En veldig generell betraktning

Jeg har jo lest en del her på forumet, og ser at enkelte blir nærmest vettskremt av all "kvantefysikken" man tilsynelatende må kunne for å brygge seg en halvliter eller ti. Det er mulig at jeg stikker hånden i et vepsebol nå, men det er litt fristende å trekke en parallell til matlaging: Når "ekte mannfolk" skal tilberede noe som er mer avansert enn Grandiosa, blir ofte prosessen overkomplisert. Da skal det måles og veies på hundredelen, temperaturen skal ligge innenfor mildt sagt stramme toleransegrenser, og ikke glem alt "spesialverktøyet" som vi bare må ha!

Min salige mor brukte aldri annet enn øyemål og skjønn, og likevel ble kjøttkakene fantastiske - hver gang. Noe å tenke på neste gang man står der med kalkulator og apotekervekt..?

Min korte erfaring som ølbrygger, men lange erfaring med matlaging har gitt meg det samme inntrykket. Renslighet, temperaturer og alt det andre er viktig, men det blir ofte  godt øl selv om mesketempen blir 2 grader feil og malt og humlemengdene ikke er 100 prosent lik oppskriften.

Når jeg lager mat, ser jeg på oppskrifter, men følger de aldrig 100%. Og ølbrygging er jo matlaging :)

Det er veldig forskjell på folk. Noen er mer opptatt av prosessene, mens andre er mer opptatt av oppskrift eller sluttproduktet.

Hvis man ikke er nøye på temperaturer, gram og sekunder, er det veldig vanskelig å gjenskape et øl du ble fornøyd med. Jeg mener også at hvis du skal lage virkelig godt øl, må du ha god kontroll på prosess og oppskrift.

For min del er det kombinasjon av interesser, kanskje mer interessert i elektronikk/microcontrollere, men det blir litt øl av det.

Furudal skrev:
Min salige mor brukte aldri annet enn øyemål og skjønn, og likevel ble kjøttkakene fantastiske - hver gang. Noe å tenke på neste gang man står der med kalkulator og apotekervekt..?

Tja. neste gang du lager et brygg kan du jo prøve forskjellen det blir av å plumpe oppi litt vannjustering kontra apotekervekt veiing. eller gjære på badet kontra en temperaturstyrt gjæring, eller meske med "stikke fingen og kjenne om det er passe varmt" metoden kontra en mesking ved bruk av termometer.

Kunnskapen moren din har om matlaging gjør at hun ikke trenger oppskrift på kjøttkaker, for hun kan prosessen bak det som gjør at de blir bra.
Derfor vil du mest sannsynelig få et ulikt resultat selv om du gjør samme greien som hun gjør. ;)

Jeg skulle fint klart å lage noen halvlitere uten bruk av annet utstyr enn en kjele, men jeg hadde ikke klart å fått likt resultat hver gang jeg prøver. Og ønsket om kvalitet og forutsigbarhet ( ikke kvantitet) på mine brygg, gjør at jeg kanskje bruker over snittet "kvantefysikk" i bryggingen.

Men dæven,,,,,,,,, Det virker også. :brygging:

OyvindEG skrev:
Hvis man ikke er nøye på temperaturer, gram og sekunder, er det veldig vanskelig å gjenskape et øl du ble fornøyd med. Jeg mener også at hvis du skal lage virkelig godt øl, må du ha god kontroll på prosess og oppskrift.

Enig her. I likhet med ølbrygging er jeg også interessert i matlaging, men i motsetning til brygginga er jeg ikke veldig glad i å følge oppskrifter til punkt og prikke når jeg lager mat. Her kan jeg smake meg fram, og hvis jeg mislykkes tar det ikke en måned før jeg finner ut at produktet ble dårlig. Derfor måler jeg og veier, og ikke minst: noterer i detalj hva jeg gjør underveis i bryggeprosessen. Man kan selvfølgelig stusse over fokuset på utstyr og teknologi her inne på forumet, men selv er jeg først og fremst takknemlig for at noen har denne ekspertisen. De gangene jeg har hatt behov for teknisk hjelp på forumet har det tatt sekunder å få kyndige svar fra norbryggkolleger.

Aleksander_B skrev:
+1 for det Bernt sa

*liker*  :skitbra:

Jeg tror mange her setter like stor på å utvikle bryggeriet, prosessen osv som det å brygge øl. Denne hobbyen er for meg selv mye mer enn det å få brygget seg en kasse med øl, alltid noe nytt å bygge eller noe nytt å lære.

Når feks ser hvor lite bitterhumle det går i en 40L batch slik som jeg brygger så ville jeg ikke tatt sjansen på å slumpe dette på gammal vane eller øyemål.
På en annen side er jeg litt fan av å mekke oppskrifter selv for å se hvordan resultatet blir, men holder meg allikevel til mengdene som er i oppskriften.

Som Audun og Bernt sier kommer ting an på hvilket fokus man har. Det finnes mange grunner til å brygge. Hvis man bare skal ha øl og ikke tar ting så nøye er det enkelt å få et rimelig akseptabelt resultat, men ønsker man å reprodusere et best mulig øl og ha kontroll over beyggeriet så man kan realisere ideene man har som brygger på best mulig måte, da er kunnskap viktig.

Gahr skrev:
Som Audun og Bernt sier kommer ting an på hvilket fokus man har. Det finnes mange grunner til å brygge. Hvis man bare skal ha øl og ikke tar ting så nøye er det enkelt å få et rimelig alseptabelt resultat, men ønsker man å reprodusere et best mulig øl og ha kontroll over beyggeriet så man kan realisere ideene man har som brygger på best mulig måte, da er kunnskap viktig.
Ja, selvsagt er det individuelt hvordan man ser på hobbyen sin. Jeg mente da heller ikke å sparke etter dere som er opptatt av "det tekniske", dere har det sikkert minst like artig som jeg! Men for meg er det ikke noe poeng i å skulle gjenskape eksakt samme smaken som forrige gang, ei heller å lage "typeriktige" øl. Dette klarer de kommersielle bryggeriene bedre, selv om også Hansa Pils fra nærbutikken kan smake litt forskjellig fra den ene måneden til den neste. Satt litt på spissen: Den dagen det ikke blir spennende å ta første smak av det siste brygget, da finner jeg noe annet å bruke fritiden til. Til sist: Det er også selvsagt at man må ha grunnleggende forståelse av de prosessene som omdanner kornet i åkeren til øl på flasker (eller fat), men man trenger ikke nødvendigvis hele Jernia og halve Biltema for å komme noenlunde helskinnet i mål.

Furudal skrev:
Gahr skrev:
Som Audun og Bernt sier kommer ting an på hvilket fokus man har. Det finnes mange grunner til å brygge. Hvis man bare skal ha øl og ikke tar ting så nøye er det enkelt å få et rimelig alseptabelt resultat, men ønsker man å reprodusere et best mulig øl og ha kontroll over beyggeriet så man kan realisere ideene man har som brygger på best mulig måte, da er kunnskap viktig.
Ja, selvsagt er det individuelt hvordan man ser på hobbyen sin. Jeg mente da heller ikke å sparke etter dere som er opptatt av "det tekniske", dere har det sikkert minst like artig som jeg! Men for meg er det ikke noe poeng i å skulle gjenskape eksakt samme smaken som forrige gang, ei heller å lage "typeriktige" øl. Dette klarer de kommersielle bryggeriene bedre, selv om også Hansa Pils fra nærbutikken kan smake litt forskjellig fra den ene måneden til den neste. Satt litt på spissen: Den dagen det ikke blir spennende å ta første smak av det siste brygget, da finner jeg noe annet å bruke fritiden til. Til sist: Det er også selvsagt at man må ha grunnleggende forståelse av de prosessene som omdanner kornet i åkeren til øl på flasker (eller fat), men man trenger ikke nødvendigvis hele Jernia og halve Biltema for å komme noenlunde helskinnet i mål.

Jeg oppfattet det heller ikke som noe spark!:) Jeg er helt enig i at man ikke trenger mye avansert utstyr, men grunnene til at mange har det er flere. Som jeg sa: Man kan lage godt øl uten alt dette. Jeg prøvde bare å gi en forklaring på hvorfor mange er opptatt av teknikken. Beklager hvis jeg tråkket noen på tærne. Jeg ser egentlig ikke på dette som noen diskusjon i det hele tatt...:)

Ved ølbrygging er det en del ting en MÅ ha orden på, og som fordrer noe utstyr UTEN at det trenger å koste skjorta. Kjøttkakene er ikke så nøye på temperatur som f.eks en mesk og om du slumper litt med salt og pepper i kjøttkakene er det ikke så viktig som mengden bitterhumle i et gitt volum med en gitt SG.
Men når det er sagt, så må jeg si jeg skjønner Furudal litt også. Med handa på hjertet, det foregår endel spurvskyting med Pingvinraketter i dette miljøet. Men det er et fritt land (bortimot, i hvert fall), og noen liker bygginga bedre enn brygginga, akkurat som med mora eller dattera. Og noen liker stashet bedre enn ølet (eller like bra). Så får folk legge seg på det nivået man liker og så får de som vil smile av at noen trenger et digitalt termometer til 1000 spenn selv om et glasstermometer til 29,50 er absolutt nøyaktig nok og like raskt i bruk.
Selv har jeg brukt unevnelige beløp på stadige ombygginger og 'forbedringer' i et forsøk på å få det mest mulig praktisk. Ikke på Pingvin-nivå, men kanskje en AG3 på automat.

Dag skrev:
Med handa på hjertet, det foregår endel spurvskyting med Pingvinraketter i dette miljøet. Men det er et fritt land (bortimot, i hvert fall), og noen liker bygginga bedre enn brygginga, akkurat som med mora eller dattera. Og noen liker stashet bedre enn ølet (eller like bra). Så får folk legge seg på det nivået man liker og så får de som vil smile av at noen trenger et digitalt termometer til 1000 spenn selv om et glasstermometer til 29,50 er absolutt nøyaktig nok og like raskt i bruk.
Selv har jeg brukt unevnelige beløp på stadige ombygginger og 'forbedringer' i et forsøk på å få det mest mulig praktisk. Ikke på Pingvin-nivå, men kanskje en AG3 på automat.

Der kom det et stort smil inn i alvoret! La oss enes om at øl er godt, og brygging er gøy. Uansett hvordan, og med hvilket utstyr, man gjør det. (Se forresten min rapport om første brygg med Bratberg Kompaktbrygger - jeg er litt "på kjøret" selv også...)

+1 Bernt/Audun/Gahr  :)

At man i et dedikert forum for ølbrygging finner dedikerte personer som går lengre enn langt (les: strengt tatt nødvendig) for å leve ut lidenskapen sin er kanskje ikke så unormalt?

Det som også er klart er at du får umiddelbar respons ved å legge ut en slik tråd, noe som kanskje også var meningen?

:biersmile:

Jeg ser absolutt et poeng i det trådstarteren vil fem til.
Formuet kan være ganske skremmende for en nybegynner med diskusjoner om pH, PID, PAD, bazooka, fatlagring, div. klaringsmiddel, tilføring av ren oksygen, orginalkraner som ikke er gode nok, prosentvis avdamping, utstyrets utbytte, prosessens utbytte, vannkavlitet, gjengediametere, grillvarmere etc. osv. osb.
MEN det finnes samtidig enormt mye informasjon somnybegynnere kan ha nytte av her. Jeg var for ikke lenge siden en av dem (om en da kan si at en ikke er nybegynner lenger etter 17 brygg).
Utfordringen blir da å fine frem til hva som er viktig og la det som er mindre viktig være som det er til en har fått kontroll om det grunnleggene.

Min anbefaling til de som vurderer å begynne å brygge er derfor alltid:
Sjekk forumet på Nordbrygg.
Det kan være skremmende med all informasjonen til å begynne med,
men folk er hjelpsomme og du får svar om du spør om noe.

Eller om de bor i Bergen: Ta en prat med Birger  :skitbra:

Jeg syntes at det var kjekt å se hvilke forskjellige forutsetninger vi har til vår egen brygging. Noen av oss brygger for å få øl, mens andre brygger for å bryggge. Om dere skjønner hva jeg mener.

F.eks. for meg er selve stasen selve bryggingen. Høydepunktet er å smake på det første glasset av ett nytt brygg, og så begynne å planlegge det neste. Lære av feil. osv.
Samtidig er det noen øl som er "husøl", bl.a. en amerikansk brown ale, som jeg brygger igjen og igjen. Og denne vil jeg ha lik hver gang, for den er i mine øyne perfekt.

Uansett, sålenge vi koser oss med hobbyen, i meskekaret eller i glasset, er alt godt  :brygging:

Aleksander_B skrev:
F.eks. for meg er selve stasen selve bryggingen. Høydepunktet er å smake på det første glasset av ett nytt brygg, og så begynne å planlegge det neste. Lære av feil. osv.
Samtidig er det noen øl som er "husøl", bl.a. en amerikansk brown ale, som jeg brygger igjen og igjen. Og denne vil jeg ha lik hver gang, for den er i mine øyne perfekt.
Har det akkurat på samme måten selv! Har vi fått gleden av å prøve Brown Ale'n din? Deler du?
Og ja, Norbrygg og forumet er gull! Hadde neppe blitt hjemmebrygger uten alle dere!

Dag skrev:
Ved ølbrygging er det en del ting en MÅ ha orden på, og som fordrer noe utstyr UTEN at det trenger å koste skjorta. Kjøttkakene er ikke så nøye på temperatur som f.eks en mesk og om du slumper litt med salt og pepper i kjøttkakene er det ikke så viktig som mengden bitterhumle i et gitt volum med en gitt SG.

Dette stiller jeg meg helt og holdent bak. Jeg oppfatter egentlig ikke dette forumet som spesielt opptatt av unødvendige tekniske duppedingser, selv om mange liker å vise fram blinget sitt. Derimot kan noen bli detaljfokusert, uten å ha helt den store oversikten over prosessen. En grad forskjell i mesketemperatur gjør ikke noe, ikke noen gram forskjell i aromahumle i en IPA heller, men noen prosent feil alfasyre på humle eller noen grader feil gjæringstemperatur betyr noe.

Jeg tror det som sies oftest her er RDWHAHB.

Skjønner ikke hva du mener...

Tilbake
Topp