Endres smaken mye etter karbonering?

Har nå satt mine tre første brygg i løpet av en uke.

Første brygg har gjæret en uke og jeg smakte på det i dag. Syntes smaken var ganske tam, ikke noe fylde, ikke noe særlig ettersmak. Hvor mye utvikler brygget seg på flaske? Er smaken/aromaen etter en uke gjæring veldig lik det endelige resultatet?

OG var på 044, (estimert til 1052) og var nå på 1013. Overhodet ingen tegn på gjæring i gjærlåsen, men merket at vørteren "bruste" noe på tunga?
Lar den stå tre-fire dager til tenker jeg

Uansett, jeg tilsatte sporenstreks litt humle (Goldings pellets) i gjæringskaret for å få litt mer aroma. Håper dette synker til bunns og ikke ødelegger den veldig klare fargen vørteren hadde fått. :)

Oppskriften er denne:

Type: English brown ale
Size 10 liter (ja lager liten batch)

87%  1.600    Muntons Light Liquid Malt Extract    78%    10 
11%  0.200    Brown Malt                                    69%    107 
2%  0.030      Chocolate Malt (Thomas Fawcett)    73%  1091

Hops
time      grams  variety      form  aa
60 mins    14    Goldings    pellet  5.0
10 mins    8    Goldings    pellet  5.0
5 mins      8    Goldings    pellet  5.0

Gjær: Tørrgjær Safale S-04

Original Gravity    1.052 measured
Final Gravity    1.015 measured
Color      34° EBC / 17° SRM
(Light Brown to Medium Brown)
Mash Efficiency  75%
Bitterness 26.9 IBU / 2 HBU

Ja, regnet jo egentlig med det når j fikk tenkt meg om.  Og det gjelder både aroma, bitterhet, fylde etc? Det er kanskje bare vi ivrige førstegangsbryggere som absolutt må smake fra gjæringskaret. Har allerede tilsatt noen gram humle, men det kan jo uansett ikke skade.

Jeg smaker stort sett alltid på ølet før jeg flasker det.
Det er fint for å få et inntrykk av hvordan ting har gått, og hvordan øl utvikler seg. je
Dessuten er det ofte ganske vanskelig å vente.

er jo greit å vite hvordan ølet skal smake på de forskjellige stadiene, jeg smaker på alt fra første gang jeg måler sukker innholdet til siste flasken. På den måten veit jeg hvordan ølet skal smake eller eventuelt hvordan det overhode ikke skal smake :D

Egentlig burde det være en lov som sa at det ikke er lov å smake før etter 4-6 mnd, alt etter hvilken øltype som brygges..

Mine øl er ALLTID best når det nærmer seg slutten..

Så gi ølet tid..

Bernts skrev:
Egentlig burde det være en lov som sa at det ikke er lov å smake før etter 4-6 mnd, alt etter hvilken øltype som brygges..

Så gi ølet tid..
O

Tja. Svært mange øltyper er etter min mening best så snart de er karbonerte. En av mine største ølopplevelser var en Nøgne Ø IPA hentet rett ut fra tre dager på varmelageret til NØ, hurtigkjølt i rennende vann i vasken. Akkurat ferdig med karboneringen, under 14 dager etter brygging.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk

Jeg er desverre ikke helt der enda. Mine trenger litt lagring for å få frem kompleksiteten.

Så jeg er en smule uenig :biersmile:

Bernts skrev:

Så gi ølet tid..

er jo en store forskjell på å belme ned alt en har brygget på 2 uker, og faktisk smake på litt og litt da.
Kan ikke se problemet med å smake på brygget dagen etter flasking, så månden etter. Det gir deg jo bare en større innsikt i hva som skjer med brygget ditt. Hvordan skal en ellers vite at det brygget en har laget smaker slik en vil det skal smake?

Det er mye som kan skje med litt lagring, jeg hadde et øl som jeg nesten helte ut når jeg skulle flaske det. ølet smakte forferdelig, men jeg flasket det alike vell. etter 3 uker smakte jeg igjenn og da var ølet nydelig. En må lære seg når ølet man brygger når sin topp noen ganger er det best færskt andre ganger etter lang lagring. vi har vell alle angret på at et øl ble drukket opp før det var på topp. når en har drukket annerangs øl i et par måneder bare får å finne at siste flaske smaker som gullmedale øl lærer en kansje å lagre enkelte øl litt lenger før det drikkes tomt.

Hole har et godt poeng, en må lære seg når ølet er klart. for å få til det må en smake underveis og samtidig prøve å være måteholden.
Akkaurat nå har jeg en dobbelbokk som skulle være fjordårets juleøl, nå er den mye bedre.
Også har jeg en bitter som bare er noen måneder gammel, men den har tapt seg ganske mye allerede, Blæ.

Tønder skrev:
Bernts skrev:

Så gi ølet tid..

er jo en store forskjell på å belme ned alt en har brygget på 2 uker, og faktisk smake på litt og litt da.
Kan ikke se problemet med å smake på brygget dagen etter flasking, så månden etter. Det gir deg jo bare en større innsikt i hva som skjer med brygget ditt. Hvordan skal en ellers vite at det brygget en har laget smaker slik en vil det skal smake?

Nå satte jeg ting litt på spissen i det innlegget, Jeg smaker selvfølgelig på ølet jeg også. men det er forskjell på å smake og smake opp..
Som første innlegg her sa, så virket det som han var i tvil om brygget kunne bli bra, og da mener jeg at det beste er å gi det tid til å utvikle seg. Så "Smake"..(les drikke en halvliter). og vente å se hvordan det forandrer seg. eller bygge erfaring som jeg kaller det.

Jeg har også hatt øl som har vært fantastiske  rett etter karbonering, men de har blitt bedre med tid..

Fyrer opp en gammel tråd om samme greier.
Flasket en belgisk wit på fredag (3 døgn siden).
Smakte på første i dag.
Da jeg smakte ved flasking synes jeg det smakte godt. Svært godt!
I dag, 3 dager etter, synes jeg den hadde tapt seg.

kan det være ølet er blitt oksidert? Eller annen form for forurensa under flaskingen? Ville de usmakene komt så raskt? Eller var det kullsyra som ga ølet en annen smak?

Fyrer opp en gammel tråd om samme greier.
Flasket en belgisk wit på fredag (3 døgn siden).
Smakte på første i dag.
Da jeg smakte ved flasking synes jeg det smakte godt. Svært godt!
I dag, 3 dager etter, synes jeg den hadde tapt seg.

kan det være ølet er blitt oksidert? Eller annen form for forurensa under flaskingen? Ville de usmakene komt så raskt? Eller var det kullsyra som ga ølet en annen smak?
Hvordan ølet påvirkes kan du nok ikke bedømme før det er ferdig karbonert og har fått roa seg ned igjen. Det er særlig en periode under karboneringa - og den kan gjerne komme etter tre dager - da ølet ikke smaker særlig godt. Det gir gjerne opphav til en liten depresjon:). Men ølet kommer ikke til å smake sånn når det er ferdig.

Jeg sliter litt med et lignende spørsmål: Jeg har karbonert med CBC-1, og lurer på om den gjæren har bidratt med en egen fenolsk usmak. Noe brent gummi-lignende. Har brukt den et par ganger tidligere, og mener jeg har kjent det, da også. Jeg karbonerer med vørter (speise), men det skulle ikke bety noe. Jeg har også rehydrert etter alle kunstens regler, og brukt den mengden gjær som anbefales, eller kanskje litt i overkant (2,5 gram på vel 20 liter).

Hvordan ølet påvirkes kan du nok ikke bedømme før det er ferdig karbonert og har fått roa seg ned igjen. Det er særlig en periode under karboneringa - og den kan gjerne komme etter tre dager - da ølet ikke smaker særlig godt. Det gir gjerne opphav til en liten depresjon:). Men ølet kommer ikke til å smake sånn når det er ferdig.

Jeg sliter litt med et lignende spørsmål: Jeg har karbonert med CBC-1, og lurer på om den gjæren har bidratt med en egen fenolsk usmak. Noe brent gummi-lignende. Har brukt den et par ganger tidligere, og mener jeg har kjent det, da også. Jeg karbonerer med vørter (speise), men det skulle ikke bety noe. Jeg har også rehydrert etter alle kunstens regler, og brukt den mengden gjær som anbefales, eller kanskje litt i overkant (2,5 gram på vel 20 liter).

CBC-1 tar jo bare de enkleste sukkerartene så å bruke den og speise vil ikke gi samme resultat og karbonering som hvis det ble tilsatt rent sukker / sukkerlake. Du er da avhengig av at den originale gjæren fortsatt er i live og kan ta de mer komplekse sukkerartene som den har gjort i den opprinnelige vørteren.

Tilbake
Topp