Enkel sommerøl oppskrift?

Er snart klar for mitt første brygg og trenger noe råd/tips fra proffene  :biersmile:  Siden det snart er sommer tenkte jeg å prøve på en lys "lett" sommerale og mangler en oppskrift.

Dette er hva jeg har liggende klart:

Maris Otter Pale ale malt  5,3 EBC
CaraPils "Wayermann"  3-5 EBC
Pale crystal malt  75 EBC
Crystal malt  150 EBC

Fuggles humle blomst
Cascade humle blomst

White labs British ale WLP 005
Fermentis Safale S-04Har
Fermentis Safale US-05

Klar urt

Ser for meg en lys til gylden tørsteslukker på rundt 4-5%, det er iallefall målet. Siden det er første maltbrygg har jeg ikke for store forventninger til resultatet, men hvis jeg har en bra oppskrift kan jeg iallefall ikke skylde på det  ;D

Har enkel tilgang på mere malt/humle/gjær så hvis jeg mangler noe til en kjempegod oppskrift så kan det skaffes.

Tar gjerne imot oppskrifter og tips

Bjørn M.
 
Jeg er akkurat ferdig med å brygge denne til varmen gjør seg mer gjeldende:

Amerikansk Blonde Ale

IBU 22 (ca)
OG 1.053
FG (antatt) 1.011
ABV 5,2%

4,9 kg pale malt (95,9%)
200 g Crystal 75 EBC (4,1%)

15 g Cascade (7,8 alfa) (17,5 IBU) 60 min
15 g Cascade (7,8 alfa) (4,7 IBU) 15 min
15 g Cascade (7,8 alfa) (0 IBU) 0 min

Gjær: Wyeast 1056/White Labs 001 (jeg brukte denne, 2 liter starter)/Safale US05 (1 pakke)

Juster maltmengde/humle etter ønsket styrke, effektivitet og alfaverdier

Har også handla inn til en Amerikansk Pilsener, som er rett rundt hjørnet

EDIT: Ellers ser det jo ut til at du har ingredienser til en Ordinary eller Best Bitter, noe jeg personlig er veldig svak for i varmen. Google og oppskriftseksjonen av Norbrygg er dine venner her!
 
Det jeg tror er typisk for de som brygger første gang er at det blir en del mindre øl enn det man kanskje forventer. Det er ikke så ille, men da kan det lønne seg å sikte litt lavt i forhold til IBU. Min første allgrain var en hveteøl, men siden det ble så lite av det fikk den sikkert 30 IBU.

Vel vel, hva snakker jeg egentlig, den smakte konge uansett, den var jo hjemmelaget ;D
 
Eduard skrev:
Det jeg tror er typisk for de som brygger første gang er at det blir en del mindre øl enn det man kanskje forventer. Det er ikke så ille, men da kan det lønne seg å sikte litt lavt i forhold til IBU. Min første allgrain var en hveteøl, men siden det ble så lite av det fikk den sikkert 30 IBU.

Vel vel, hva snakker jeg egentlig, den smakte konge uansett, den var jo hjemmelaget ;D
Kan skrive under på at det fort kan bli lite i gryta med en gang! Glemte å skrive i oppskriften over at jeg skyller til jeg har drøyt 26 liter i gryta. Det gir etparogtjue liter til gjæring, og jevnt over drøyt 19 liter øl på flaske/fat
 
Du kan prøve noe slikt, en lett amerikansk pale ale:

Recipe Gravity 1.046 OG Estimated FG 1.011 FG
Recipe Bitterness 38 IBU Alcohol by Volume 4.4%
Recipe Color 10° SRM Alcohol by Weight 3.5%

Ingredients
Quantity Grain Type Use
0.25 kg Crystal 40L Grain Mashed
0.25 kg CaraPils Grain Mashed
4.00 kg Maris Otter Malt Grain Mashed
Quantity Hop Type Time
40.00 g Cascade Pellet 60 minutes
30.00 g Cascade Pellet 15 minutes
30.00 g Cascade Pellet 0 minutes

Safale US-05.
 
Takker for gode forslag, ser at dere anbefaler tørrgjæra av det jeg har. Vil ølet bli mystisk hvis jeg bruker WLP 005 istedet? Har 2pakker som må brukes før dato... Eller bør jeg heller spare disse til en engelsk ale?
 
Bjørn Magnus skrev:
Takker for gode forslag, ser at dere anbefaler tørrgjæra av det jeg har. Vil ølet bli mystisk hvis jeg bruker WLP 005 istedet? Har 2pakker som må brukes før dato... Eller bør jeg heller spare disse til en engelsk ale?
Nøgne Ø bruker WLP007 til en hel del amerikanske ales, men den er tørrere enn wlp005. Du vil altså ende opp med et mer maltfokusert øl dersom du velger wlp005, men jeg har sett at folk bruker den i amerikanske pale ale, dersom de vil ha mer maltfokus enn normalt for denne stilen. Det er vel bare å prøve. Det blir temmelig sikkert godt! :)
 
Det er fornuftig tenkt: tørrgjær står seg bedre enn våtgjær, så du bør bruke den våte så kjapt du kan. På den annen side er WLP005 en engelsk gjær som kanskje passer bedre til engelsk øl — eller iallfall passer den bedre til engelsk øl enn US-05 gjør. Men hvorfor ikke brygge en engelsk ale først? Det er fremdeles lenge til sommeren.
 
Kjetil S skrev:
Det er fornuftig tenkt: tørrgjær står seg bedre enn våtgjær, så du bør bruke den våte så kjapt du kan. På den annen side er WLP005 en engelsk gjær som kanskje passer bedre til engelsk øl — eller iallfall passer den bedre til engelsk øl enn US-05 gjør. Men hvorfor ikke brygge en engelsk ale først? Det er fremdeles lenge til sommeren.
Tiltredes! Jeg vil jo si at en engelsk bitter ER godt sommerøl!
 
Den er god, da starter jeg med en engelsk ale slik at jeg får brukt opp flytende gjæra først. Så blir det en American Blond Ale med tørrgjær til sommern. Noen som har en grei oppskrift til en engelsk ale utifra de samme ingrediensene kanskje? Gjerne med litt fylde og smak slik at den ikke blir for lik sommerølet :biersmile:
 
Denne har jeg hatt stort hell med:

Extra Special Bitter
Style: 8C-English Pale Ale-Extra Special/Strong Bitter

Recipe Overview

Wort Volume Before Boil: 26.50 l
Wort Volume After Boil: 22.70 l
Volume Transferred: 21.00 l
Water Added: 0.00 l
Volume At Pitching: 21.00 l
Final Batch Volume: 19.00 l
Expected Pre-Boil Gravity: 1.048 SG
Expected OG: 1.056 SG
Expected FG: 1.017 SG
Expected ABV: 5.2 %
Expected ABW: 4.1 %
Expected IBU (using Rager): 51.2
Expected Color: 23.4 EBC
Apparent Attenuation: 69.0 %
Mash Efficiency: 67.0 %
Boil Duration: 60.0 mins
Fermentation Temperature: 18 degC

Fermentables
UK Pale Ale Malt 5.797 kg (94.1 %) In Mash/Steeped
UK Medium Crystal 0.362 kg (5.9 %) In Mash/Steeped

Hops
UK Challenger (5.8 % alpha) 65 g Bagged Pellet Hops used All Of Boil
UK Golding (4.8 % alpha) 28 g Bagged Pellet Hops used At turn off

Other Ingredients

Yeast: Wyeast 1968-London ESB Ale

Mash Schedule
Mash Type: Full Mash
Schedule Name:Single Step Infusion (66C)
Step: Rest at 66 degC for 60 mins

Bruk Fuggles i stedet for humlen i oppskriften, erstatt gjæren med WLP005 (lurer forresten på om det faktisk er samme gjærstammen?)
Den bør være ganske forskjellig fra Blonde Alen, selv om de likner hverandre litt. Forskjellen i gjær og humle vil gi store utslag.
 
Jeg er akkurat ferdig med å brygge denne til varmen gjør seg mer gjeldende:

Amerikansk Blonde Ale

IBU 22 (ca)
OG 1.053
FG (antatt) 1.011
ABV 5,2%

4,9 kg pale malt (95,9%)
200 g Crystal 75 EBC (4,1%)

15 g Cascade (7,8 alfa) (17,5 IBU) 60 min
15 g Cascade (7,8 alfa) (4,7 IBU) 15 min
15 g Cascade (7,8 alfa) (0 IBU) 0 min

Gjær: Wyeast 1056/White Labs 001 (jeg brukte denne, 2 liter starter)/Safale US05 (1 pakke)

Juster maltmengde/humle etter ønsket styrke, effektivitet og alfaverdier

Har også handla inn til en Amerikansk Pilsener, som er rett rundt hjørnet

EDIT: Ellers ser det jo ut til at du har ingredienser til en Ordinary eller Best Bitter, noe jeg personlig er veldig svak for i varmen. Google og oppskriftseksjonen av Norbrygg er dine venner her!
__________________

Hvor mange liter vann til mesk/skylling og ferdig produkt gir denne oppskriften :)?
 
Det må du jo beregne i forhold til ditt system og din framgangsmåte. Legg oppskrifta inn i denne: http://www.brewersfriend.com/allgrain-ogfg/

Jeg vil tro du må begynne med 35 liter vann totalt. Til koking: 27 liter. Kok bort 5 liter, og mist 2 liter i trub, og du får 20 liter til gjæring.
Dette forutsetter 75% meskeeffektivitet, og 72% utgjæring.
 
Tilbake
Topp