Eplesider fra epler

Har overtatt et hus og med den fulgte noen epletrær. Et par av epletrærne har tatt helt av og er fulle av epler som begynner å bli modne. Måte på hvor mange eplekaker man kan lage, så lurte litt på om jeg skulle brygge en sider, sånn litt for moro. Ingen erfaring med brygging, så hadde vært greit med noe enkelt.

Jeg fant en oppskrift her, likte den ettersom de ikke presser eplene, men bare hakker de opp. Likevel var oppskriften så vag. Finnes det noen oppskrift som tar ting steg for steg og har litt nøyaktige mål?
Tanken var å få en slik en tørr sider, ikke det skvipet man får hull i tennene av bare ved å lukte på det...
 
Jeg har laget vin på epler tidligere, aldri sider, men jeg ser ikke for meg at det er så veldig forskjellig. Sider er vel bare en eplevin med bobler, eller tar jeg feil?

Fremgangsmåten var omtrent noe slik:

  • Renset og kuttet eplene i biter og blendet dem i vanlig smoothie-blender. Dette måtte selvsagt gjøres i flere omganger.
  • Eplemassen jeg hadde igjen gikk i en filterpose hvor jeg klemte ut all saften opp i en kjele. Man kan også bruke f.eks. et rent kjøkkenhåndkle.
  • Jeg varmet eplesaften veldig rolig opp til 75 C for å pasteurisere (drepe bakterier og mugg). Dette skjedde på lav effekt under lokk for å ikke svi den. Det holder at den er på 75 C i et sekund, etter det kan kjelen flyttes vekk og saften kan kjøles ned.
  • Jeg gjorde det samme med to store kjeler vann, og kjølte ned disse også.
  • Nedkjølt eplesaft gikk oppi en ren gjæringsbøtte. Her kan du justere styrken om du vil; Mål sukkerinnhold med et hydrometer og tilsett kokt sukkerlake eller vann etter ønske. Se følgende side for mer info: http://www.ukcider.co.uk/wiki/index.php/Alcohol_Content
    Så vidt jeg husker var min rene eplesaft på rundt 1.050, og endte på 0.998 som gav meg 6.8% alkohol. Mener å huske jeg vannet ut litt for å redusere styrken noe.
  • Tilsatte gjær og lot stå i 6-7 uker i lukket bøtte med vannlås. Slik "ekte" sider blir gjerne svært tørr, da den kun inneholder gjærbart sukker.
  • ( Jeg klarnet med gelatin, men dette er ikke påkrevd )


  • Flasking som med øl ellers, bare litt høyere nivå av CO2 enn vanlig:
    • Stikk om til ny ren bøtte
    • Kok opp en liten skvett vann og rør inn hvitt sukker ( 10 gram per liter sider i bøtta ).
    • Tilsett sukkerlaken i sideren, rør inn, og overfør + kork i flasker.
Jeg anbefaler sterkt å varme opp og pasteurisere eplesaften, da jeg har sett flere tilfeller av infeksjoner med nettopp epler. Min bror hadde blant annet en infisert eplevin i fjor, den ble helt udrikkelig. 25 kg bortkastede epler.

Noen tips jeg kom på etter å ha skrevet fremgangsmåten over: Dersom du ikke gidder å presse eplene kan de finhakkes tilsettes i biter og. I det tilfellet anbefaler jeg å tilsette pectinase. Det er et enzym som bryter ned pektin, hva fruktkjøtt består av. Dette får du kjøpt i de fleste bryggeforretninger, eventuelt bestilt på nettet. Du vil da også få voldsomme mengder bunnfall i gjæringsdunken.
Etter gjæring kan du tilsette søtningmiddel om ønskelig. Slik sider blir veldig tørr, så mange liker å tilsette en liten mengde søtningsmiddel (som gjæren ikke spiser) for å balansere den litt.
 
Sist redigert:
Tørr cider er lett å lage; bare press juice av eplene, og tilsett gjær.

Dersom du tilsetter masse vann og sukker, får du egentlig bare sats med eplesmak...
 
Tilbake
Topp