Er gjæra frisk?

Dag

Norbrygg-medlem
Alltid når jeg har satt en starter, så blir den etterhvert jevnt lys beige på farge. Nå har jeg en starter (WLP007) som har stått i snart 2 døgn, og som ser ut som den har 'skilt' seg. I stedet for den jevne lysebrune guffa ser det ut som svære beige flak som driver rundt i starteren, litt som sur melk .
Kan ikke skjønne annet enn at det er fullstendig rent, både kolben og folien på toppen. Er det et symptom på noe galt eller kan jeg ta sjansen på å pitche brygget med dette?

Jeg har ikke brukt akkurat WLP007, men har brukt WLP002 mange ganger, og disse to sies å ha mye av de samme karakteristika. Et av dem er nettopp evnen til flokkulering (muligens er 002 enda heftigere her). Med 002 opplever man at gjæren flokkulerer etter rundt et døgn på magnetrøreren. Den danner da klumper slik du beskriver. Normalt sett ville disse ha lagt seg på bunnen av kolben, men pga. røringen farer de rundt. Alt er normalt, det er altså bare gjæren som flokkulerer. Et greit tegn på at starteren har stått lenge nok, egentlig.

Nå et skikkelig amatørspørsmål: hva er en starter nøyaktig og hvor viktig er den? jeg må si at jeg har aldri gjort det så langt. :roedme:

Man lager en starter for å sørge for att man har nokk frisk gjær.
Til dette lager man en liten mengde vørter med lav OG (100g DME/l som tilsvarer OG.1036) som man tilsetter gjæren.
På denne metoden aler du opp mer gjær, å du ser hvor god stand den er i.

Her står det en grundigere forklaring.
http://www.howtobrew.com/section1/chapter6-5.html Dette er eller en god bok/manual for brygging.

Hein Nymoen skrev:
Nå et skikkelig amatørspørsmål: hva er en starter nøyaktig og hvor viktig er den? jeg må si at jeg har aldri gjort det så langt. :roedme:

Formålet med en starter er opp formering av gjæra. og å sjekke at den er i live.

Vi lager startere fordi det oft6e er uøkonomisk å kjøpe all den gjæren man måtte trenge til et brygg. Da kan man heller dyrke den frem selv.

En grei starter er en liter vann, med ca 100 gram tørket malt ekstrakt, eller ca 130 gram, Moss maltekstrakt som du får kjøpt i enhver daglig handel.

I motssettning til den gjærende vørteren som skal bli øl. Så trenger (bør ha) en starter O2  (luft) hele tiden.

poenget med å gi en starter O2 hgele tiden er at gjærcellene formerer seg rasker Aerobt (med Oksygen) en anaerobot (uten oksygen)

Oksygen kan du tilsett en starter på flere måter. Bruke en akvariepumpe, riste en starter så ofte som mulig, eller bruke en magnetrører. (bare søk på forumet på det)

Hvis gjæren får jobbe MED oksygen tilstede hele tiden, så vil den bruke alle sine resurser på celledeling Mao å produsere flere gjær celler. Dette gjør gjæren også uten luft tilstede, men da mye mindre, og mye saktere

Så En gjær starter er i grove trekk bare gjærceller tilsatt næring i form av kokt avkjølt malteksterkt.

Jo sterkere øll du lager, dess mer Gjær trenger du. Om du kan lage en god starter, så sparer du penger ved at du slipper å kjøpe MANGE poser med gjær-

OBS.. Når vi snakker om gjærstartere, så er det ikke på TØRRGJÆR :neinei: Det er stort sett bare ved fersk flytende gjær at vi benytter oss av startere.

Må må det sies at man trenger å være VELDIG nøye med renhold og hygiene når man lager startere. En pakk flytende gjær  er steril i den forstand at den KUN inneholder gjærceller. Det er viktig å prøve å holde en starter som man lager så ren som overhodet mulig.

takk for svaret! nå vet jeg litt mer. har ikke brukt startere så langt, siden jeg bruker tørrgjær. men det skal jeg prøve etter hvert.

Hein Nymoen skrev:

Den dagen (eller kort etter at) du melder deg inn i foreningen vil du få utvidet adgang på forumet også, og da vil du også få adgang til en [iurl=http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,2176.0.html]artikkel om gjærstartere[/iurl] skrevet av Gahr.   :brygging:

007 er ekstremt flokkulerende. Minnes du mæ nesten røre i vørteren en gang i blant for att gjæringa ikke skal stoppe. Hvis jeg ikke husker helt feil så var vel dette karboneringsgæren til Nøgne-Ø? Jeg er ikke helt sikker men husker bare Kjetil på Nøgne holt ett kort foredrag om denne gjæren og att han ikke var så fann av den.

WLP007 er "husgjæren" til Nøgne Ø. De bruker den til alle engelske og amerikanske øltyper. Til følaskegjæringen benyttes også Danstar Nottingham tørrgjær. Jeg husker ikke om denne tilsettes til alle brygg, men den brukes i alle fall i en del sterkøl.

White Labs WLP565 Belgian Saison kan være svært kronglete å jobbe med. 007 er vel kjent som en meget stabil, engelsk gjær. Den er relativt unik i det at den kombinerer relativt høy utgjæringsgrad med god flokkuleringsevne. Tipper det er en av grunnene til at Nøgne Ø har valgt den.

Tilbake
Topp