Er det noen som kan selge meg noen kilo Stjørdalsmalt?

Hei.

Jeg har fått i oppdrag å brygge noe stjørdals øl til en inflytta stjørdaling.. men jeg har ikke fått tak i noe malt.

Er det noen på forumet som kan selge meg noen kg så blir jeg veldig takknemlig :amen:

Mvh

Tor G
 
Hvist du ikke får tak i kan du benytte deg av vanlig røykmalt (ikke gotlandsk røykmalt).
Har nettop brygget en porter basert på noe Stjørdalsmalt vi fikk hvor jeg brukte ca.70% stjørdalsmalt, å synes ikke den hadde så karakteristisk smak i forhold til standar røykmalt (har dog ikke alt for stor erfaring med røykmalt.)

Det største problemet jeg hadde med den var ett elendig utbytte, endet på totalt 38%.
Kjørte kunn ett vanlig meskeopplegg på denne (65C i 75min og 78C i 15min).
Gjorde dette litt for å teste hvordan den fungerte i forhold til vanlig malt, neste gang vil jeg nokk kjøre ett lengere meskeprogram med innmesk, proteinrast og det som ellers måtte trenges.

Var litt forberedt på att jeg kunne få ett dårlig utbytte, så jeg sto klar med spraymalten.

Det ferdige resultatet synes jeg ble veldig bra, den trenger fortsat litt mer modning, men er redd for att denne forsvinner innen den kommer på topp :namnam:
For de som kommer til NM blir det en mulighet å smake på denne.
 
Steinarja skrev:
Har nettop brygget en porter basert på noe Stjørdalsmalt vi fikk hvor jeg brukte ca.70% stjørdalsmalt, å synes ikke den hadde så karakteristisk smak i forhold til standar røykmalt (har dog ikke alt for stor erfaring med røykmalt.)
Smakte porteren din på NM, og må si den var fortreffelig! måtte smake på denne flere ganger..  :skitbra:
Så hvor har du fått tak i stjørdalsmalten? Kunne tenke meg å bruke denne i noen brygg selv  :)
 
Vi var heldige å kom i kontakt med en fra Stjørdalen som jobber her oppe i nord, når han var hjemme til jul tok han med seg en prøve til oss.
 
Det er stort spenn i malt fra Stjørdal, da det meltes på 35 forskjellige "såinnhus" der, jeg har ihvertfall opplevd store forskjeller i røykpreg, og andre kvaliteter vil også selvsagt kunne svinge. Jeg har kun kjøpt en gang, på besøk til en brygger, men har ikke mye igjen av dette. Vet kun av en brygger på forumet fra Stjørdal, Roarsa, og fritt etter hukommelsen, er han ikke med i et av såinnhuslagene, men kan jo spørres.

Googler du Stjørdalsøl, maltøl eller Hognesaunet Såinnhuslag, vil vel navn som Morten Granås, Modulf Sandstad og Bjarne Vestmo dukke opp..  :)
 
Lars skrev:
Det er stort spenn i malt fra Stjørdal, da det meltes på 35 forskjellige "såinnhus" der, jeg har ihvertfall opplevd store forskjeller i røykpreg, og andre kvaliteter vil også selvsagt kunne svinge. Jeg har kun kjøpt en gang, på besøk til en brygger, men har ikke mye igjen av dette. Vet kun av en brygger på forumet fra Stjørdal, Roarsa, og fritt etter hukommelsen, er han ikke med i et av såinnhuslagene, men kan jo spørres.

Googler du Stjørdalsøl, maltøl eller Hognesaunet Såinnhuslag, vil vel navn som Morten Granås, Modulf Sandstad og Bjarne Vestmo dukke opp..  :)

Mange takk for tipsene :skitbra:,men tror  nok heller at jeg går for standard røykmalt. Enklere i få tak i. Så får jeg håpe at ølet blir godtatt av en fra Stjørdal :laugh:
 
Tilbake
Topp