Eplecider

Hei.
På søndag så satte jeg 12 liter med eplecider. Kjøpte Hardanger eplemost på rema.
Tilsatte 130 gr ekstra sukker og ca 70% av en pose med safale us 05 som var rehydrert. Det begynte såvidt å ploppe i låsen under 12 timer etter, men det har liksom aldri tatt av. Plopper fortsatt, men sakte. OG var 1044, målte nå, 3 dager uti prosessen, til rundt 1030, kanskje rett under.
Når jeg har brukt denne gjæren til øl så bruker den å virkelig ta fatt på jobben. Det har den ikkje gjort nå.
Tillegg: brukte og gjærnæring.

Spm: Skal jeg ha is i magen?
Hvilke alternativ har jeg?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Min erfaring med US-05 på eplecider vs øl er at det er mindre aktivitet i gjærlåsen. Mindre aktiv stormgjæring så høres helt normalt ut. Gjærer fortsatt godt ned. Litt lite gjær kanskje med 7-8gr på 12 liter 1.044 OG.
 
Godt å høre! Godt mulig det er lite gjær ha. Helt ulikt meg å feige ut sånn, men det var tips fra vestbrygg. Jeg ville i utgangspunktet ha 2 poser i!
Hva tenker du skjer ift mengden gjær og resten av prosessen? Vil det by på problem?

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Går nok helt fint, blir nok velsmakende dette etter 1/2 -1 års tid :p

Jeg har heller laget Graff, så er det drikkeklart mye fortere og litt maltsødme passer finfint i eplecider!
 
Takk for svar. Satser på second fermentation på glassboller for å få det helt tett.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Har bestilt meg glassboller som den skal stå å lagres på, men disse er i bestilling. Hvor lenge kan cideren stå på gjærkaka?
 
Skal sjekke YouTube. Siste måling gå 1.004. Har stått til gjæring 13 dager. Glassbollene kommer sikkert ikke før om ca 14 dager.

Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
 
Tilbake
Topp