En pakke gjær for lite og må brygge i morgen..

Har kjøpt inn malt for en APA, 6 kg malt, (5,5 pilsmalt, 500 g crystal og biscuit). Jeg var sikker på at jeg hadde en pakke Us-05 liggende så kjøpte bare en i tillegg men det viste seg å ikke stemme så jeg har en pakke til rådighet. Hadde egentlig beregnet 28 liter til gjæring og OG rundt 1.055 og da sier Mr Malty 1,4 pakker. Men siden den ikke bryr seg om mengde vørter, kun OG, kan jeg da f. eks legge meg på 30+ liter, få ned OGen til under 1.045 -1.050 og dermed klare meg med en pakke?
 
Ok, selv om den insisterer på 1,4 pk? :) Vet dette ikke er eksalt vitenskap og det blir sikkert bra men bare utfra nysgjerrighet hva er typisk konsekvensen av (litt) for lite gjær? Høyere FG?
 
Ok, selv om den insisterer på 1,4 pk? :) Vet dette ikke er eksalt vitenskap og det blir sikkert bra men bare utfra nysgjerrighet hva er typisk konsekvensen av (litt) for lite gjær? Høyere FG?

Tror mr malty underestimerer faktisk gjørmengde i en pakke ifht det man ofte får. Jeg fikk det til å bli 1,3 pk.

Lite (og evt gammel) gjær ifht det du er ute etter er egentlig det aller siste du vil ha, sammen med oksygen etter gjæring.

Ikke bare FG som det kan gå utover,men først og fremst smaken som er mye mer viktig enn FG.

Skal du spille det helt safe så setter du 25L til gjæring, og driter i de siste tre literne. Evt så kan du tappe 3L på en sanitert beholder og tilsette ved høy krausen. Men en pakke bør gå akkurat hårfint greit med 1.055 28L. Hadde det f.eks vært en Mangrove Jack gjær ville jeg ikke gjort det.

Edit. Rehydrert
 
Sist redigert:
Ok, selv om den insisterer på 1,4 pk? :) Vet dette ikke er eksalt vitenskap og det blir sikkert bra men bare utfra nysgjerrighet hva er typisk konsekvensen av (litt) for lite gjær? Høyere FG?

Konsekvensen av litt for lite gjær er sikkert nokså umerkbare. Konsekvensen av for lite gjær, vil - ved siden av en mulig høyere FG - bli høyere esterproduksjon, altså fruktige smaker - som kan få karakter av løsemiddel om det blir mye av dem. Hvor ille det blir, avhenger av flere faktorer, bl.a. av hva slags gjær du bruker. Dessuten er det et verre problem i øltyper som skal være "rene" i smaken. En pils med banansmak er veldig feil, mens det i en weissbier skal være en del av det.

Du vil også få noe mer fusel, men kanskje ikke så mye at det er merkbart, om du ikke er veldig følsom for stoffet.

Jeg ville ikke bekymre meg for dette i det ølet du skal brygge nå, med den gjærmengden du har.
 
DMe og en liten starter, er det en mulighet ?

Lite vits med tørrgjær da mengden celler i en pakke tørrgjær er så stor at de vil bare spise opp sukkeret fremfor å formere seg utover standard 1mrd nye celler pr g ekstrakt. Mao vil veksten bli veldig liten.
 
Ipa med OG på 1.061 (9,5 kg malt no sparge) og 35 liter til gjæring,hadde bare 1 pakke US-05,fungerte som bare det..Dryssa bare gjæren oppi.. Så kjør på...
 
Ingen oksygen.. rista heller ikke da jeg gjæret i bryggekjelen(BB60) ikke så lett å riste den..
Men det tok 3 dager før det var synlig aktivitet..
 
Tilbake
Topp