Endringer i vannet?

Bjarte H

Dommer
Noen som har merket endringer i vannet (Trondheim) de siste par ukene?

Jeg bruker melkesyre til å justere ned pH med og de siste ukene har justeringen vært helt off (har måttet doble tilsetningene) i forhold til tidligere. Dette gjelder også på nøyaktig samme oppskrifter som jeg har bryggert mange ganger tidligere.
 
Kan bidra med det lille jeg kan.
Brygget på lørdagen en relativt lys apa, og leste en plass her på forumet at lyse ales kunne få dårlig utbytte ved for lav? (Eller høy) ph.
resultatet hos oss ble et utbytte på 73 mot de vanlige 80.
Kan vannet da altså ha vært med på å gi oss et dårligere utbytte?
 
Hvis pH i mesken har vært på tur så kan det nok gi litt utslag i lavere utbytte. Med kun pale malt ender jeg vanligvis opp på pH 5,8 uten justering i mesken, og det er litt høyt.
 
Det lokale vannverket kan antakelig svare. De justerer gjerne på ting i ny og ne? verdiene som oppgis i rapporter er i alle fall stort sett gjennomsnittsverdier i løpet av året, så ting kan variere. Noen ganger bytter de også mellom ulike kilder i forskjellige områder, og det kan jo også spille inn.
 
Brygget en ale på fredag. Fulgte vanlig prosedyre, men kondisjonerte malten med vann for første gang. Utbyttet sank til 74% der jeg normalt ligger på 82-86. Maltsammensetningen var ikke unormal, 8 kilo Pale, 4 kilo Münich og 1 kilo Vienna (restebrygg). Målte ikke PH.
 
Jonsvannet og Benna er vel nylig koblet sammen slik at begge områdene har en reservekilde. Jeg vet ikke om det kan innebære at Benna-vann noen ganger finner veien til kraner i Trondheim, eller om det kun skal brukes i nødtilfeller. Noen som aner?
 
Fikk svar fra Trondheim Bydrift:

Hei,

Det har ikke vært noen endringer i vannkvalitet ut fra Vikelvdal vannbehandlingsanlegg.

Jeg sjekket med avdelingen som arbeider med vannledningsnettet da jeg fikk adressen din, men det hadde ikke vært noen driftsforstyrrelser i det området.
 
Så det var du som hadde mailet, snakket med de på telefon nettopp,  og han fortalte at det var andre henvendelsen på en dag fra en hjemmebrygger og det var ikke normalt  :)
Bakke brygg var stengt idag, så får ikke målt hjemme før jeg får kjøpt sånne målestrips.
Har ihvertfall tatt lærdom av dette og skal fra nå av sjekke vannet før jeg brygger.
 
Thomas D skrev:
Jonsvannet og Benna er vel nylig koblet sammen slik at begge områdene har en reservekilde. Jeg vet ikke om det kan innebære at Benna-vann noen ganger finner veien til kraner i Trondheim, eller om det kun skal brukes i nødtilfeller. Noen som aner?

Benna skal bli reservevannskilde for Trondheim og Jonsvannet skal bli reservevann for Melhus. I tillegg skal søndre deler av Trondheim få fast vannforsyning fra Benna. Påkoblinga er ikke ferdig før en gang i 2015. Inntil da har vi på Melhus Jonsvann isteden, noe jeg plutselig måtte justere for i fjor. :p
 
vegarpl skrev:
Så det var du som hadde mailet, snakket med de på telefon nettopp,  og han fortalte at det var andre henvendelsen på en dag fra en hjemmebrygger og det var ikke normalt  :)
Bakke brygg var stengt idag, så får ikke målt hjemme før jeg får kjøpt sånne målestrips.
Har ihvertfall tatt lærdom av dette og skal fra nå av sjekke vannet før jeg brygger.

Vannet holder pH 7,8 i dag.
 
Var vel rundt 8 som var normalt ifølge han jeg snakket med, så det høres jo bra ut.
hva bør det ligge på for best mulig resultat (utbytte)?
Tro meg, dette var ting jeg ikke tenkte på når jeg startet med brygging i juli i fjor :)
 
pH i mesken bør ligge rundt 5,2. Gjennomsnittsverdien for trondheimsvannet var vel pH 8,1 om jeg husker riktig. Men her betyr nok alkaliniteten til vannet mer enn akkurat pH-en.
 
Bjarte H skrev:
Men her betyr nok alkaliniteten til vannet mer enn akkurat pH-en.

Mye mer, alt egentlig.

Jeg har også merket meg at det ikke kan være så enkelt at EBC = maltets evne til å trekke ned PH. Selv om det utvilsomt er slik at jo mørkere malt jo lavere PH har jeg erfaring for at ulike maltmerker reagerer forskjellig. For eksempel at moutons mariss Otter gir høyere PH enn andre mariss ottere jeg har prøvd.  jeg er ydmyk for at det kan være mellomliggende årsaker men jeg kjøper gjerne malt i sekker og ser at forskjellen er konsistent gjennom sekken.  Jeg må innrømme at jeg ikke alltid måler PH hvis det er et øl jeg har brygget mange ganger, men jeg har lært meg til å gjøre det hver gang jeg endrer merket som jeg bruker til basemalt. I det siste har jeg vel egentlig målt hver gang.

mvh

Bårdd
 
Bjarte H skrev:
Jeg bruker melkesyre til å justere ned pH med og de siste ukene har justeringen vært helt off (har måttet doble tilsetningene) i forhold til tidligere. Dette gjelder også på nøyaktig samme oppskrifter som jeg har bryggert mange ganger tidligere.


Er det vannjusteringsroboten som logger avvik? ;)
 
Tilbake
Topp