Erfaring med "Clear beer draught system"

JensD

Norbrygg-medlem
Etter å ha blitt nyfrelst mens jeg hørte på podcast på vei hjem til jul (Brew Strong, fra august 2015) kom jeg til skade får å bestille to stk slike. Ja, jeg er en utstyrs-hore...

Tanken er veldig god (no pun intended). Hvorfor tappe ølet fra bunn av fatet når det er der alt grumset samler seg? Hvorfor ikke tappe fra toppen hvor det blir klart først? Så litt sent på kvelden lille julaften gikk jeg til innkjøp av to stk "Clear Beer Draught System" (CBDS, i mangel av et bedre navn). Leveransen gikk overraskende fort, og pakken var på plass rett utpå nyåret (4. januar).

De to enhetene kom ferdig montert (vist til høyre på bildet under). Til venstre er en skisse av hvordan enheten ser ut når den er montert i cornelius-fatet. Ettersom det kun er deler i stål og silikon er den lett å rengjøre og desinfisere. Er du ivrig (eller lat) kan den også steriliseres ved koking. "Stålboblen" flyter på toppen av ølet, som suges inn gjennom åpningen som er plassert midt på stålarmen.

upload_2016-1-8_21-38-22.jpeg

Jeg hadde en batch med APA stående til gjæring over jula, så første test startet allerede samme dag som pakken ble hentet på posten,dvs 4. januar. Fatet ble skrudd fra hverandre, vasket og desinfisert med Star San. CBDS ble vasket med PBW og desinfisert med Star San. Deretter ble alt montert. Det jeg likte dårlig var at man må stikke hele hånden inn i fatet for å feste silikonslangen på rørstussen (samme typen som på CO2). Dette øker både faren for infeksjon, og gir en liten kuttfare ettersom kanten på fatene av og til kan være ganske skarpe. Det er selvfølgelig muligheter for å gjøre dette på andre måter... Ellers gikk montering glatt.

Etter at fatet var fylt, ble CO2 ristet inn og fatet fikk stå med trykk i tre dager. Ble deretter satt på kjøling torsdag 7. jan. Fredag 8. jan ble første glasset tappet for å teste effekten av CBDS. Første glasset med øl som ble tappet fra fatet kan sees på bildet under. Enheten virket smertefritt, og det kom ikke noe grums i glasset (type gjær, thrub, humlerester, you name it...). Noe kjøletåke er det fortsatt i ølet (Tar den på egen kappe). Kunne heller ikke smake rester etter gjær eller andre uhumskheter, noe det ofte kan være i starten av et nytt fat.

upload_2016-1-8_21-56-34.jpeg

Det bør nevnes at, siden jeg ikke viste at CBDS ville ankomme allerede mandag, satte ølet til cold crash søndag 3. jan. Det hadde dermed stått over natta og blitt kjølt ned før det ble tappet på fat. Dette gjorde selvfølgelig at mindre gjær ble med over fra gjæringsbøtta til fatet.

På plussiden noterer jeg så langt:
  • Solid og gjennomført konstruksjon
  • Lett og rengjøre, desinfisere (evt. sterilisere) og lett å montere
  • Ikke noe bunnslam i første glasset som ble tappet fra nytt fat
  • Stort pluss for nytenking, det er forskjeller på brus-sirup og øl...
  • God service og rask levering
Det som trekker ned er:
  • Stiv pris (betalte totalt 1200 kr for to stk, takket være stiv dollarkurs og tollavgift)
  • Må stikke hånden/armen inn i fatet ved montering
Totalt sett så ser det ut til å virke bra. Poster flere tester fortløpende etter at jeg får testet mer. Har lyst å teste CBDS med en lav-flokkulerende gjærtype, feks en Belgisk gjær. Del gjerne egne erfaringer hvis du har investert i samme løsning.
 
Kva om du trer på deg eit par eingongshanskar, som du sprayer star-san på? Når du skal festa silikonslangen på innsida?
Sjøl brukar eg eingongshanskar med star-san til dei fleste operasjonar etter kok.
 
Kva om du trer på deg eit par eingongshanskar, som du sprayer star-san på? Når du skal festa silikonslangen på innsida?
Sjøl brukar eg eingongshanskar med star-san til dei fleste operasjonar etter kok.
Det er nok en god løsning. Er ikke noe stort problem, men må stikke hånden inn i fatet for å feste silikonslangen. Blir sikkert rutine med litt trening
 
Ellers er det sikkert bra utstyr. Men for dyrt til at eg kjem til å anskaffa slikt til alle mine 4 fat. Men til 1 fat som eg kan ta med på fest, må det jo vera perfekt.
 
Så du er fornøyd og trives med løsningen? = bruker det fortsatt og synes rens +++ ikke er noe som gjør at de står i fare for å bli lagt bort? konseptet tiltaler meg veldig :) Hvor kjøpte du dine? Ser de selger de i Sverige, men de sender av en eller annen grunn ikke til Norge...
 
Så du er fornøyd og trives med løsningen?

Jeg synes den fungerer fint. Pleier uansett å demontere koblingene på fatet når jeg vasker og desinfiserer dem. Det er ikke så mye vanskeligere å rengjøre en silikonslange enn et stigerør. Dessuten kan hele greia kokes så den er steril før bruk... Bruken er styrt av tilgjengelighet, har bare to stk, og øltype (mer og hente når det brukes gjær med dårlig flokkulering, naturlig nok).

Kjøpte rett fra "produsenten" rett før jul. Veldig rask service og levering (bestilte lille juleaften, sendt på juleaften...). Kosta skjorta, betalte vel i størrelsesorden 600 kr pr stk. med frakt, toll og elendig dollarkurs.
 
Tilbake
Topp