Enkel kontroll av gjæringstemperatur

Hva gjør jeg når bryggetrangen er stor og gjæringsskapet er opptatt med en lagerøl  :idea:

I mangel av tilstrekkelig kalde rom i huset endte gjæringsdunken opp i vinduskarmen. Vinduet på gløtt for å få tilstrekkelig kjøling, og STC 1000 koplet til panelovnen under vinduet i tilfelle temperaturen skulle bli for lav.

Temperaturen i rommet er ikke lavere enn 15-16 grader, og har vært litt bekymret for at det ikke skulle bli kaldt nok til å holde ønsket temperatur på 17 grader. Nå er stormgjæringen i gang og det ser ut til å holde stand. Følger med og får åpne vinduet mer om det skulle bli for varmt. Eneste minuset er lyset, men tror ikke der skulle by på problemer med litt lett lys de få dagene stormgjæringen står på. Ideelt sett skulle jeg hatt et lite kjellerrom med temperatur på 10-12 grader for denne løsningen.

Gelder meg til å smake det endelige resultatet: En amerikansk inspirert wit gjæret med WPL051.
 

Vedlegg

  • IMAG0067_BURST002.jpg
    IMAG0067_BURST002.jpg
    1,8 MB · Sett: 627
Riv i stykker en pizzaeske eller to og tape fast til gjæringdsunken mot sola, så slipper du iallefall å få direkte sollys rett på dunken.
 
Miguel skrev:
Riv i stykker en pizzaeske eller to og tape fast til gjæringdsunken mot sola, så slipper du iallefall å få direkte sollys rett på dunken.

Bra tips :idea: Jeg fuktet et håndkle og bredde rundt dunken.  :skitbra:

Forøvrig ikke det store problemet med strekt sollys med  det været vi har i disse dager  :mad:
 
ovestad skrev:
Miguel skrev:
Riv i stykker en pizzaeske eller to og tape fast til gjæringdsunken mot sola, så slipper du iallefall å få direkte sollys rett på dunken.

Bra tips :idea: Jeg fuktet et håndkle og bredde rundt dunken.  :skitbra:

Forøvrig ikke det store problemet med strekt sollys med  det været vi har i disse dager  :mad:

Mannen med bart sa i 1941 at været ikke ville spille noen rolle, fire år etter var han død og landet hans lå i ruiner ;)
 
Jeg kjøpte en ut-200 og bygde et lite rom i garasjen som jeg isolerte og monterte en liten ovn i. Så tapet jeg litt isolasjon på gjæringsdunken hvor føleren sitter  som beskrevet i tråd her. Føler jeg har full kontroll temp nå. Befriende.
 
Miguel skrev:
Den var vel ikke dum nei. Man kan kanskje gjøre den litt billigere og ved å bytte ut dyppkjøleren med en slilikonslange man fester noe rustfritt eller kobber i så den holder seg nedi vørteren?

Mulig et par meter silikonslange i en kveil vil gjøre samme nytten ja. Varmeoverføringsevnen til silikon er ikke på langt nær så god som kobber, men det kan godt hende det holder. Ellers er det ikke mye kobber som skal til, det er jo ikke akkurat snakk om hurtige temperaturendringer her. Et kobber-rør som går 2 runder, fra nederst til øverst er sikkert mer enn nok. Hvor mye silikonslange som må til for samme effekt vet jeg ikke.

Man bør nok også ha et lite reservoar for kjøle/varmevæske, og en måte å få luft ut av systemet?

Jeg tenkte også tanken på å seriekoble to kar, men det er nok ikke så lurt, for da vil det første karet underkjøles noen grader ekstra for å få temperaturen til å synke i kar 2 og omvendt...
EDIT: med mindre man kontrollerer temperaturen i kar 1, men jeg ser for meg at denne boksen sjekker temperaturen på returvannet, og ikke har mulighet for ekstern sensor
 
Tilbake
Topp