Enda ett tappelinje/skum problem :)

Sfj_Roger

Norbrygg-medlem
Heisann

Akkurat fått ordna meg en tappelinje, men som mange andre så sliter jeg med skum..
Linjen er ca 5meter lang og har brukt slange med 6,7mm indre diameter (ca 2m løftehøyde)
Kranen er en perlick 650ss med skumkontroll. Uansett om jeg kjører med 0,2bar trykk eller 1,2bar trykk så blir det nesten bare skum. Ved lavt trykk så er trykket ustabilt i starten (litt av og på)

Bør jeg gå over til tynnere slange og må jeg bytte hele strekket eller holder det med 3-4 meter av det?
(Må uansett ha overganger for å passe på tilkoblingene)
Kan det ha noe å si at jeg tilsatte sukkerlake i fatet for å karbonere det?
Kan ølet være overkarbonert?
 
Jeg slet også mye med skum da jeg bygget kegerator.
Først hadde jeg tynne slanger, overganger, og Perlic med skumkontroll. Løsningen ble å bytte slangene til en tykkelse som kan kobles på kran og ballock direkte, uten overganger, og så bytte ut Perlic modellen til en uten ''skumkontroll''. Deretter ble det å korte ned på slangelengden til ''sweetspot'' mellom lengde og skum, endte opp på ca 3 meter. Temperatur har også mye å si, des kaldere des bedre. Uheldigvis harmonerer dette dårlig med den beste serveringstemperaturen på typiske ales. Min ''sweetspot'' ble å stille inn ut-200 på mellom 5-7 grader, noe som er et forsåvidt akseptabelt kompromiss. Dette fungerer ypperlig på karboneringsnivå 2-2.5 vol/co2, som er ganske typisk for mange ales. Eller kan jeg anbefale tråden ''vis din kegerator'', mye av løsningen på mine problemer fant jeg der.
 
5 meter skal gå greit, ølet virker noe overkarbonert eller at temperaturen på linjen er for høy. har selv stort sett samme linjen men slangen er 3/16" men når romtemperaturen øker fra 5 grader til 23 så øker også skummengden, hadde nok hjulpet med kjøling på linjen.
Perlic med skumdemping fungerer også på mitt litt overkarbonert øl, da strupes kranen så det såvidt kommer øl, kjedelig lang tid på en halvliter .
 
Sist redigert:
Har du kranene rett i døra, eller på et tårn? Tårn krever egne løsninger for kjøling, det kan lett bli skumproblemer uten.
 
Takk for svar :)

Har bygd inn kranene i et skap på kjøkkenet. Kjøleskapet med fatene står i kjelleren.
Prøver å sette temperaturen i kjøleskapet så lavt som mulig. Satser på at tappetemperaturen blir innenfor da :)
 
Har du kranene rett i døra, eller på et tårn? Tårn krever egne løsninger for kjøling, det kan lett bli skumproblemer uten.

Slik jeg har tårnet på kjøkkenbenken så kjøler den første halvliteren tappelinjen, upraktisk for en halvliter så kjølesløyfe er en fordel, men, jeg lager ikke noe vesen av en øl halvt med skum og øl :)
 
Med 5 meter slange så står det jo alltid ca en halvliter i slangen. Den første halvliteren man tapper blir vel litt varmere og tammere enn den neste?
 
Uten kjøling av tappelinjen kan det være en fordel å bruke tynne rør (3/16) siden du da har mye mindre øl i rør /varmt. Du må da ganske høyt i trykk.

Har du muligheter til å trekke et 3/8 rør tur/retur langs øllinjen din, kan du ha et vannreservoar i kjøleskapet med en billig kinapumpe for sirkulasjon.

Når du nå feilsøker, er det viktig at du ikke bare leter etter feil på tappelinjen. Ølet kan være overkarbonert, og da sliter du med å finne en optimal løsning. Bruk et standard 3m 3/16 rør med kran for kontroll
 
Ser nå at du oppgir at du har slange på 6,7 mm, jeg vil da være så brutal og si at den må du kaste og bytte med 3/16 slange, du får som du sier et voldsomt volum som står i slamgen ellers.
Hvis strekket er 2 meter ville jeg være fornøyd med et 3/16 rør (ID ca 2,7 mm) og du får et lite volum som står i røret.
 
5 meter 3/16" er for mye, og når du har høydeforskjellen i tillegg, blir det knappest drypping av krana. Jeg har en del feilkjøpt 1/4" rør liggende. Det er muligens passende dimensjon. Si fra hvis du vil teste. Hvor holder du til?
 
Har han nok med de 2 meter det er i høydefoskjell går det bra, litt tull med å stresse med at det ikke tappes fort nok da.
 
5 meter 3/16" er for mye, og når du har høydeforskjellen i tillegg, blir det knappest drypping av krana. Jeg har en del feilkjøpt 1/4" rør liggende. Det er muligens passende dimensjon. Si fra hvis du vil teste. Hvor holder du til?
1/4 rør = ca. 3/16 slange ?, det fungere ganske bra med 5 meter.
 
1/4 rør = ca. 3/16 slange ?, det fungere ganske bra med 5 meter.
Helt klart, men her er det jo den vanlige forvirringen mellom slange og rør. Hvis 3/16" er indre diameter (slange), kan 5 meter funke bra. Hvis 3/16" er ytre diameter (rør), funker det ikke. Siden bryggebutikkene ikke bruker betegnelsene korrekt, skal det godt gjøres om de som er ferske på tappeanlegg gjør det.
 
Jeg hadde tilsvarende lengde og oppsett med ID 3/8. Ble en del skum!
Prøvde så bytte til 3/16 - alt for lang tappetid synes jeg.. Gikk så over til 5/16, og da ble alt bra! Varmet også denne opp slik at jeg fikk tredd den rett på både ball lock nippelen og rett på 650 ss'ene etter mye banning.
Har i ettertid klart trimme ned lengden på systemet til mellom 3 og 4 meter, og også laget en sløyfe med 3/8 slange som det pumpes vann gjennom kontinuerlig med billig kinapumpe fra en 4 liters spylervæskebeholder som står i kjøleskapet sammen med fatene. Kveilet også sammen kobberrør som jeg har i tappetårnet for å få kjølt ned dette noe. Har stripset de 3 tappelinjene sammen med denne kjølelinjen fra kjeller til kjøkken, med rørisolasjon rundt.
 
Jeg hadde tilsvarende lengde og oppsett med ID 3/8. Ble en del skum!
Prøvde så bytte til 3/16 - alt for lang tappetid synes jeg.. Gikk så over til 5/16, og da ble alt bra! Varmet også denne opp slik at jeg fikk tredd den rett på både ball lock nippelen og rett på 650 ss'ene etter mye banning.
Har i ettertid klart trimme ned lengden på systemet til mellom 3 og 4 meter, og også laget en sløyfe med 3/8 slange som det pumpes vann gjennom kontinuerlig med billig kinapumpe fra en 4 liters spylervæskebeholder som står i kjøleskapet sammen med fatene. Kveilet også sammen kobberrør som jeg har i tappetårnet for å få kjølt ned dette noe. Har stripset de 3 tappelinjene sammen med denne kjølelinjen fra kjeller til kjøkken, med rørisolasjon rundt.

Du snakker om rør, jeg bruker 3/16 slange på samme oppsett, fungerer bra. Bruker slange forde jeg fikk tak i næringsmiddelgodkjendte slanger.
ID på slangene mine er 4,7 mm. vet ikke hva de er på rørene foruten 3/16 som går bra med 2 meterslengder, det kan umulig være så tørste folk at de da ikke kan vente på en øl :)
Det er helt klart en fordel at rør/slanger kan trees rett på kraner/kobling, da er 3/16 SLANGE perfekt.
 
Du snakker om rør, jeg bruker 3/16 slange på samme oppsett, fungerer bra. Bruker slange forde jeg fikk tak i næringsmiddelgodkjendte slanger.
ID på slangene mine er 4,7 mm. vet ikke hva de er på rørene foruten 3/16 som går bra med 2 meterslengder, det kan umulig være så tørste folk at de da ikke kan vente på en øl :)
Det er helt klart en fordel at rør/slanger kan trees rett på kraner/kobling, da er 3/16 SLANGE perfekt.

Jeg bruker denne fra Humle - "PE-slang 5/16" (4,75 x 7,9 mm) neutral"
 
Funket mye bedre nå med 3/16" slange (3mm indre diameter) Nå kan jeg ha serveringstrykk på 1 bar.
Tar litt tid å fylle et glass, men det kan jeg leve med :)

Takk for all hjelp
 
Tilbake
Topp