Eplesider

ToreT

Norbrygg-medlem
Ok, det er litt på kanten for emne her men eg skal lage sider og lurte på om det er lurt å gi sideren et oppkok først for å drepe bakterier og villgjær. Eller vil dette ødelegge smaken og evt gi problemer med klarning. Tenkte å bruke Wyeast sin flytende sidergjær. Andre tips mottas med takk.

Skål
Tore
 
Hvis du bruker trykkoker så kan du få sideren opp i 100 grader uten at det koker. Det burde vel holde for å drepe alt av uhumskheter samtidig som det ikke ødelegger alt av smak og aroma. Melk kan pasteuriseres ved å varmes opp til 68 gr. og holde den på den tempen i en halvtime. Regner med at det holder for sider også, samtidig som man trenger en god gjærstarter med nok gjærnæring for at gjæren tar overhånd med en gang.
 
Hei,

Takk for tips. Eg kjøpte et gjærsett fra Saga. Det inneholder Sulfat, gjær, gjærnæring, gjærstopp og klarningsmiddel. Sulfaten blei tilsatt ved pressing, fekk forøvrig ut 70% sider av eplenes vekt. Eg ventet berre 3 timer (anbefalt 12 - 24 t) fra sulfat blei tilsatt til gjæren blei tilsatt, men det gjekk heldigvis bra. OG 1,044 og FG 1,000. Det var mange tips å hente på The Jamil show i episoden om sider. http://www.thebrewingnetwork.com/shows/The-Jamil-Show
Skål

Tore
 
Takk for tipset om The Jamil Show, det var noe nytt for meg. Hørte på siderepisoden og fikk noen ideer. Hittil har jeg brukt kun vanlig eplejuice fra Lidl som gir passende resultater når man bruker sidergjær fra White Labs. Men nå er det høst og jeg har tenkt å ta meg en tur til en fruktbonde for å kjøpe fersk juice. Jeg kjenner en som bruker en garden shredder ( jeg vet ikke hva det er på norsk) for å skjære opp eplene, og en ekte sider presse. Han tilsetter ikke gjær, det er mer enn nok i epleskallene, og resultatet er imponerende, men det er mye arbeid.
 
En "garden shredder" er sikkert det samme som en kompostkværn - og det syntes jeg hørtes ut som en artig ide.
Har til nå brukt en vanlig foodprocessor for å male opp eplene og deretter en hjemmelaget hydraulisk presse. Foodprocessoren er jo latterlig liten og tar mesteparten av tiden, men i garasjen står det en kompostkværn som garantert blir testet ut i løpet av en uke eller to!  ;D
 
Steller selv med eplecidertanker i dette gode epleåret og har lest meg litt opp på dette emnet på nettet.

De som er ute etter egenprodusert utstyr til ciderproduksjon, og er litt nevenyttinge, bør sjekke følgende to linker:

For ciderpresse se: http://ukcider.co.uk/wiki/index.php/Homemade_Cider_Press
For eplekvern se: http://www.ukcider.co.uk/wiki/index.php/Homemade_Scratter

Ellers er det mye nyttig på Youtube. Begynn gjerne med denne videoen http://www.youtube.com/watch?v=xuaT3ZhAPNM
eller søk på "hard apple cider" på youtube.

Jeg har lest at det ikke er tilrådelig med en vanlig kompostkvern utfra et hygienisk synspunkt.

Lykke til  :)

Mvh
StåleS
 
Tar opp igjen denne tråden.

Har satt en eplesider fra egne epler, som snart er ferdiggjæret.
Den blir nok for sur/tørr (smakte på den når jeg stakk om).
Skjønner at en fremgangsmåte er å stoppe gjæringen, søte sideren for så å kunstig karbonere.

Har bestilt "gjærstopp" (E202+E224) fra Petit. Har noen erfaring med smaksmessige bi-effekter fra dette stoffet?

Har ikke pasteurisert mosten.
Har nå lest at upasteurisert eplesider kan være smittekilde for E.coli bakterie, spesielt i de tilfellene hvor nedfallsfrukt har vært i kontakt med gjødsel eller avføring fra beitende dyr.
Mine epler er fra en hage i Oslo, er det noe som har erfaring med dette?
Går det an å pasteuriserer den ferdige cideren? Eller mister man alkokol.


Mvh
Sølve Huse-Amundsen
 
Hei Sølve og velkommen på forumet til Norbrygg :)

Jeg har ingen erfaring med gjærstopp men regner med at den også brukes i fremstilling av andre slags fruktvin. Når det gjelder pasteurisering så vil du nå altså pasteurisere cideren for å ikke komme i kontakt med E.coli-bakterien? Vanlig melk pasteuriseres ved å varme den opp til 72 gr. og holde den så varm i 15 sekunder (kilde: http://www.melk.no/Article.aspx?artid=9260&mnu1id=6003&mnu2id=6025&mnu3id=&mnu4id=). Dette skal bl a sørge for at E.coli 0157 gjøres uskadelig. Men, skal man pasteurisere cideren etter gjæring (og ikke eplemosten før gjæring), så må den nok alt være tappet på flasker. Jeg har ikke prøvd å pasteurisere men du kunne prøve å finne ut av, hvordan flasker pasteuriseres i et bryggeri. Jeg mener flaskene går gjennom en lang dusj med varmtvann slik at de varmes opp til en riktignok lavere temperatur enn melken. Kanskje det går an å dyppe ned flaskene i en gryte med varmtvann og la dem stå der lenge nok til at ogs det midterste av flasken oppnår riktig temperatur? Det blir litt gambling da.

Til en neste gang så er det kanskje greiere å gjøre noe med eplene eller mosten før gjæring. Men uansett så har man som ølbygger lite å gjøre med pasteurisering; brygget kokes jo i minst en time, som tar knekken på alt av uhumskheter.
 
Takk for svar Eduard.
Det er ingen tvil om at jeg har gjort noen grove "førstegangs" feil her. :)
Jeg har et vannbad som evner å holde vann til ønsket temperatur +/- 0,1 grad, så det skulle ikke være noe problem å varme flaskene til eksakt 72 grader.
Utfordringen min er at jeg hadde tenkt å bruke cornelius fat. Er nødt å stoppe gjæringen før jeg søter cideren, og da kan jeg ikke flaskekarbonere.

Jeg får nok heller gamble med E.coli bakterien....vet ikke mye om hvor risikabelt det er. Folk har vel laget fruktvin til eget bruk i århundre uten å pasteurisere?
Får ta et lite glass å prøve...og holde det unna min gravide kone.
:)
 
Det er jo en mulighet det også. Jeg ville sikkert tatt sjansen også. Så stopp gjæringen, tilsett ønsket sukker/søtning, og kullsyresett hele greien. :)
 
Jeg har presset cider tre år på rad, og lever fortsatt selv om jeg ikke pasteuriserer, så jeg ville ikke bekymret meg så mye for infeksjon. Min erfaring er ellers at cideren ofte trenger litt tid etter at gjæringen er overstått for å bli drikkeklar. Selv om den smaker surt når jeg tapper på flasker / fat så rundes den av endel når den får stått noen måneder. Det kan være lurt å ta hensyn til dette så du ikke tilsetter for mye sukker. Vi snakker tross alt ikke om "Sverige-cider", men uansett så er det jo et spørsmål om smak.

Har du målt FG?
 
Så bra. Det høres betryggende ut. Jeg tenker det går bra. Vasket jo eplene godt og før jeg presset.
Jeg har ikke målt FG (selv om jeg burde). Men har et refraktometer som måler Brix, og som også har en skala for alkohol-innhold.
Den viste ca 4 % da jeg stakk om. Det samme refraktometeret viser også 4,5% hvis jeg måler en ringnes pils....så det skal vel funke.
Dette skal absolutt ikke bli noe sverige-cider, så jeg setter pris på dine opplysninger om at syrligheten rundes noe av med lagring. Skal ta hensyn til det når jeg søter den.
 
Tilbake
Topp