Er starteren infisert når den gusher hver gang jeg rister kolben?

Prøvde å sette en ny 3L starter på en tidligere starter som ikke var suksess.
Bare jeg løfter kolben og snurer rundt 2-3 ganger, gusher den over som en fontene.
Har hatt i 2 dråper anit-foam, men det hadde ingen virkning.
 
Du har vel egentlig svart på ditt eget spørsmål.
Dersom den er ødelagt, kan den ikke fixes...
Kast og rengjør alt MEGET nøye
 
Ble usikker på om den er infisert.
Jeg snakket med en kompetent fyr idag, og han mener det kan være hissig produksjon av CO2 som slipper i det jeg roterer kolben.
Skal nevnes at det er en 3 liter Erlenmeyerkolbe jeg har presset 3 liter starter ned i. Så det er alt for lite "head room":
Og starteren er på 2 rør WLP099 Super High Gravity Ale.
 
Den er ikke infisert utifra det du skriver. Helt normalt at det bruser når du rister. Hva skjer med en øl du rister på?
 
Men det er ikke kullsyreholdig øl han rister, det er gjæret vørter. Hvorfor skal vørter bruse?
Jeg er usikker på om jeg hadde tatt sjansen på dette selv, men nå er jeg litt forsiktig når det kommer til slikt.
 
Kullsyren er vel CO2 som blir skilt ut når gjæren spiser sukker og bruke O2.
Må ellers si at nå etter snart 24 timer på røreren ser blandingen meget jevn og kaffelatte-aktig ut, med en fin whirl-dip på midten.
c_zps0odbbjmj.jpg
 
Men det er ikke kullsyreholdig øl han rister, det er gjæret vørter. Hvorfor skal vørter bruse?
Jeg er usikker på om jeg hadde tatt sjansen på dette selv, men nå er jeg litt forsiktig når det kommer til slikt.

Gjæret vørter = øl. At det bruser når du rister er helt naturlig og det er tegn på at det fortsatt er gjæring på gang.

Om det bruser eller ei har jo ingenting med infeksjon å gjøre. Det er rett og slett bare fysikkens lover som observeres her.
 
Fordi når du rister så slippes gassen ut av væsken raskere enn når du rører.. Prøv å riste på en halvfull flaske med brus så vil du kjenne at trykket i flasken øker raskt når du rister på den. Noen andre kan sikkert forklare fysikken tydelig hvis det er behov for det ;)
 
Kanskje fordi at når den snurrer så slipper den ut mindre gass, kontinuerlig over tid, men med mer voldsomme bevegelser så kommer "alt' med en gang?
 
Stanser du en starter midt i prosessen så kan det være en tålmodighetsprøve
å starte den igjen. Den vil gjerne ut av kolben da.
 
Der var det jeg opplevde.
Stoppet for å tørke litt skum. Og ved forsøk på oppstart igjen ble det "gusher".
Stabil og fin nå.
 
Dette er en kost-nytte vurdering du må ta etter beste evne. Du skriver at dette er en datter-starter. Moderstarteren var ingen suksess.
En infisert starter ser også fin ut visuelt.
Dersom du har 3L i en 3L kolbe, vil det ofte bruse over. Det forteller derfor ingenting. Det er alltid CO2 i en starter selv om det er lite når den står på en rører.
Kost-nytte: ønsker du og lage en perfekt øl og muligens ødelegge den med en starter 'som ikke er en suksess'?
 
Det var den starteren hvor jeg satt igjen med særdeles lite gjær.
Pitchet 2 rør med WLP099 (2mnd gamle) i en 3 liters starter.
Kanskje jeg med feil helte ut gjær da jeg dekanterte, for det var lite igjen i kolben.
Så kokte jeg opp nye 3L vørter og pitchet på gjæren i kolben.

Du kan se første forsøk i denne tråden her.
 
Dette er en kost-nytte vurdering du må ta etter beste evne. Du skriver at dette er en datter-starter. Moderstarteren var ingen suksess.
Kost-nytte: ønsker du og lage en perfekt øl og muligens ødelegge den med en starter 'som ikke er en suksess'?

Det som er prosjektet nå er at jeg dyrker videre på første forsøket. Bare for å lære og få erfaring.
Så startet jeg i dag en helt ny starter. Kjøpte inn 2 rør WLP099, og lager denne gang 2.2L starter for å ha mer kontroll.
Vil kjøre et trinn til på denne nye starteren slik at den får 2 trinn i prosessen med forhåpninger om å få nok gjær til en OG1.157 på 15Liter.
 
Litt utenom temaet her, men WLP099 er kjent for å være dårlig på å spise lengre sukkerkjeder. Den tåler mye sprit, men den gjærer altså litt dårlig ut. Hadde jeg vært deg hadde jeg pitchet en pakke US05, som er bedre på å gjære ut dextiner, sammen med starteren din.

http://beer.suregork.com/?p=3850
 
Tilbake
Topp