Erfaring med eikefat fra Brande?

Har akkurat klemt til og bestilt et 50l-eikefat fra Brande Agentur. Med frakt endte det på 1500 kroner, noe jeg føler er absolutt innafor. Ifølge Brande skal de være medium toasted og det høres bra ut.

Er det noen andre som har erfaring med eikefat eller lignende fra Brande Agentur? Leveringstid og slikt?
 
Jeg mottok mitt i forrige uke (30l). Brukte vel rett rundt 1 uke fra bestilling til jeg mottok. Har skylt fatet godt, det anbefales for det kom ut en del flis. Selve fatet synes jeg ser ut som meget bra håndtverk, uten at jeg er en ekspert på noen måte. Det står nå å trutner.
Så langt strekker erfaringene mine seg.
 
Min er faring er at de leverer veldig raskt.

Det ligger en "bruksanvisning" i nettbutikken deres som du kan laste ned. https://brandeagentur.no/shop/eikefat/eikefat/?attachment_id=222&download_file=5a764dc288b4e
Der står det hvordan de anbefaler at du behandler fatet.

Mitt fat gav veldig mye eikesmak på det første ølet jeg hadde på, en uke var mer enn nok (en Baltisk porter).
Det andre ølet begynner også å få myyyye eik etter 1 uke (en lys Barely Wine).
Så jeg vil anbefale å ha klar noen øl som skal på fatet før du begynner å ta det i bruk, for det går ganske fort til å begynne med.
Anbefaler også å unngå at ølet er noe som helst karbonert før det overføres på eikefatet. For det skummer mye og bygger seg opp trykk i tønnen dersom du har øl som bare er litt karbonert oppi tønnen.

Hva er planen med fatet på sikt @Mats Ø. ?
 
Jeg tenker først store øl som stouts, byggvin, porters og noe bock. Etterhvert vil det bli noe surøl på det også og blir jeg hekta så blir det et fat til kun for sure saker. :p

Takk for gode tips! :D
 
Tilbake
Topp