Er dette ølet ødelagt? Mugg?

image.jpeg

En trippel trappist allgrain, stått i 3 1/2 uke. Det bobler fortsatt i gjærlåsen av og til...! Er det hvite greiene mugg?
 
Det er vel ikke så mye som trives i så mye alkohol? Jeg vet ikke hva det der kan være, men jeg ville i all enkelhet fjernet det, og håpet det beste. Det kan visst gå bra med mugg. Elers kan det vel godt være gjær, tror jeg.

Du kan jo smake litt forsiktig på det. Det er ingen farlige organismer som trives i øl.
 
Jeg lettet forsiktig på lokket 5 dager ut i gjæringen, kan det ha skadet ølet? Det ligger vel et beskyttende lokk av co2 over ølet selv om man letter på lokket?
 
Du har vel ikke tilsatt gjærnæring eller lignende rett i karet? Det ser ut som et pulver som ikke er oppløst.
 
Jeg lettet forsiktig på lokket 5 dager ut i gjæringen, kan det ha skadet ølet? Det ligger vel et beskyttende lokk av co2 over ølet selv om man letter på lokket?

Det kommer vel an på omgivelsene dunken står i. Hvis du gjærer i garasjen, og en virvelvind stakk innom akkurat i det du gløttet på lokket, kan jo noe ha skjedd. Men normalt skal du ha hatt rimelig mye uflaks om en forsiktig løfting på lokket skal ha medført noe elendighet.
 
Lacto-infeksjon? Hvis denne blir mer og mer syrlig og "overkarbonert" etter en tid på flaske kan mistenkes lactobacillus-infeksjon.
 
Jeg synes det bruser i ølet. Ser nesten ut som det fortsatt gjærer. Men det kan jo ikke stemme. Kan Lacto føre til slik brusing i karet?
 
Målte SG nå, den er 1012. Jeg hører tydelig brusing i karet når jeg legger øret nedtil, ølet er helt ugjennomsiktig som appelsinjuice. Smaker sterkt alkohol og litt syrlig. ( OG var 1081)
Jeg vet ikke om jeg skal kaste det eller flaske det?
 
Jeg lettet forsiktig på lokket 5 dager ut i gjæringen, kan det ha skadet ølet? Det ligger vel et beskyttende lokk av co2 over ølet selv om man letter på lokket?

Dette lokket med CO2 hjelper egentlig kun mot oksygen. CO2-lokket hjelper ingen verdens ting mot støv/partikler/bananfluer. Hold karet lukket frem til tørrhumling eller flasking!
 
Dette lokket med CO2 hjelper egentlig kun mot oksygen. CO2-lokket hjelper ingen verdens ting mot støv/partikler/bananfluer. Hold karet lukket frem til tørrhumling eller flasking!

Dette CO2 lokket er en myte!
Greit at det er er en høyere prosent CO2 i luften i karet, men noe lokk er det ikke....
 
Tilbake
Topp