1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Engelsk Brown Ale

En tråd i 'Oppskrifter generelt' startet av Jan Morten, 6 Mar 2008.

1. Jan Morten

Jan Morten
    Expand Collapse
    Guest

Følgene av å sette starter på feil type gjær :eek: . . . (skulle brygge lys lager jeg  :'( )

Bryggedag 7. mars 2008

25L total    ->65 grader 60min 78 garder 10min + sparge (20L kok / 5-7L sparge)

Pilsner malt 3EBC   4000g (70%)
    Pale malt 7EBC      1500g (26%)
    Chocolate malt        250g ( 4%) 800EBC

OG 1052  Colour 35 (deep copper/reddish brown)

Cascade 6.5 Alpha  40g  60min
    Hellertrauer 2.2      10g  10min (samt Klar Urt)

Bitternes 25  BU/GU 0.5

GJÆR Mountons Premium Gold 2pk a 6g -> 1,5L starter på 160g Moss maltekstrakt (satt onsdag 5/3)

Kometntarer ?  :brygging:

2. Kjetil S

Kjetil S
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja. Den kommer nok til å bli brun, men den vil ikke smake som en engelsk brown ale. Hallertauer-humlen vil gi en mer tysk aroma, og Cascade gir en viss graperfruktsmak. Chocolate malt gir en bitter smak og bør dels erstattes av noe søtere (andre krystallmalter), og du bør vel heller ikke bruke noe pilsnermalt.

3. Lars Bjørnstad

Lars Bjørnstad
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ja, halver mengden sjokolademalt og bruk ca 250 g krystallmalt, og kun palemalt som basismalt, det er en veldig standard engelsk BA...hvis du vil bruke Cascade passer jo det til en amerikansk BA...men anbefaler da å ha det som aromahumle (også)...

4. Jan Morten

Jan Morten
    Expand Collapse
    Guest

Har ikke krystallmalt :-[ Kan denne erstattes av Biscuit malt ?

Ja burde vel strengt tatt benyttet East Kent Goldings humle... Men som du sier Cascade dreier den imot amerikansk Brown Ale. . .

Men se man lærer jo hele tiden  :laugh:

5. Kjetil S

Kjetil S
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Du kan sikkert bruke litt biscuit malt. Her er en fin oversikt over mange typer malt, og Biscuit nevnes som en som kan brukes i brown ale. Men etter det jeg kan se, vil den ikke gi noen søt maltkarakter som jeg forventer å finne i en brown ale, så den blir kanskje litt tørr. Du kan jo prøve å karamellisere noe av vørteren om du vil ha den søtere, men det er ikke sikkert det er nødvendig. Øl blir det jo uansett, men jeg vil nå helst advare mot å la et brygg domineres av chocolate malt. Det er faktisk ikke noe godt.

6. Rune GE

Rune GE
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Lag det selv :)
    Klippet fra Howtobrew:

7. Jan Morten

Jan Morten
    Expand Collapse
    Guest

Tja. . . . går utifra at dette er en personlig oppfatning ? Selv vil jeg kansje forbeholde meg retten til å benytte /  Krydre eget øl med dette. Utfra Håndbrygg.dk ser det jo ut som flere beytter Chocolate malt som smak/fargepreg i EBE  :-\

8. Eduard

Eduard
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Se også Riis'en sin tabell om maltbruk: http://norbrygg.no/forum/index.php?topic=731.0
    For mye bruk av chocolate malt er også noe jeg vil advare mot. Bortsett fra i en god porter da :). Jeg liker det godt i London Porter til Haandbryggeriet (og seff i OMBs Porter ;) ).

9. Jan Morten

Jan Morten
    Expand Collapse
    Guest

Igjen så er det slik at 3-8% Chocolate malt er benyttet i (jeg brukte 4%) i EBE så.... Det er ikke greit å vite når en benytter en kjent
    omregner og innen standard for øllet ikke sant ???

Hva er "!for mye" foresten?

10. Eduard

Eduard
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Nettopp, 'for mye' er noe man selv bestemmer eller mener. 3-8% er helt kurant, avhengig av øltypen og smaksløkene. 25% vil definitivt være for mye for de fleste (men det hadde vært litt artig å smakt et sånt øl).

11. Kjetil S

Kjetil S
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jepp, egen erfaring. Jeg tror jeg brukte 500g eller deromkring i en porter/stout, og den ble litt besk og sur. Fullt drikkendes, men ikke spesielt god heller. Og ølet skal vel være spesielt godt? Jeg tror ikke 250g i seg selv vil skade en brown ale, problemet er når chocolate malten blir stående alene. Du trenger noe som gir litt sødme, f.eks. krystallmalt, og gjerne litt biscuit.

12. Jan Morten

Jan Morten
    Expand Collapse
    Guest

^-^

Da ble det 3% Chocolate og 6% Biscuit i øllet, med Pale malt som basis. . .
    Håper dette kan passe "normen" for EBA Eller siden jeg er uortodoks ABA på grunn av Cascade  :angel:

At 25% EBC 1100 (Chocolate) vil overprege et brygg er det vel ingen tvil om? Så hva her det egentlig i denne tråden å gjøre  ???

Kan ikke se at verdier i nærheten av dette er nevnt. . .  Kansje vi skulle forsøke å holde oss til saken  ;)

13. Eduard

Eduard
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

25% var nok heller ment som 'reductio ad absurdum', og det er bra det ikke blir nevnt som forslag :D.

Skal du brygge ølet idag?

14. Jan Morten

Jan Morten
    Expand Collapse
    Guest

Blev brygget i går :brygging: Plupper i "låsen" i dag  :ilike:

15. Jan Morten

Jan Morten
    Expand Collapse
    Guest

Knuthaugen`s Amerkansk Brunt Ale

65-67 grader 80min / 78 grader 10 min pluss sparge....

Pale Malt                  7EBC      4900g  (92%)
    Biscuit                    50EBC        300g  ( 6%)
    Chocolate            1100EBC        150g  ( 3%)
    ---------------------------------------------------------
    Total      25L                        5350g    OG 1051  Colour 35 / Deep cobber / light brown

Cascade 6.5% alpha    40g  60min
    Cascade  "      "        10g  10 min (pluss klar urt)
    ----------------------------------------------------------------
    Bitterness 19                  BU/GU  0,37                         

Gjær 2pk (6g) Mountons Premium Gold. 1.5L Satrter på 160g Moss ekstrakt.

Brygget 7. mars 2008

Helt greit forløp hvor rims nå fungerte bra og temperaturkontrollen er bedre :ilike:
    Endte opp med 24.5L med OG 1051 så effektiviteten ligger på ca 75%. Det er jeg fornøyd med :brygging:
    Eneste minuset er at gryta bruker vel lang tid på å koke opp sakene.
    Utrolig effektiv motstrømskjøler, måtte strupe på vannet da jeg i en periode var nede på 13 grader!

Tilsatte gjær ved 21 grader og registrerte aktivitet etter 2 timer. Stormgjærer nu.
    Håper å krabbe meg ned mot en FG på 1013.

Høyt Skum  :skaal:

16. Eduard

Eduard
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg tror nok du vil få et skikkelig ferdiggjæret øl, siden du laget en starter av to tørrgjærposer! En pose uten starter hadde sikkert vært nok. Det er da kjekt å slippe å bekymre seg om dette da :). Tipper det blir godt

17. Jan Morten

Jan Morten
    Expand Collapse
    Guest

Tengte i grunnen at disse 6 grams posene var beregnet på 15L brygg ?

Normalt er vel 11g til 25L så jeg "safet" men mulig man har surra "again"  :confuzed:

18. Eduard

Eduard
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Når ale skal være litt fruktig er det vanlig å 'underpitche' litt. Jeg tipper at det derfor bare er 6 gram i en slik pose. Hva står det egentlig på posen?

19. Jan Morten

Jan Morten
    Expand Collapse
    Guest

MuntonsPremium Gold Active brewing yeast

Neth weight 6 grams
    Sprinkle on top of wort, leave to ferment - no need to rehydrate

Ingredients; Yeast - emulsifier (E491)

Tidligere benyttet Ale gjær har vert Safale og de pakkene er jo 11,5g....

Ergo trodde jeg at det var best å benytte 2 stk 6g pakker til denne batchen. Men dersom 6g klarer seg,
    benytter jeg det på neste batch.

20. Jan Morten

Jan Morten
    Expand Collapse
    Guest

Del denne siden