Er ølet klart for tapping?

Hallo

Nå har ølet mitt stått til gjæring i 5dager, med en rommtemperatur på rundt 24grader i snitt.
I følge den bruksanvisningen som var med, sto det at ølet kunne tappes etter 6-7dager hvis temperaturen lå på over 24grader under hele gjæringen... Er dette riktig? Er det litt for kort tid? Har hørt mange si at de lar det stå i 14dager, før de en gang tenker på å tappe det....

Men hvis jeg ser på bloppene i gjærlåsen går det mer enn 20min mellom hver gang det blopper... Vannet i gjærlåsen har også trekt seg tilbake, og ligger rett under de to "MAX" grensene. Har sjekket at gjæringsbøtten fortsatt er tett, og det var den.

Kan ølet blir dårlig miste noe av smake eller noe sånt hvis det står for lenge? Eller blir det bare bedre jo lengre det står til gjæring?

Siste ting jeg lurer på er, hvor ofte er det vanlig at ølet blopper etter 14dagers gjæring? er det snakk om 1-2 ganger i timen eller noe sånt?
 
Hei!

For det første, tid mellom plopp er en dårlig indikator på hvor langt ut ølet er gjæret.
Kan ikke gi deg noe svar på hvor lenge det skal være mellom de da jeg ikke bruker gjærlås.
For å vite om ølet et utgjæret kommer du ikke utenom å måle restsukkermengden med et hydrometer.
Disse fås kjøpt f.eks. på Europris.

Ølet ditt er sannsynligvis utgjæret siden du har gjæret på så høy temperatur... Neste gang ville jeg ha funnet et sted med lavere temperatur, i gangen eller en bod. 15-18 grader er bra for Ale. Om det er 15 grader i rommet blir det gjerne 17 grader i ølet p.g.a. at gjæren produserer varme når den jobber.

Hvis du ikke har hastverk med å få flasket ølet er det ingenting i veien for å la det stå i to uker eller lengre.
 
En grei regel er å la det stå i ca.to uker før man gjør noe med ølet.
Grunnen til dette er att man stortsett forsikrer seg om att gjæringen er helt færdig, mer gjær og partikler bunnfeller slika att du får minimalt med bunnfall på flaskene (Siste ølet jeg flasket var nesten krystallklart fra dunken, så det hadde bare ett tynt støvlag på bunnen av flasken etter karbonering ;D) og gjæren fortsetter med andre oppgaver etter den aktive gjæringen, som å rydde opp i en del stoffer som er blitt produsert under gjæring som kan sette smak på det ferdige brygget.

Så lenge du ikke åpner lokket på gjæringsdunken stadigvekk er det ikke noe problem å la den stå noen uker ekstra.
Faren ved å åpne lokket er att det kan utsettes for oksiderings og infeksjonsfare, å oksideringsfaren er ekstra stor når den aktive delen av gjæringen er over å det ikke produseres co2 som kan presse ut den luften som har kommet inn.
Sett den gjærne kjølig den siste tiden hvist du ikke har tid til å tappe den etter to uker.
Bruker også selv å sette ølet kaldt ett par dager før jeg tapper det for att det skal klarne ekstra godt før tapping.
 
ok, har ikke åpnet gjæringsbøtten enda, så da lar jeg det stå en uke til, så lenge det ikke er noe problem :)

men kan det skje noe med ølet dersom det står for lengere? eller er det bare bra at det står en uke ekstra, for å forsikkre seg at det er ferdig utgjæret?
 
Om ølet står for lenge kan del bli ødelagt (autolyse av gjæren er vel bortimot det verste). En måned er ikke noe problem.
 
I dag har brygget mitt stått i 11 dager, og i dag tappet jeg det. Før jeg tappet det målte jeg det med hydrometer, og da lå det på 1001... kanskje litt lavt? har i alle fall inntrykk av at det kanskje har stått litt lenge... for smaksmessig ble det en tanke søtt. Syns ikke akkurat at det ble så veldig mye ølsmak på brygget sånn generelt, men er visst i utgangspunktet en veldig lys øl jeg har brygget.

Er nok sikkert mange grunner til at det ikke ble helt perfekt :p for det første, har det brygget under for høy temperatur (til tider rundt 28grader), noe som førte til at selve gjæringen var ferdig etter 5-6dager. I tillegg ble det kanskje litt for mye sukker... Brukte en boks med sånn ferdig maltekstrakt (Australian Choopers Lager), som jeg kjøpte på vinspesialisten. I bruksanvisningen som fulgte med sto det at jeg skulle bruke 1kg sukker, etter på har jeg lest at folk anbefaler å bruke mindre sukker, når du bruker slike bokser med maltekstrakt? Men det største grunnen er vel at jeg er nybegynner, og at dette er første gang jeg prøver meg på å brygge :p hehe men kommer nok til å prøve igjen veldig snart! :)

En annen ting, når det gjelder gjæringsbøtten. Når jeg hadde tappet ølet på flasker, og kom ned på bunden i gjæringsbøtten var det et hvitt/brunt seigt lag. Er dette bare normalt bund fall? en annen ting var at det øverst i gjæringsbøtten lå en ring rundt kanten, med ett eller annet brunt stoff? Er dette også normalt? Eller er det noe her som tyder på at jeg har gjort noe feil, eller slurvet med noe? 
 
Det seige laget i bunn er utfelt gjær og andre sedimenter fra brygget. ringen rundt oppe er fra gjæren mens det gjæret og alt ser ok ut.
SG din er litt lav 1.001 , men noe skyldes sukkeret. har du kalibrert hydrometert ditt i 20 grader vann ? skal vise 1.000.
 
nei jeg har ikke kalibrert den, men tror det kan stemme at SG er så lav som på  1001... Tror nok det ble litt for varmt og ugjevn temperatur, og at jeg kanskje burde ha tappet det tidligere...

Men sukkeret? Har lest at noen anbefaler å ikke bruke sukker i hele tatt, for da blir det for støtt? Men hva skjer med alkoholen i ølet da? blir det tilnærmet alkoholfritt? eller er det sukker i denne maltekstrakten jeg brukte?
 
Hei.

Vil anbefale å lese seg litt opp på temaet hjemmebrygging før neste brygg  :yes: . Kan anbefale boka "moderne hjemmebrygging". Synes den gir ei flott innføring i brygging.

Du må (nesten) aldri tappe ølet før det er ferdiggjæret. Du vil få flaskebomber av det. Ha det for vane å la ale gjære 10-14 dager uansett om det er "ferdiggjæret" etter 5-6 dager.

For høy gjæringstemperatur har lite å si for hvor mye ølet gjærer ut. Det er maltekstrakten som avgjør dette, og hvor stor del av ekstrakten som er gjærbart sukker og hvor stor del som er ikke gjærbar. Du greier ikke å gjære slikt ikke gjærbart sukker med ølgjær uten å tilføre enzymer.

Du bør sjekke vekta di ved 20 °C for å verifisere måleresultatet ditt. Det høres ikke rett ut at det skal være 1001. Det burde være ca 1010 (pga av det ikke gjærbare sukkeret fra maltekstrakten). Det at det smaker søtt høres også galt ut. Ei væske som inneholder bare 2,85g sukker/liter (1 oechle) burde ikke smake søtt, spesielt ikke når det er kullsyre i den.

Jeg ser 2 muligheter her (mulig det kan være flere ting). Den første er at målingen er feil (vekta viser feil eller er avlest feil). Den andre er litt mere alvorlig, og kommer av infeksjon i ølet. Da vil ølet kunne "gjære" helt ut, samtidig som jeg mener at noen typer bakterier gir en søtlig smak.

Jeg håper det ikke er det andre alternativet som er svaret på målingen din, men uansett så gir et 1. brygg alltid nyttig lærdom  :ilike:

MVH
Børge
 
hmm... Ja tenkte å få tak i den boken!

Når det gjelder gjæringsperioden så sto det i 13dager (skrev feil lengre oppe). Så det skulle vel i grunnen være greit.

Har ikke sjekket vekten min enda, men skal ta og gjøre det!

Men når det gjelder dette med gjærbart sukker, er det ikke sånn at jo mer sukker du har i brygget, jo søtere blir det på smak? Så hvis du f.eks bruker 2kg sukker i stedet for 1kg, så vil brygget bli mye søtere på smak?

Men når du lager vin, og den blir for tørr så kan du jo tilsette mer sukker, og så øker den på vekten. f.eks. vinen ligger på -5 og så tilsetter du mer sukker til at du får den opp på 0. Men hvis du gjør dette med øl, da vil vel vekten øke igjen? fra f.eks 1 til 10? men da blir vel ølet enda søtere?

Er kanskje feil av meg å si at ølet er så veldig søtt, vet ikke helt hva jeg skal sammenligne det med... Nå er jo det i utgangspunktet en lys øl jeg har brygget. Smaken kan kanskje sammenlignes med Corona, bare at den jeg har brygget er enda litt mildere i smaken... Må egentlig si jeg syns det er lite "øl smak" Nå skal det jo sies at når jeg smakte på den, så var den så og si uten kullsyre så det gjør nok sikkert litt med smaken det og... 
 
Det du har brukt er et ølsett og sukker.

Ølsettet inneholder flytende maltekstrakt. Dette er maltsukker, og det deles ofte opp i 2 kategorier. Gjærbart sukker som gjæra lever av og produserer alkohol av, samt det ikke gjærbare sukkeret som består av komplekse sukkermolekyler som ølgjær ikke kan nyttegjøre seg. Det er dette siste sukkeret som skaper fylde i ølet, og det smaker ikke søtt (på samme måte som vanlig farin). Når du tilsetter sukker så er dette 100% gjærbart. Dette tilfører da ikke annet enn alkohol til ølet. Du ender da ofte opp med et øl som blir for lite fylde/smak i ved å bruke store andeler vanlig sukker.

Det du må huske på er at vin blir tilført gjærstopp slik at den kan søtes opp. Øl tilføres ikke gjærstopp, slik at den restsødmen som er i øl kommer fra maltsukkeret og merkes som fylde/smak for oss. Ved å tilføre vanlig sukker fortsetter bare gjæra å produsere alkohol og Co2 helt til dette sukkeret er oppbrukt. Det er dette vi benytter oss av når man snakker om naturlig karbonering. Det finnes dog en grense for hvor mye alkohol gjæra tåler, og for øl ligger dette ofte mellom 10-12%. Tilsettes for mye sukker ender man da opp med et søtt (og sikkert ikke godt) øl.

Av overnevnte grunner er det ofte lurt å bytte ut sukkeret i slike sett med flytende/tørket maltekstrakt for å tilføre smak til ølet. Denne maltekstrakten vil produsere alkohol på samme måte som sukker, men den tilfører også ølet smak og fylde. Når man brygger fra grunn av (mesker malten selv) så brukes det vanligvis ikke sukker, med noen få unntak. Det eneste sukkeret som tilsettes er etter gjæring for å produsere Co2.
 
Tilbake
Topp