Engelsk pale ale

Kunne hatt bruk for litt hjelp med en oppskrift på en god engelsk pale. Tips til maltmiks, humle og gjær (gjerne fersk så jeg får testa magnetrøreren) :)
 
Tja, hva lurer du på? Det kan være lurt å bruke en god engelsk pale malt (Maris Otter har en egen karakteristikk, men er ikke påkrevd), krystallmalt fra 0 til 10%, black patent, roasted barley eller chocolate malt til farge. De fleste vil anbefale East Kent Goldings (EKG) eller Fuggles som humle, i tillegg har du Challenger og First Gold som ligner EKG i aroma, Northdown som lukter litt grønnere, og en hel del andre sorter som jeg ikke har prøvd.

Jeg liker WLP002 i engelske øl. Den gir litt sødme og fylde, men ikke håpløst mye.
 
Takker for tips :) er det noen synspunkter på IBU og mengde aromahumle og ev. smakshumle i en engelsk pale? typisk OG og FG hadde også vært fint. Jeg har bladd gjennom masse oppskrifter men de fleste er beskrevet som amerikansk pale ale, så en enkel grunnoppskrift hadde vært kjekt egentlig, eller bare en oppramsing av hva som er mest ulikt i karakter mellom typeriktig engelsk og amerikansk. Jeg har smakt noen sorter engelsk pale og synes det er veldig godt, så derfor har jeg lyst å prøve meg på noe annet enn IPA og APA...
 
Det er en del variasjon. Amerikanerne i BJCP deler dem inn i Ordinary Bitter (OG under 1040), Best Bitter (OG 1040 til 1048) og Extra Special/Strong Bitter (OG 1048 til 1060), mens engelskmennene ikke tar terminologien eller inndelingene særlig alvorlig. Men om vi sier at du har en OG på rundt 1045, kan du sikte mot en IBU på mellom 30 og 40. Mengden aromahumle er gjerne et halvt gram per liter, noen ganger det dobbelte, noen ganger ingenting.
 
Har akkurat begynt å tenke på å gjøre en serie med engelske brygg selv, kan derfor foreslå følgende. Det er en artikkel skrevet av Gahr i norbrygg medlemsseksjonen som burde leses. Han skriver om mild Ale, som er lav alko varianten. Du kan også lese om den her: http://byo.com/stories/item/1214-ordinary-bitter-style-profile amerikansk og derfor referert til som Ordinary Bitter. Og til slutt kan du lese om Best Bitter her: http://www.winning-homebrew.com/Best-Bitter.html
Det burde gi en god del hint/forslag til IBU, humle skjema osv. Gleder meg til å prøve dette selv. Gi gjerne lyd når du har landet på oppskrift og har smakt på resultatet.
 
Gahr skrev:
Well, mild ale og ordinary bitter er ikke samme øltype.

Se der, da lærte jeg noe nytt idag også. Du, Gahr, refererer til Norbrygg sin typedefinisjon av en mild ale, men jeg finner ikke den her: http://norbrygg.no/index.php/bedomming-av-ol/definisjon-av-oltyper - Er navnet endret til "5C. ENGELSK DARK MILD" ?

For å ikke kuppe tråden, så ser jeg også at norbrygg har definisjon av hva en Engelsk Pale Ale er:
4C. ENGELSK STRONG BITTER / ENGELSK PALE ALE
OG FG vol% IBU EBC
1046-1060 1010-1016 4,8-6,0 25-45 25-40
Engelsk Pale ale er typisk en flasket utgave av den sterkeste engelske bitter.
Aroma: Lav til middels engelsk humlearoma, lav til middels maltaroma, med karakter av blant annet karamell. Fraværende til lavt nivå av fruktestere. Fraværende til lavt nivå av diacetyl.
Farge/utseende: Lys til mørk kobberfarget. Klar til lett tåkete.
Smak: Middels til kraftig humlesmak og -bitterhet. Humlesmaken skal være fra engelsk humle. Lav til middels maltsmak, med karakter av toffee, karamell og lyst brød. Noe restsødme kan være til stede.
Kropp: Medium til fyldig kropp. Lavt kullsyreinnhold.

Det vil vel også gi en pekepinn på hva du skal søke på, hvis du ønsker å søke opp oppskrifter på nettet.
 
jeg maser litt mer på denne, jeg har funnet meg en oppskrift jeg har lyst til å bruke, men den mangler desverre en del info, slik som mesketid og temperatur(er). Jeg tenkte å "stjele" dette fra en ESB-oppskrift og dermed blir oppskriften noe som så:

Pale Malt, Maris Otter 78.26 % - her tenker jeg å "jukse" og bruke vanlig palemalt siden min lokale butikk neppe har maris otter.
Victory Malt 17.39 %
Caramel Malt - 40L 4.35 %

Enstegs mesking v/66 grader i 60 min.

Fuggles [4.50 %] (55 min) 28.7 IBU
Styrian Goldings [5.40 %] (5 min)

Gjær: wlp002

synspunkter? :)
 
Jeg hadde byttet c-40 med c75-80, så får du litt mørkere farge og noe rosin. Vet ikke hvis dette gjelder for alle malterier, men thomas fawcett som jeg har brukt til all c gir iallefall dette preget som jeg synes passer fint til en engelsk ale.
 
Her er min ESB, et øl jeg har som jeg alltid prøver og ha i hus. Dette ølet har fått skryt av både humlehode kompiser såvell som fruens venninner.

#23 oldermann Bitter
Style: Engelsk Strong Bitter/Pale Ale
Brewer: Dagfinn Salte StatisticsVolume:16 liters
Boil Volume:19 liters
OG:1045
BG:1038
FG:1006
Alcohol:5.1 % by vol.
Colour:18 EBC (Amber)
Bitterness:35 IBU
BU/GU:0.77
Fermentables;

Pale Malt 5EBC 2700g
Aroma Malt 150EBC 100g
Cara Crystal 120EBC 200g

Mash schedule: 67 degrees for 70 minutes, 75 degrees for 10 minutes.

Hops:
East Kent Golding6.4%alpha 15g 60minutes

Bobek6.0%alpha 15g 30minutes

Bobek6.0%alpha 15g 15minutes

East Kent Golding6.4%alpha 25g 1minutes

FermentationYeast: Safale S-04Fermented at 18 degrees C for 14 days.

Comments: 1/4 whirlfloc 15min
 
Salte: Den blir satt på den allerede veldig lange lista over brygg jeg bør prøve, men den så kjekk ut så er mulig det blir den neste gang. Nå hadde jeg allerede bestilt til oppskriften jeg siterte lenger opp, så denne gangen blir det den.

Er det noen som har synspunkt på hvor jeg bør legge meg på OG? Min tanke er å legge den midt på femtitallet et sted.
 
Har brygget en klone av Fuller's London Pride som er veldig god, 2 ganger. Fått masse skryt!

92 % pale malt (jeg bruker Maris Otter)
8 % crystal (150 EBC)
Meskes 65 C (viktig for å få WLP002 til å gjære ut)

OG 1.048
FG 1.010-1.012
Gjæres med WLP002.
Gjæres ved 17 C ambienttemp., la temperaturen stige av seg selv, øker til rundt 19 C altså.

Humle:
22 IBU Target, 60 min.
0,5 g/l Challenger, 15 min
0,5 g/l Northdown, 15 min
 
Jeg ville anbefalt det. WLP002 gjærer nemlig relativt dårlig ut, 63-70 % er nominelt intervall. Ved å meske lavere får du høyere utgjæring, som du sier. Fullers (der gjæren kommer fra) mesker ved 65 C nettopp for å få høyere gjærbarhet. Det funker for meg! Ligger stort sett på 75 % utgjæring med den prosedyren. Og smaksprofilen til 002 er jo helt kanon!

Hva slags oppskrift har du landa på?
 
jeg landet på den jeg la ut høyere opp, med små egne justeringer. Jeg valgte den siden jeg ble litt tiltalt av nøttepreget som skal finnes i Victorymalt, som jeg ikke har prøvd før. Oppskriften blir med Pale som basemalt, 17% Victory, og ca 4,5% crystal. etter tips bestilte jeg litt mørkere crystal enn oppskriften sier, valgte å gå for 120 EBC. humleprofilen tror jeg at jeg holder uendret. Jeg ønsker en noenlunde moderat humlet pale, og det var derfor jeg ville gå for en engelsk. Intet ille med APA eller IPA sånn sett, men jeg har lyst å brygge noe annet enn det "alle" gjør for tiden :)
 
Ah, der ja. Kan skrive under på at Victoy gjør seg i bitter/esb. Er faktisk mer fan av engelsk øl enn amerikansk selv. Faktisk ser oppskriften din ganske så god ut, skulle gjerne smakt! Lykke til!
 
jeg landet på den jeg la ut høyere opp, med små egne justeringer. Jeg valgte den siden jeg ble litt tiltalt av nøttepreget som skal finnes i Victorymalt, som jeg ikke har prøvd før. Oppskriften blir med Pale som basemalt, 17% Victory, og ca 4,5% crystal. etter tips bestilte jeg litt mørkere crystal enn oppskriften sier, valgte å gå for 120 EBC. humleprofilen tror jeg at jeg holder uendret. Jeg ønsker en noenlunde moderat humlet pale, og det var derfor jeg ville gå for en engelsk. Intet ille med APA eller IPA sånn sett, men jeg har lyst å brygge noe annet enn det "alle" gjør for tiden :)
Spennende! Legg gjerne ut en "oppdatert" oppskrift om du synes resultatet blir bra!
 
Da står brygget på gjæringstanken, og oppskriften ble som følger:
Pale Malt, Muntons 78.26 % - 11,74 kg
Victory Malt 17.39 % - 2,6 kg
Crystal malt 120 EBC 4.35 % 652,5 g

Enstegs mesking v/63-64 grader i 80 min.

Fuggles [4.1 %] (55 min) 3,17 g/l (30 IBU)
Styrian Goldings [4,2 %] (5 min) 1,28 g/l

koketid 65 min

OG 1055

Gjær: wlp002
kompletterer med FG når det har gjæret ut
 
Tilbake
Topp