Ender opp med 18 liter i gjæringskaret ( 25 l batch )

Hei !

Nå har jeg to brygg bak meg og endte begge gangene opp med kun 18 liter i gjæringskaret ( skulle vært 25 liter ).

Har jo nå erfart at man mister rundt 10% vørter under koking og at man mister rundt 2-3 liter som ligger i bunnen av kjelen sammen med alt grumset som du ikke vil ha med.

Så til mitt spørsmål :
Kan man under meskingen eller rettere sagt skyllingen ( 78 grader ) bruke såpass mye vann at man beregner f.eks 28 liter vørter, og så tappe av 3-4 liter før koking ?

På denne måten så holder jeg meg godt under maksmerket på kjelen og jeg slipper at det koker over.

Tanken var da å etterfylle de 3-4 liter med vørter underveis i kokingen etterhvert som det vil fordampe bort omtrent et volum tilsvarende de som jeg etterfyller.

Vil da kanskje sitte igjen med 25 liter vørter mot slutten av koketiden.

Tenker at det er bedre å tilsette den ekstra vørteren mot slutten av koketiden enn å bruke springvann i gjæringskaret, som jeg har hørt noen gjør. Kanskje oppnå mer tilnærmet forventet OG på denne måten eller ?

Mvh. Knut
 
Tror jeg heller ville kokt all vørteren full tid, og heller toppa med vann på slutten av kokingen. Gjerne kokende vann, så slipper du å miste temp og koke lenge opp igjen.
 
En bedre løsning er nok å tilsette kokt vann til slutt. (Springvann i gjæringskaret kan godt gå bra, avhengig av vannverket ditt, og rørenes tilstand, men kokt vann er tryggere.)

Poenget med kokinga er dels å koke ut alfasyra (og smaksstoffer forøvrig) av humla, og dels å koke ut uønskede stoffer av vørteren. Så jeg ville ikke gå for å gjære delvis kortkokt vørter - sjøl om jeg ikke aner om en liten mengde vil gi merkbar smaksendring. Men kanskje andre har sikrere info?
 
En bedre løsning er nok å tilsette kokt vann til slutt. (Springvann i gjæringskaret kan godt gå bra, avhengig av vannverket ditt, og rørenes tilstand, men kokt vann er tryggere.)

Så kokt springvann, deretter nedkjølt, rett i gjæringskaret sammen med den kokte og nedkjølte vørteren ?
Eller sammen med vørteren under koking ?
 
Jeg har med hell latt det gjære ferdig og brukt 5 liter vann sammen med karbonerings sukkeret for å tynne ut.
Det så jeg ikke som et alternativ.
Hvordan fikk du blandet dette sammen uten å tilføre for mye luft ?
Så liksom at to væsker med forskjellig tetthet ville skille seg ?
 
Ikke bare fokuser på volumet, det er vel så viktig å treffe sånn noenlunde rett på OG. Et greit mål er +/- 2 poeng (kanskje opptil 4 på sterkere vørter)
 
Det så jeg ikke som et alternativ.
Hvordan fikk du blandet dette sammen uten å tilføre for mye luft ?
Så liksom at to væsker med forskjellig tetthet ville skille seg ?

Kokte opp vann og sukker og hadde det i omstikkingskaret før jeg tappet i ølet. Ikke noe problem å få det blandet. Slange ned i bunnen slik at det en slags whirlpool. Rørte forsiktig men en "starsanert" skje innimellom.
 
Ikke bare fokuser på volumet, det er vel så viktig å treffe sånn noenlunde rett på OG. Et greit mål er +/- 2 poeng (kanskje opptil 4 på sterkere vørter)
Jeg har på mine to første brygg oppnådd forventet OG spot on begge gangene, men som overskriften sier, kun 18 liter. Og er i utgangspunktet kjempefornøyd med resultatet. Men ølsettet er beregnet for å gi 25 liter med samme OG, det er det jeg vil forsøke å få til
 
Jeg har på mine to første brygg oppnådd forventet OG spot on begge gangene, men som overskriften sier, kun 18 liter. Og er i utgangspunktet kjempefornøyd med resultatet. Men ølsettet er beregnet for å gi 25 liter med samme OG, det er det jeg vil forsøke å få til
Da må du på en eller annen måte øke effektivitet, for å oppnå større volum. Jeg brygger selv slik at jeg ender opp med 19 liter. Passer perfekt i et cornelius fat :D
 
Da må du begynne å så på hvordan du mesker , skyller og utstyrsoppsettet ditt, for å få mere søtstoffer ut av maltet...
 
Da må du begynne å så på hvordan du mesker , skyller og utstyrsoppsettet ditt, for å få mere søtstoffer ut av maltet...
Tolker ut fra svar fra deg og Tom Nordstrand over at det er ganske normalt å få 18-19 liter ut av et ølsett som skal gi 25 liter ?

Hvis jeg allikevel ønsker 25 liter ut av dette ølsettet, samt treffe på forventet OG så nevner dere at jeg må se på hvordan jeg mesker, skyller osv.

Vil jeg oppnå sterkere vørter ved å være nøye med skyllingen ? Hvis ja, hva innebærer det rent praktisk ?
Bruke lengre tid på skyllingen ? Temperaturen på skyllingen ( 78 grader ) ?

Har sirkulering noe å si for at vørteren blir sterkere ? Kanskje sirkulere under hele mesketiden ?

Eller røre i mesken underveis ? ( dette har jeg ikke gjort på mine to brygg, kun i oppstarten for å unngå tørre klumper )

Ønsker å holde meg til oppskriften som sier på f.eks Kølsch 64 grader under mesking. Kan jo ikke gjøre så mye anderledes der uten at det påvirker hvilken retning smaken på ferdig øl tar.
 
Tolker ut fra svar fra deg og Tom Nordstrand over at det er ganske normalt å få 18-19 liter ut av et ølsett som skal gi 25 liter ?

Hvis jeg allikevel ønsker 25 liter ut av dette ølsettet, samt treffe på forventet OG så nevner dere at jeg må se på hvordan jeg mesker, skyller osv.

Vil jeg oppnå sterkere vørter ved å være nøye med skyllingen ? Hvis ja, hva innebærer det rent praktisk ?
Bruke lengre tid på skyllingen ? Temperaturen på skyllingen ( 78 grader ) ?

Har sirkulering noe å si for at vørteren blir sterkere ? Kanskje sirkulere under hele mesketiden ?

Eller røre i mesken underveis ? ( dette har jeg ikke gjort på mine to brygg, kun i oppstarten for å unngå tørre klumper )

Ønsker å holde meg til oppskriften som sier på f.eks Kølsch 64 grader under mesking. Kan jo ikke gjøre så mye anderledes der uten at det påvirker hvilken retning smaken på ferdig øl tar.

Hva slags metode bruker du? BIAB, batch sparging, kontinuerlig skylling? Du kan beregne effektiviteten din med denne: http://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/ Det er meskeeffektivitet (= "conversion efficiency") som er interessant. Spesifiserer oppskriften noen effektivitetsprosent?
 
Tolker ut fra svar fra deg og Tom Nordstrand over at det er ganske normalt å få 18-19 liter ut av et ølsett som skal gi 25 liter ?

Hvis jeg allikevel ønsker 25 liter ut av dette ølsettet, samt treffe på forventet OG så nevner dere at jeg må se på hvordan jeg mesker, skyller osv.

Vil jeg oppnå sterkere vørter ved å være nøye med skyllingen ? Hvis ja, hva innebærer det rent praktisk ?
Bruke lengre tid på skyllingen ? Temperaturen på skyllingen ( 78 grader ) ?

Har sirkulering noe å si for at vørteren blir sterkere ? Kanskje sirkulere under hele mesketiden ?

Eller røre i mesken underveis ? ( dette har jeg ikke gjort på mine to brygg, kun i oppstarten for å unngå tørre klumper )

Ønsker å holde meg til oppskriften som sier på f.eks Kølsch 64 grader under mesking. Kan jo ikke gjøre så mye anderledes der uten at det påvirker hvilken retning smaken på ferdig øl tar.
Hvis du lar 2 liter være igjen i gryten, så har du 20-21 l. Ved å optimalisere prosessen din, kan du nok få bedre utbytte, og oppnå over 75% meske effektivitet. Da kan du nok ende opp med 23 liter, hvis det er et mål for deg.
 
Hva slags metode bruker du? BIAB, batch sparging, kontinuerlig skylling? Du kan beregne effektiviteten din med denne: http://www.brewersfriend.com/brewhouse-efficiency/ Det er meskeeffektivitet (= "conversion efficiency") som er interessant. Spesifiserer oppskriften noen effektivitetsprosent?
Jeg mesker i silkar og sirkulerer og skyller gjennom dette. Oppskriften sier sirkuler siste 30 min av mesketiden (olbrygging.no).

Du sier snedig løsning på dette med å tilføre f.eks 5 liter kokt vann med sukkerlake til karbonering. Mener du at dette var snedig som i smart og noe du kunne tenkt å forsøke ?
 
Jeg mesker i silkar og sirkulerer og skyller gjennom dette. Oppskriften sier sirkuler siste 30 min av mesketiden (olbrygging.no).

Du sier snedig løsning på dette med å tilføre f.eks 5 liter kokt vann med sukkerlake til karbonering. Mener du at dette var snedig som i smart og noe du kunne tenkt å forsøke ?

Helt klart snedig som i smart, ja. Finnes ingen annen snedighet. (Har oppdaget at elevene mine tror det betyr snodig:).)

Alt kommer jo med en pris, da. Du må bruke litt mer humle for å få samme bitterhet. Men neppe så mye.

Du skulle jo få brukbar effektivtet med den framgangsmåten der. Rart om du skulle ende opp med 7 liter mindre enn oppskriften sier.
 
Tolker ut fra svar fra deg og Tom Nordstrand over at det er ganske normalt å få 18-19 liter ut av et ølsett som skal gi 25 liter ?

Hvis jeg allikevel ønsker 25 liter ut av dette ølsettet, samt treffe på forventet OG så nevner dere at jeg må se på hvordan jeg mesker, skyller osv.

Vil jeg oppnå sterkere vørter ved å være nøye med skyllingen ? Hvis ja, hva innebærer det rent praktisk ?
Bruke lengre tid på skyllingen ? Temperaturen på skyllingen ( 78 grader ) ?

Har sirkulering noe å si for at vørteren blir sterkere ? Kanskje sirkulere under hele mesketiden ?

Eller røre i mesken underveis ? ( dette har jeg ikke gjort på mine to brygg, kun i oppstarten for å unngå tørre klumper )

Ønsker å holde meg til oppskriften som sier på f.eks Kølsch 64 grader under mesking. Kan jo ikke gjøre så mye anderledes der uten at det påvirker hvilken retning smaken på ferdig øl tar.
Jeg har på mine to første brygg oppnådd forventet OG spot on begge gangene, men som overskriften sier, kun 18 liter. Og er i utgangspunktet kjempefornøyd med resultatet. Men ølsettet er beregnet for å gi 25 liter med samme OG, det er det jeg vil forsøke å få til

Her er et par linker

https://forum.norbrygg.no/threads/mindre-volum-til-gjaering-enn-oppgitt.27725/#post-283725
https://forum.norbrygg.no/threads/mindre-volum-til-gjaering-enn-oppgitt.27725/
https://forum.norbrygg.no/threads/far-gjentatt-for-lav-og.28540/#post-292936

Edit: det enkleste tiltak som nybegynner for å øke effektiviteten kan hende er å velge partiskylling framfor kontinuerlig skylling, da det siste ofte utføres feil hos nybegynnere
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp