Er dette grei Kverning?

DSC_0267.JPG Akkurat fått meg mølle fra bryggeland, og lurer på om kverningsgrad 1,3 mm er passe til igloo og bazooka. Syns der blir mye mel på 1. Har blandet hvetemalt og pilsnermalt.

Har lagt ved bilde på Kverning på 1,3 og tar gjerne imot synspunkter på om det ser passe ut evt tips til justering.

- Arne -

Du må poste bilde. Gap'en din er bare en av to faktorer, hvor hastighet på mølla er den andre. Du kan også få det grovere ved å fukte malten først.

*Edit, ser at du har lagt ved bilde som ikke er lagt ved, så finner frem popcornet imens :)

Jeg vil si at den ser et knepp grov ut, Særlig hvis du ikke resirkulerer kontinuerlig. Men jeg ville digget den. Ser det er noen korn der som såvidt er knekt.

Jeg vil si at den ser et knepp grov ut, Særlig hvis du ikke resirkulerer kontinuerlig. Men jeg ville digget den. Ser det er noen korn der som såvidt er knekt.

Takk for svar og tips!

Det gjør jeg ikke, så jeg prøver med 1,1 eller 1,2 etter hvor mye/lite mel jeg får.

Ellers ser jeg at trakta trengs å moddes litt. Noe av maten vil ta snarveien utenfor valsene.

Hvis 1.0 var for melete ville jeg prøvd 1.2 først. Men husk at det også har noe med hastigheten du kverner, jo raskere du kverner jo mer mel får du.

Burde jo nevnt dette i sta. Men siden du ikke resirkulerer kontinuerlig så kan du gå finere. Det melet blir fort gjort om til flytende godsaker under et forsukringssteg, du trenger egentlig bare nok skall til å kunne tømme gjennom bazookaen uten å gå stuck. Du trenger egentlig ikke være så redd for litt mel sånn sett.

Burde jo nevnt dette i sta. Men siden du ikke resirkulerer kontinuerlig så kan du gå finere. Det melet blir fort gjort om til flytende godsaker under et forsukringssteg, du trenger egentlig bare nok skall til å kunne tømme gjennom bazookaen uten å gå stuck.

Har ikke hatt noe problem med det tidligere. Men stemmer det at jeg har lest litt om mel og uklare øl? Smaker jo like godt men det ser pent ut med klart øl da...

Dette har jeg ikke tenkt noe på og kan ikke svare på egentlig. Hvor har du lest dette?

En rask tanke i skallen min vil si at det heller vil være motsatt? Knuser du fint så vil enzymene ha lett tilgang til stivelsen (melet) og kunne konvertere dette. Har du derimot stivelse igjen som enzymene ikke får tak i som blir med til koken og tapper det som er igjen til gjæringskar kan du få tåke.

Du har jo selvsagt de partiklene som ikke lar seg konvertere, men de burde jo droppe ut etter litt lagring, hvis de når så langt som til fat/flaske, de burde ikke bli med fra gjæring, egentlig.

Kan fortelle at jeg gikk for kverningsgrad 1,05 (vet ikke hvorfor akkurat 05) og fleska til med å snekre sammen kobbermanifold i samme slengen. Ble en del grøt på toppen i iglon, så jeg måtte faktisk røre i toppen for å få mesken til å renne ut på slutten. Hvis ikke hadde det tatt et par dager å få tømt karet. Er ganske fornøyd med at jeg endte opp med effektivitet på 82,5% førkok.

Grøt på toppen? Bestående av hva?

Hvis du må røre så vil jeg si at det er litt for tight. Alt melet skal konvertere ila ca få minutter. Hvis du måtte røre fordi det rant sakte vil jeg si det er noe halv-effent ute og går. En vakker dag kan du i verste fall gå stuck virker det som. En god knus er en som renner lett i mine øyne og gir akseptabelt utbytte, tar heller noen få effektivitetpoeng lavere enn å risikere å gå stuck.

Det var nok en stuckmash så vidt jeg husker. Hadde hele havregryn i og, så mulig det på et eller annet vis la seg som en grøt på toppen. Likna litt på havregrøt. Men ølet ble godt i hvert fall. Og alt for klart til å være wit. Men den blir jo bra med sedimentene.

Bryggeland Strømmen kverner alt på 1.3mm sa de når jeg var innom i går.
Mente det funker som standard til alt.

På Bryggselv kverner de på 1.5, så vidt jeg kan huske. Jeg brukte det sjøl på mølla mi, og det fungerte bra. Men nå har jeg gått ned til 1.2, og får bedre utbytte. Maler hvete på 1.0, og regner inn at jeg får stopp når jeg mesker weissbier. (BB60 med falsk bunn i stedet for silbunnen.) Kjører bare no sparge eller eventuelt batch sparge nå, og det er egentlig ikke noe problem om det tetter seg. Det er bare å spa opp sementen én gang, og så går det stort sett greit videre.

Tilbake
Topp