En Underlig Graasprengt Brown Ale

Inspirert av Nøgne Øs deilige Brown Ale som jeg til min store glede fant i butikken nettopp, har jeg, på tross av fryktelig begrenset erfaring prøvd å sette sammen en oppskrift som ligner. Hadde satt pris på tips dersom jeg er helt på jordet i forhold til hva jeg vil oppnå.

Resultatet ble noe sånt som dette:

En Underlig Graasprengt Brown Ale
11-C Northern English Brown Ale



Size: 19,0 L
Efficiency: 75,0%
Attenuation: 75,0%
Calories: 178,97 kcal per 12,0 fl oz

Original Gravity: 1,054 (1,040 - 1,052)
|==========================#=====| (Økte denne et lite hakk, siden jeg ikke trenger å forholde meg til alkoholpolitikk. Synes den kunne være litt sterkere)
Terminal Gravity: 1,013 (1,010 - 1,013)
|==========================#=====|
Color: 20,18 (12,0 - 22,0)
|=====================#==========|
Alcohol: 5,29% (0,0% - 10,0%)
|================#===============|
Bitterness: 23,9 (20,0 - 30,0)
|==============#=================|

[size=+1]Ingredients:[/size]
3,4 kg UK Pale Ale Malt
0,32 kg UK Brown Malt
0,32 kg UK Amber Malt
0,32 kg UK Caramalt
0,15 kg UK Chocolate Malt
40,0 g German Crystal (3,5%) - added during boil, boiled 90,0 min
30,0 g German Crystal (3,5%) - added during boil, boiled 10,0 min
0,14 L  Wyeast 1098-British Ale

Schedule:
Ambient Air: 21,11 °C
Source Water: 15,56 °C
Elevation: 0,0 m
 
Tror du får et godt øl, men kanskje du beveger deg i grenselandet mot porter. Amber og brown gir begge relativt mye røstighet.  Kanskje jeg ville dempet dem litt, men ikke så mye.
 
Takk for svar. Jeg kjenner et slags hint av porter i brown alen til NØ, så da har jeg fått et godt tips til hvordan jeg kan regulere akkurat det (trodde det var sjokolademalten som stod for mesteparten av dette). En annen ting er at det ser ut til å være fryktelig vrient å få tak i brown malt her i landet, men har sett flere anbefale å erstatte brown med litt mørk amber (tror den jeg har er litt på den mørke siden). Strategien blir dermed å

a) slå sammen brown og amber, samt å nedjustere mengden noe
b) vurdere om mengden pale malt skal opp, skjønt det tror jeg ikke er nødvendig når jeg ligger så høyt på OG allerede (skal ikke lage en imperial brown, tross alt)
c) bytte ut crystal (som det står på flasken) med East Kent Goldings, for det har jeg, og det liker jeg.

Dette blir nok min neste batch, så snart jeg har fått en ny runde Pale Ale på dunk (MÅ ha det, bare MÅ ha det)

PS: Og nå veit jeg hvilken smak jeg kan identifisere som 'Røstighet'. Her foregår læringen i et forrykende tempo  :idea:
 
Tilbake
Topp