Erfaring med både Speidel og Beer Brew?

Nå har jeg lest et par timer, men kunne nok satt av fire nye timer og likevel ikke kommet nærmere en konklusjon. Det er skrevet veldig mye om dette,

Speidel eller Beer Brew 30? Det er skrevet så mye om dette at det i alt er litt vanskelig å få med seg de viktigste argumentene.
Er det noen som har erfaring fra begge?

Det er litt knapt med tid om dagen da jeg har to barn under 3 år. Jeg er derfor ute etter å brygge effektivt og uten at jeg må avtale barnevakt for hele dagen for å brygge en batch.

Er det slik at man med Speidel også kan fungere til en viss grad i familien mens man mesker?
Siden Speidel kan programeres trenger man vel egentlig ikke å følge så mye med under mesking, og sånn sett blir det koking av vørter og tilsetting av humle som krever mest oppmerksomhet (litt likt slik man har det ved ekstraktbrygging)

Med Beer Brew 30 deriomot må man følge nøye med under hele meskeprosessen for å røre, manuelt passe på RIMS, og endre temp ved eventuell stegmesking (dessuten er temperaturkontrollen ikke helt til å stole på uansett)

Stemmer?

Har brygget på ekstrakt (og et par BIAB brygg) i et par år. Det fine med ekstrakt er at jeg rekker å brygge om kvelden etter at de har lagt seg (tar 2-3 timer inkludert vask)

Men så er det prisen da. For en småbarnsfar, er Speidel verd pengene?

Brygger ca hver 6 uke (15 liters batcher)
 
Mesking med speidel programmerer du før du starter meskingen. Under mesking har jeg vært på relativt lange handleturer, ryddet i garasjen og på loftet, sett på film, jobbet eller spilt noe slags dataspill... Det eneste du må følge med på under standard mesking er tidspunktet meskingen er ferdig.. noe du vanligvis ikke greier å regne ut helt eksakt (pga. oppvarmingstidene mellom stegene i stegmesking). Under koking blir det mer og gjøre, så da må en ha litt tid til overs.

BB vet jeg ikke mye om..
 
Jeg har hatt både BB30 (vers.1) og speidel. Jeg har aldri angret på at jeg kjøpte meg en Speidel. Alt er mye enklere og bedre kvalitet. Prisdifferansen var helt klart verdt det for min del. Du kan også tenke at Speidel'en holder seg meget godt i bruktpris.
 
Bjorn skrev:
Jeg har hatt både BB30 (vers.1) og speidel. Jeg har aldri angret på at jeg kjøpte meg en Speidel. Alt er mye enklere og bedre kvalitet. Prisdifferansen var helt klart verdt det for min del. Du kan også tenke at Speidel'en holder seg meget godt i bruktpris.

+1
Har også hatt BB30 V1, og nå Speidel. Angrer ikke et sekund. Prisen er som nevnt en del høyere. Men man må se på det som en investering. Riktignok så ser BB30 V3 betraktelig bedre ut enn V1, men mangler automatikken og temperaturstyringen som Speidelen har.
 
Hei.  Har selv både bb60 og speidel 50 liter. Og det er ikke tvil, har du råd er speidelen det eneste rette. BB 30/60 er ok kompaktbrygerier men ikke noe mer en det, modifiseringer må til og dette kan fort bli dyrt.  På min speidel har vi kun bytter ut krana. Enkel jobb, skru ut den ene og skru inn den typen du måtte ønske, som passer for ditt bruk. Kvaliteten er fantastisk, enkel og jobbe med og gode jevne ressultater hver gang! Løp å kjøp;)
 
Virker ikke som det er noen som angrer på å ha kjøpt/oppgradert til Speidel hvertfall. Jeg er litt usikker, det er litt sjarm i det å fikle på utstyr for å få det optimalt, å det å legge litt (bare litt) mer håndtverk i en litt mer manuell byggeprosess. Men så er det dette med prioritering av tid. (kan jo kjøpe BB30 og leie inn hushjelp/barnevakt for pengene jeg sparer  ;))

Et spm om BB30. Må man sirkulere vørter (og røre) under mesking? Hva mister man ved å droppe sirkulering men bare la mesken stå helt i ro(er vel det som kalles RIMS jeg sikter til)

Og er stegmesking nødvendig? De so mesker i kjølebag får vel heller ikke stegmesket (ikke nøyaktig hvertfall)
 
Skal ikke mene så mye om utstyr, men min erfaring er at det er pyton å brygg når man ikke har tid. Verste jeg vet. Derimot er det rene skjelefreden når man har rikelig med tid. Jeg tror du må forvente å sette av samme tid uavhengig av utstyr.
 
Ja, god tid er deilig. Har brygget (med ekstrakt) mens yngste gutten sover lunsj, da har jeg ca to timer på meg og kjøkkenet bør være barnesikret når han våkner. Brygget med litt høye skuldre da.

Men som vegardbr sier så trenger han ikke passe så mye på når han mesker med Speidel, og da blir tiden man trenger å være 100% dedikert til brygging litt mindre.
 
Tilbake
Topp