Enkle nybegynnerspørsmål. Hvordan beregner jeg kokevolum? Hva er tørrhummling?

Hei,

Jeg er ganske ny til hobbybrygging og har derfor sikkert noen ganske enkle/dumme spørsmål.

Litt bakgrunn til spørsmålene først.
Jeg har kjøpt utstyret mitt hos Vestbrygg i Bergen, og det består av "Stor startpakke" + Bratberg 35 l gen 2 kompaktbryggeri + diverse kjemikalier og utstyr de anbefalte.

I tillegg har jeg kjøpt boken Håndbok i ølbrygging av Gustav Foseid.

Jeg er veldig fornøyd med informasjonen i oppskriften til Vest Brygg, som inneholder:
*Antall kg malt
*Kokevolum
*Sluttvolum
*OG, SG, FG
*Koketid og mesketid, samt temp
*Detaljer om karbonering og gjæring
I tillegg har de lagt med noen beregningsregler for mengde meskevann og skyllevann.

Så kommer spørsmålene.

Når jeg leser oppskriftene til Gustav Foseid, oppgir han sluttvolum på 20 liter (etter koking) i boken sin.
Han oppgir følgende:
*antall kg malt
*tilsetninger
*koketid
*gjær og temp
*mesketid og temp
*Og og FG

Ut fra dette sliter jeg med å finne kokevolumet ut fra informasjonen han oppgir.
Dette trenger jeg for å kunne beregne skyllevannsmengden.

Videre ser jeg i oppskriften til Gustav Forseid at han ikke nevner utmesking i 10 min (typisk 75-78 grader). Bør man ikke alltid gjøre dette for å stoppe kjemiske prosesser?

I mange av oppskriftene nevner Gustav Forseid tørrhumling i oppskriftene sine, spesielt på IPAene.
Jeg klarer ikke å finne i boken hva Tørrhumling er. Finnes det en enkel definisjon på dette?

På forhånd takk for alle innspill
 
Mengden avkok kan variere fra kjele til kjele og mijlø til miljø (luftfuktighet, temperatur etc). Dermed kan det være lurt å teste selv, fyll opp kjelen med vann og kok en time og se hvor mye vann man mister.

Mengde vann under mesking og skylling er jeg ikke helt stabil på selv, her liker jeg personlig å eksperimentere litt. Når jeg skyller måler jeg sukkervolumet av vørteren som tappes av mesken med et refraktometer. Når det begynner å bli lite sukker å hente så stopper jeg bare skyllingen.
Det finnes riktignok en god del bryggekalkulatorer som kan regne dette ut for deg. For eksempel denne: http://www.brewersfriend.com/mash/

Utmeskingen stopper noe av ensymene med nedbryting av stivelse til sukker, dette trinnet kan være bra for vørteren om man vil ha litt maltsødme til etter gjæringen. Dette trinnet er riktignok ikke et krav, da man vil komme på disse temperaturene når man varmer opp til kok.

Tørrhumling er at man tilsetter humle i gjæringskaret, ofte gjøres dette etter stormgjæringen (4-5 dager (lengre om det er pils/lager)).
 
Sist redigert:
Hei Torkel!

Kokevolumet vil avhenge av fordampingen du har i bryggeriet ditt. Hvis dette er første gang du brygger så kan du ta utgangspunkt i at 10% av volumet koker bort på en time. Når bryggingen er over kan du finne ut den nøyaktige avdampingen du har hatt og bruke den faktoren til neste gang du brygger.

Hvis du antar 10% avkok i timen og en times kok må du ha følgende volum før koking:

X*0.9 = 20 ----> X=22.2 liter

Når det er sagt er sukkerinnholdet i vørteren før koking, SGen, viktigere enn volumet. Det er derfor lurt å justere volumet slik at SG blir som planlagt i oppskriften. Da må du også huske å skalere humletilsetningene slik at de stemmer overens med det nye volumet.

Utmesk er fint, men ikke absolutt nødvendig. I et hjemmebryggeri går silingen ganske fort og forskjell i konvertering med og uten utmesk er liten hvis merkbar i det hele tatt. Hvis det er enkelt å gjøre utmesk i bryggeriet ditt så kan du gjerne gjøre det, uavhengig av oppskrift eller øltype, og hvis det er vanskelig så kan du la det være.

Tørrhumling er et uttrykk vi bruker om å tilsette humle i den kalde delen av prosessen - som stort sett er i gjæringskaret. Ved tørrhumling er det vanlig å gjøre det de siste 4 dagene +/- av gjæringen, før ølet tappes på flasker eller fat.

How to brew av John Palmer er forresten en meget fin bok for nybegynnere som for viderekommende. Den bør alle hjemmebryggere ha i sin bokhylle.

Lykke til med bryggingen!
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp