Enkel juleøl

Hei
Jeg er en amatør brygger som bruker (stort sett) Coopers maltekstrakt, humle fra Petit og tørrgjær. Enkle greier, men det blir godt øl.
Nå nærmer julen seg med stormskritt og jeg kunne tenke meg å brygge noe julegodt. Er det noen som har noen enkle tips for å få litt mere julesvung over ølet? Etter å ha søkt på forumet ser jeg mange diskusjoner går på å bruke mange forskjellige malt typer. Jeg så mere for meg å ha i noe krydder eller lignende. Forslag?
 
Til 20 liter:

Malt:
3000 gr med. spraymalt.
100 gr kandis sukker (kan skippes)
300 gr krystal malt 135 (evt. 200 gr mørk spraymalt)

Humle:
30 gr Hallertauer ≈ 6% 60 min
20 gr Hallertauer ≈ 6% 5 min

Krydder:
15 g apelsinskal
1/2 stjerneanis
1 kanelstang
3 nellikspiker

Gjær:
Safale US-05

Lån en BH-vaskepose av samboer´n, eller kjøp en for noen små kroner på H&M, knus krystalmalten med en kjevle el. og ha det i posen. Putt denne i kokevannet. Ta den ut før vannet koker. Når vannet koker, ha i kandis, spraymalten og humle som du pleier. Hallertauer gir en fin krydret aroma. En IBU på 20-25 er fint (ikke bruk for mye humle i juleøl)

Tilsett 15 g apelinskall, 1/2 stjerneanis (ikke mer), 1 stang kanel og 3 nellikspiker de siste 10-15 minuttene av kokingen. Da får du en lett  krydret øl. Gjær ved litt høy temp, 22-25 grader (20-23 i romet), for en lit fruktigere stil.

Lykke til!
 
Tilbake
Topp