er silicon standard 'food grade'?

Jo, prisen er stiv her på bjerget. Men disse silikonslangene en kjøper fra Morebeer tåler ikke vakuum i det hele tatt så disse melkeslangene er av en helt annen kvalitet. Og så kan en regne ut hva levetiden på en slik slange er hvis en behandler den bra? Den holder nok i mange tiår og da blir ikke kostnaden pr. brygg den helt store. Hvis en kjøper f.eks originale DeLaval slanger i Norge kan en nok gange denne prisen med 2-3. Så dette er en billigbutikk...
Ihvertfall måtte jeg bruke slik slange på sugesiden mens jeg bruker Morebeer sin på trykksiden. Morebeer sin tåler da heller ikke mye trykk heller, men det er ikke noe problem for meg.
 
Men du brukar vel ei pumpe som er sjølvsugande og har 20m++ løftehøgd om eg huskar rett. Er ikkje så mange som brukar det. Ei vanleg sentrifugalpumpe i eit typisk heimebryggeri klarar ikkje å suge vakuum, og har ikkje meir enn under ti meter løft. Morebeer sine funkar fint hjå meg, tilogmed på sugesida til rover-pumpa mi på fatvaskemaskina.
 
magne1972 skrev:
Shea-Arne skrev:
Er slangen på heverten man får kjøpt fra Europris silikon? Eller PVC? anyone knows?
PVC.
Hadde den vært i silikon hadde nok heverten kostet litt mer også

Er det slik at på silikonslanger trenger det ikke å stå 'food grade' fordi det er det i seg selv? (for å få besvart spørsmålet mitt. :))
 
Huub skrev:
magne1972 skrev:
Shea-Arne skrev:
Er slangen på heverten man får kjøpt fra Europris silikon? Eller PVC? anyone knows?
PVC.
Hadde den vært i silikon hadde nok heverten kostet litt mer også

Er det slik at på silikonslanger trenger det ikke å stå 'food grade' fordi det er det i seg selv? (for å få besvart spørsmålet mitt. :))
Ja. kjøpte silikonslange på vin&bar, og på den står det ingenting :)
Silikonslanger er foodgrade uansett.
 
Tvilar på at det er det samme.

Wiki om silikongummi:
http://en.m.wikipedia.org/wiki/Silicone_rubber
 
Hei, folkens. Forsøker å toppe med tidenes n00b-spørsmål: betyr dette at også det i silikon-sprøyter også er food grade (altså den standardguffa du type sprøyter inn mellom kjøkkenbenken og veggen for å unngå vannsøl og lignende)? Eller er det noen spesifikke man må/burde gå for? Tanken var bare å tette igjen mellom manifoldrøret og gjennomføringen i mitt soon-to-be meskekar...

Lost in space - be gentle with me,
Andreas
 
Neppe. Eg ville vore i utgangspunktet skeptisk til alt på tube, med mindre det er oppgitt på databladet at det kan brukast til varme og næringsmiddel.
Det er fleire som har brukt litt Tec-7, og meinar det er OK. Har ikkje sett i databladet, men det er sikkert andre som har gjort.

Ellers finns det andre løysningar for å få ein gjennomføring tett. Og demonterbart.
 
Hvis man ikke kommer utenom bruk av silikon på tube ville jeg sjekket ut typer som benyttes til akvarier, der skal jo tross alt fisk leve oppi.
Personlig ville jeg prøvd å unngå det, er egentlig helt enig med protto.
Det er litt som å bygge en Oselver, hvis du ikke får den tett ved bruk av trevirke og søm så er det bedre at noen andre gjør jobben....
 
Akvariumssilikon skal være brukbart. Innvånerne i et akvarium er svært følsomme på slike ting. Hvordan det oppfører seg ved varme er en annen sak.
 
Dag skrev:
Akvariumssilikon skal være brukbart. Innvånerne i et akvarium er svært følsomme på slike ting. Hvordan det oppfører seg ved varme er en annen sak.

Det er akkurat det. Ikkje så mange som trekker gullfisk på 65 grader i 60 minutt.
 
Akvariesilikon er jo fri for giftstoffer, man kan spise dette om man skulle få lyst på det.
Skal også tåle høyere temperaturer. Når man brukker dette vil man legge merke til at det lukter eddik.
Hadde det vært noe giftstoff i dette hadde dette ikke blitt brukt i det hele tatt for akvariebruk.

Mener at eddiklukten forsvinner helt når silikonen er ferdig herdet, og mener at det ikke skal komme noe smak/lukt av eddik ved oppvarming til 60-80 grader.

For å være helt sikker, påfør en god silikonklatt på ett stykke plastikk, og legg dette i ett vannbad som holder 60-80 grader  60 min.
 
Tilbake
Topp