En variant av fler-stegs startere

Armas

 
Jeg har en metode for å lage startere, som avviker litt fra standard trinnvis oppbygging av startere. Nå tenkte jeg å dele den for å høre forslag til forbedringer.

Vi brygger vanligvis to brygg samtidig, ett på 20-25 liter og ett på 70-80 liter. Det betyr ofte to gjærstartere, en stor og en liten. Jeg har bare en magnetrører og en 5-liters Erlenmeyer kolbe.

Ettersom jeg trenger såpass mye gjær, så starter jeg ofte produksjonen noen dager før bryggedagen.

Teknikken er som følger:

Starter med ett glass fersk gjær, et pose tørrgjær, topp/bunnhøstet gjær eller gjær høstet fra en tidligere starter– ca. 50-100 mrd. celler.

Lager 2,5 til 3 liter med starter og setter i gang magnet-røreren. Da har jeg ca. 500 mrd. celler etter ett døgn, fordelt på 3 liter veske. Dette flytter jeg til 2 store rene syltetøyglass. I tillegg lager jeg en ny starter på 2,5-3 liter og blander med 0,5 liter fra første trinn. De to syltetøyglassene settes kaldt for å bunnfelle gjæren.

Etter nye 24 timer har jeg dyrket opp nye 400mrd celler og jeg er da totalt oppe i ca. 900mrd celler (tilpasses brygget selvsagt). Så dekanterer jeg vørteren av syltetøyglassene (som nå har bunnfelt) og blander i de nye cellene. I tillegg tar jeg av ca. 50-100 mrd. celler i ett lite glass som kan brukes til ett annet brygg.

Tilslutt sitter jeg dermed igjen med ca. 800mrd celler fordelt på to syltetøyglass som står kaldt i kjøleskapet.

Så gjentar jeg prosessen for gjær nummer 2. Dette er ett mindre brygg, så da holder det vanligvis med 1-2 liter starter, i en runde. Også her sparer jeg på ett lite glass med gjær for å bruke igjen.

På bryggedagen dekanterer jeg bort en del fra hvert glass, og setter gjæren i romtemperatur for å klargjøres for pitching.

Så kommer spørsmålene:

1. Er det uheldig å sette gjæren kaldt, da dette medfører at den «går i dvale»? Kan jeg evt. tilsette en liten slant vørter på bryggedagen, f.eks. 6 timer før pitching for å vekke den opp? Hvor mye vørter er det da egentlig som skal til for å vekke 800mrd gjærceller?

2. Jeg lager vørter med 100gram dme til 1 liter vann.
Ved andre runde i starterproduksjonen, så tilsetter jeg 2,5 liter vørter (av 250 gram dme ) til 0,5 liter «øl» med gjær i. Vørteren får da ikke styrke 1.037 som er anbefalt, men 1.032. Betyr det at jeg egentlig bør justere mengden DME i trinn to for å passe på at vørteren får riktig styrke?

3. Hvordan er deres erfaring rundt hvor lenge en starter bør stå på magnet-røreren, og går det fortere i trinn 2?

4. Andre forslag til forbedringer?
 
Takk for den. Har vært på sidene til Kai Troester før, men aldri sett det dokumentet.
Tung lesning, men veldig interessant. Ser ut til at jeg ikke er helt på villspor, og at det er flere spørsmål en svar i gjærens verden.
 
Tilbake
Topp