Eplecider

js

 
Jeg tenkte å prøve å lage litt eplecider (så kona lettere aksepterer den øvrige bryggerivirksomheten:).
Etter å ha søkt litt her inne, så står følgende klart:
- 20 liter first price eplejuice
- To bokser med hermetisk pære i sukkerlake (tenkte å prøve om pærene bidrar litt til smak, og sukkelaken brukes til innjustering av alkohol mot ca 5-6%)
- Rør med WLP775 (engelsk cider)
- Gjærskap på 15 grader.
Tenkte å gjøre helt ned, for deretter å karbonere på fat. (tenkte å ettersøte litt med sakkarin e.l lignende dersom der blir for surt/tynt)


Skal eplejuicen luftes før gjærtlsats som med vørter, eller vil det gi oksidasjon og usmak? Innbiller meg at eplejuice oksiderer svært raskt, men det er mulig det bare er overtro.
 
Vil anbefale deg å se igjennom denne, den besvarer mange av dine spm :)
http://brewingtv.com/episodes/2012/9/7/brewing-tv-episode-67-how-to-make-hard-cider.html
 
Cider er ganske rett frem.  Putt "eplesafen" på en geringsdunk og sleng i gjæren.  Så blir det cider.  Noen tilsetter litt honning for og få litt restsødme. Eller andre smakstilsetinger.

Selv liker jeg cideren mye bedre når den er gjæret med en ale gjær enn de cider gjærene. Har hatt god erfaring med burton gjæren.
 
Jeg har pleid å bruke 15 liter eplejuice + 10 liter vann og 0,5 kg sukker kokt til lake. Dette har gitt en tørr, men fruktig cider sammen med Saga-hvitvinsgjær. Neste gang jeg skal sette cider, vil jeg imidlertid satse på en rendyrket cidergjær som sikkert gir et enda mer smakfult resultat.
 
Tilbake
Topp