Er tomtebrygg og einerøl det samme?

Som tittelen sier; er tomtebrygg og einerøl det samme?

Jeg har søkt og finner insinuasjoner om det. Tomtebrygg har jeg smakt noen ganger, men jeg har aldri blitt servert regelrett einerøl.

C
 
Tomtebrygg: Ingredienser
Sukker, vann, fargestoff(E150c), humleekstrakt, konserveringsmiddel (kaliumsorbat)
Sort humlevann, mao, som man tilsetter sukker, og gjærer. Ikke øl.
Einerøl: øl. Brygget med einerlog.
 
Takker for svar. Man kunne f.eks. tenke seg at dette tomte-ekstraktet på en billig måte illuderte einerlog.

Ikke fekt, men vet man ikke, så vet man ikke. Derfor jeg spør. :)

Da virker det som jeg kanskje kan prøve meg på einerøl...
 
Vann, sukker, humleekstrakt og brødgjær? Nope, vi snakker ikke om øl her. Det er en væske og inneholder alkohol, men der stopper også likhetene, i min bok. ;)
Her i bygda ble de greiene der kalt Kjerringøl før i tia... fordi kjerringene laga det til jul og påske. Noen av de lokale mener bestemt maltekstrakt fra butikken inngikk i oppskrifta. De gamle her forteller at det ofte var kruttsterkt..
 
Sist redigert:
Her i bygda ble de greiene der kalt Kjerringøl før i tia... fordi kjerringene laga det til jul og påske. Noen av de lokale mener bestemt maltekstrakt fra butikken inngikk i oppskrifta. De gamle her forteller at det ofte var kruttsterkt..
Det blir det kalt der jeg vokste opp og, pga lav/ingen alkohol, men det ble bare brygget til jul. Det som ble igjen til påske ble ikke kalt Kjeringøl for å si det sånn...
 
Tilbake
Topp