Engelsk sommerøl med honning

Gahr

Norbrygg-medlem
God morgen!

Det nærmer seg så smått sommer, og for en gangs skyld skal jeg prøve å lage sommerøl to ganger. Først for å se om oppskriften er noe å satse på, så for å få det "perfekte" øl. Det er jo lov å håpe, i alle fall... Tenkte å brygge en type lys, engelsk bitter med et lite innslag av honning. Spørsmålet er hvilken type? Satser på en mengde rundt 500 g til 22,5 liter. Noen som har erfaringer å dele her? Jeg ønsker en lett honningtone, ikke noe tungt og klissent. Ser for meg at lynghonning kan bli for kraftig, kanskje en variant av appelsinblomster er bra?

Mvh. Gahr Smith-Gahrsen
 
Jeg har en gang brygget noe med (mye) honning. Det tok veldig lang tid å gjære ut brygget så det er helt sikkert lurt å ikke overstige 500 g på 22,5 liter. Kanskje en sånn gjennomsiktig amberfarvet honning ville være egnet. Den har god smak uten å være for sterkt.

Det sies også at det ikke er bra å koke honning siden det da mister mye av sin smak og aroma. Da bør man vel tilsette honningen etter at vørteren er kjølt ned.

Hvorfor ikke dele opp ett brygg og tilsette honning i forskjellige kvanta?
 
Jeg har laget mjød noen ganger, og jeg har oppdaget at hvis man ikke brukker noen gjærnæring, så ta det masse tid. Ikke koke honning, det gir mye bedre smak, dessuten er det usannsynlig at ølet få en infeksjon om du tilsetter honing etter gjæring har kommet godt i gang. Her er noe opplysning som jeg fant om dette:

"Although everything that you read will tell you that you must sterilize the
must {honey and water}, renowned scientist Dr Roger Morse of Cornell
University did a series of meadmaking experiments in which he simply
introduced the actively fermenting wine yeast into unsterilized, undoctored
must with no ill effect. Award-winning English meadmaker Clara Furness
reports similar results in her book "Honey Wines and Beers".

This particular method relies on the strength of the wine yeast to quickly
overrun the "home boys", producing  first wave of alcohol that kills off the
alcohol -intolerant osmophilic yeast. Naturally occurring yeast in honey are
unstable and have a very low alcohol tolerance; they all die off when the
mead reaches an alcohol level higher than 3 percent."
 
Gahr skrev:
(...)
det "perfekte" øl.
(...)

Hvordan blei smak og aroma av honningen sammen med bitter humle? Kom du frem til en oppskrift du kan anbefale?

Det står en del honning-tips i en tråd om mjød her inne også!
 
Tilbake
Topp