Enkel vørterlufter

Finn Berger

Moderator
Jeg kom over denne : http://www.bryggselv.no/products/vorterlufter på bryggselvs sider, og har brukt den noen ganger. Jeg bruker 30-litersbøtter, og rister dem selvfølgelig i tillegg kraftig et minutt eller to. Om det er lufteren eller ristingen som skal ha æren, vet jeg ikke, men det ser i alle fall ut til at jeg får inn nok luft i vørteren.
Er litt fascinert av tanken på at en så enkel liten dings kan håndtere en oppgave som så mange har strevd så mye med, og som det finnes mye dyrt utstyr for. Men gjør den faktisk det? Eller er det ristingen som gjør jobben? Har noen andre noen erfaringer/tanker rundt denne?
 
Jeg tror nok du overvurderer den lufteren en del. Den bør nok helst brukes i tillegg til noe mer effektivt..
Det er for så vidt det jeg lurer på - men hvorfor mener du den har lite for seg? Jeg har forsøkt å lete på nettet for å finne erfaringer/informasjon, men har ikke kommet opp med noe. Aner heller ikke hvor nytt produktet er; jeg er ganske ny som ølbrygger.
Det som skjer når jeg bruker den, er at vørteren står ut i lufta som et tynt gardin som vinden har tatt tak i. Hver dråpe vørter kommer sånn i kontakt med luft - og dessuten så plasker det jo ned i bøtta og danner i hvert fall et fint skum der. Det ser liksom ganske effektivt ut:). Men nå er ikke jeg noen fysiker, så jeg aner ikke hvor mye oksygen som tas opp når dette foregår. Blir det ikke det samme når vørter passerer gjennom luft som når luft passerer gjennom vørter?
Teorien rundt oksygen og gjæring virker forresten litt underlig på meg. Palmer sier at maks opptak fra luft er 8 ppm, samtidig som de fleste gjærslag krever mellom 8 og 16 ppm for å oppnå tilstrekkelige betingelser. Sånn sett skulle tilførsel av rent oksygen, som gir høyere metning, være løsningen, men så sier han videre at rent oksygen gir et dårligere øl enn tilførsel av luft. Løsningen hanser å fortsette å tilføre luft i en halvtime etter at gjæren er tilsatt, slik at gjæren får nye forsyninger etter at den har begynt å spise. Er det virkelig nødvendig? Hvor mange av dere gjør det?
Nåja; jeg får fin gjæring jeg, med det jeg gjør - tror jeg, da. Ølet blir da skapelig. Men det er noe med å vite:).
 
Sist redigert:
Jeg har også sett på denne. Det er umulig å si hvor effektiv den er uten en objektiv måling, men den skaper en veldig stor overflate når vørteren passerer. Helt intuitivt ville jeg tro at den er effektiv som en passiv luft-tilfører. Når du rister, 'slår' du oksygen inn - aktivt...
Håper noen med måleutstyr kan gjøre en test :)
 
Såg fin ut den, ja. Du tok ikkje noko bilete av vørterfontena di i drift vel? Hadde vore interessant med måling, som det vert sagt.
 
sorry, ingen bilder, men som mvseland sier; det blir en veldig stor overflate.
Jeg skjønner vel egentlig poenget med at uansett hva man gjør for å tilføre oksygen ved å blande inn luft, så kommer man ikke over 8 ppm oksygen i vørteren, og at man derfor må tilføre mer luft etter hvert som gjæren "spiser" oksygenet i løpet av den timen den bruker på å mette seg. Men skulle man ikke kunne gjøre det enkelt ved bare å riste kraftig et minutts tid noen ganger i løpet av denne timen? Eller blir gjæren svimmel og dårlig:)?
Ja, ja - kjenner jeg meg selv rett, ender jeg vel opp med ei akvariepumpe - for sikkerhets skyld. Det er jo ikke noen helt vanvittig investering, men det er hyggelig å kunne gjøre ting enkelt:(.
Hva med Palmers påstand om at oksygen gir et dårligere resultat (3rd ed., p.71.)? Han viser til et eksperiment med brygging av mange batcher med ulike metoder - helling+risting, luftpumping, oksygen og hydrogenperoksid - og finner at selv om det ikke kan sies noe definitivt, så ble de oksygenbehandlede ølene "thinner or washed out, like smaller beers". Men eksperimentet er fra 2004, så det er rent mye øl i tørste struper siden den gang - og man har kanskje kommet til andre resultater.
 
Jeg ville nok satset på å fortsette med lufteren din og kombinere med drill med malingsblander. Det funker i hvertfall veldig fint for meg. Og jeg TROR, uten å være sikker at det funker minst like bra som å riste, med tanke på at man oppnår en vorteks i vørteren på samme måte som med en magnetrører slik at blanderen suger luft ned i vørteren og pisker den inn.
Billig og enkelt.
 
Overdreven tilførsel av rein oksygen danner mere diacetyl. Ref Yeast, men dette har jeg dessverre også erfart selv


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Funker sikkert greit nok til normale øl, men skal du over på high gravity øl og ikke minst lagere er det absolutt anbefalt med ren oksygen og beluftningsstein.
 
Sjekket akkurat porteren min, som jeg satte for halvannnen uke siden. Den hadde da OG på 1.076, og boblet muntert i vei uten dramatisk stormgjæring i flere dager: Så avtok den, og nå er det 1-2 min mellom klukkene. Målte SG, og fikk 1.028, hvilket var litt skuffende. Men ølet var kjempegodt, og kjentes ikke søtt ut, med god kropp og masse smak. Har brukt WLP013, som jeg har gjenbrukt et par ganger. Temperaturen har ligget litt under 20 grader, etter å så vidt ha vært oppe i 23 (temperaturstripgrader).
Er moralen at jeg må lufte bedre? Eller vil SG fremdeles fortsette å gå ned? Det er nok en del ufermenterbart der, og jeg har tenkt å la den lugge i alle fall et par uker til. Her er oppskriften, forresten:
Malt:
7.0 kg Maris Otter
5.0 kg Munich mørk 25 EBC
1.0 kg Crystal Malt 120 EBC
1.0 kg Pale Chocolate Malt 600 EBC
0.3 kg Roasted Wheat 900 EBC
0.3 kg Black Malt 1400 EBC
0.1 kg Peated Malt 5 EBC

Roasted Wheat ble erstattet med Blackprinz Malt 1332 (skallløst bygg) fordi Bryggselv ikke hadde Roasted Wheat.
Humle:
90 min 40 gr. centennial
15 min 80 gr Northern Brewer
Gjær: Whitelabs London Ale 013
 
Tilbake
Topp