Erfaring med kostnader for tilvirkningsbevilling?

Er ny på forumet, men håper å kunne delta aktivt i diskusjoner fremover. Har over lenger tid hatt et ønske om å sette i gang med hjemmeproduksjon av brennevin. Har en forkjærlighet for akevitt, som jeg håper å kunne destillere på egenhånd. Målet er å eksperimentere med smaker, fyldighet og annet - helt til jeg finner den perfekte kombinasjonen. Men nok om det…..


Enda jeg har satt meg nærmere inn i reglene, er det fortsatt mye jeg ikke kan. Vet at jeg må søke om statlig “tilvirkningsbevilling” for brennevin over 22 prosent volum. Ser også at det kreves separat salgsbevilling, og skjenkebevilling dersom jeg ønsker å selge/skjenke til venner, familie og andre (til og med hjemme hos meg selv).


Blir kanskje litt overkill, med tanke på at det er et veldig lite prosjekt. Prøver derfor å sette opp en kostnadskalkyle, for å se om det er verdt det. Har 20 000 kroner disponibelt i følge kona, hehe. Virker til at mesteparten vil gå med til utstyr for tilvirkning.


Noen her som kan gi meg en ca. pekepinn på hvor mye penger jeg kan regne med å betale for å holde meg innenfor loven med denne typen virksomhet? Er det verdt det? Tid er jo penger, tross alt. Regner med at jeg må hyre inn profesjonell hjelp for å gjøre alt riktig.
 
15000 i søknadsgebyr for tilvirkningstillatelse. I tillegg er det krav om sikring og og godkjent alarm på lager. Tror også det er årlig gebyr på 5000 for å beholde tillatelsen.
Ligger mye info her https://helsedirektoratet.no/folkeh...lik-søker-du-om-statlig-tilvirkningsbevilling

Hei. Takk for link og info. Virker som at det kan bli vanskelig å finansiere alt sammen med skarve 20 000 kroner. Basert på det du skriver ovenfor, vil det bli behov for å finansiere oppstarten på andre måter enn kun oppsparte midler. La også merke til at det kun kreves "kommunal skjenkebevilling", ved salg til privatpersoner. Har ikke som mål å drive engrossalg, så det kan jo hjelpe mtp.kostnadskontroll.
 
Er ikke skjenkebevilling per definisjon et kommunalt anliggende?
 
Sist redigert:
Hei. Takk for link og info. Virker som at det kan bli vanskelig å finansiere alt sammen med skarve 20 000 kroner. Basert på det du skriver ovenfor, vil det bli behov for å finansiere oppstarten på andre måter enn kun oppsparte midler. La også merke til at det kun kreves "kommunal skjenkebevilling", ved salg til privatpersoner. Har ikke som mål å drive engrossalg, så det kan jo hjelpe mtp.kostnadskontroll.

Kommunal skjenkebevilling gir rett til å skjenke alkohol, altså drive serveringssted. Kommunal salgsbevilling gir rett til å selge alkohol under 4,7% i dagligvarebutikker o.l. Begge kan utvides med rett til produksjon, men det er ikke slik at alle dagligvarebutikker som selger øl også har lov til å produsere øl.
 
Er ny på forumet, men håper å kunne delta aktivt i diskusjoner fremover. Har over lenger tid hatt et ønske om å sette i gang med hjemmeproduksjon av brennevin. Har en forkjærlighet for akevitt, som jeg håper å kunne destillere på egenhånd. Målet er å eksperimentere med smaker, fyldighet og annet - helt til jeg finner den perfekte kombinasjonen. Men nok om det…..

Akevitt er vel nøytralt brennevin tilsatt urter/krydder som lager smaken i motsetning til Gin som er brennevin tilsatt enebær og destilert ?
 
Ser at det er mange regler jeg må forholde meg til her mtp. på forskjell mellom salg til privatpersoner og via butikker og polet. Målet er kun å gjøre ting så enkelt som overhodet mulig, med lavest mulig kostnader. Ser nå at jeg vil måtte punge ut betydelig mer penger enn først antatt. Med kun 20 K på bok må jeg finne noen andre løsninger. Var blant annet inne på denne kortsiden, for å se om det fantes noen gode løsninger. Har noen her erfaring med å betale for bryggerutstyr, og hvordan man samtidig holder kostnadene nede?
 
Ser at det er mange regler jeg må forholde meg til her mtp. på forskjell mellom salg til privatpersoner og via butikker og polet. Målet er kun å gjøre ting så enkelt som overhodet mulig, med lavest mulig kostnader. Ser nå at jeg vil måtte punge ut betydelig mer penger enn først antatt. Med kun 20 K på bok må jeg finne noen andre løsninger. Var blant annet inne på denne kortsiden, for å se om det fantes noen gode løsninger. Har noen her erfaring med å betale for bryggerutstyr, og hvordan man samtidig holder kostnadene nede?

Hva om du får med en annen person i tillegg, så er dere 2 om kostnadene.

Ole
 
Ser at det er mange regler jeg må forholde meg til her mtp. på forskjell mellom salg til privatpersoner og via butikker og polet. Målet er kun å gjøre ting så enkelt som overhodet mulig, med lavest mulig kostnader. Ser nå at jeg vil måtte punge ut betydelig mer penger enn først antatt. Med kun 20 K på bok må jeg finne noen andre løsninger. Var blant annet inne på denne kortsiden, for å se om det fantes noen gode løsninger. Har noen her erfaring med å betale for bryggerutstyr, og hvordan man samtidig holder kostnadene nede?
Jeg tror ikke kredittkort er veien å gå, om det var det du mente ned linken. Det kan fort bli veien til ruin eller luksusfellen for å si det slik...
Da er et lån mye bedre. Du har jo et slags forretningskonsept, så kanskje du skulle prøvd deg i en bank?
Ellers er det smart å få med en annen som det blir nevnt her, tror det er et meget godt råd.
 
Husk at produksjon av hva det skulle være for salg dreier seg minst like mye om forretningsdrift som om selve tilvirkningsprosessen.
 
Arcus lager ikke råspriten sin selv etter det jeg skjønner. De kjøper inn råsprit fra norske og utenlandske brennerier. Prisen på råsprit internasjonalt lå for noen år siden på 4 kr literen, mens norske spritbrennerier tok 10 kr literen. Så det å produsere sin egen sprit er nok ikke spesielt lønnsomt dersom man skal selge varene. Hvis du skulle få tillatelse så vil det kanskje være enklest og billigst å kjøpe inn råsprit og krydre den og fatlagre den selv. Ellers kan man si at å opprette en arbeidsplass i Norge koster rundt 1 million. Generelt sett høres det ikke ut som et spesielt godt forretningskonsept.
 
Tilbake
Topp