Erfaring med "Son of fermentation" - kjøleskap for gjæringsskapet?

Armas

 
Vi må til en eller annen form for kontroll på gjæringstemperaturen vår. Tenkte å skaffe meg en STC 1000 for selve styringen, men utfordringen ligger i hvordan jeg skal kjøle ned.

Problemet mitt er at vi har opptil 5 30-liters bøtter som gjærer samtidig. Jeg har også:
Begrenset med plass
Lite Elektro og VVS kunnskaper, men evnen til å følge en god bruksanvisning.
Ingen ønske om å montere noe som jeg trenger å bekymre meg for om tar fyr eller lekker utover alt.
Svært gode snekker/ tømrer-evner tilgjengelig.
Ønske om lave kostnader

Vi brygger bare ale, så jeg trenger ikke komme lavere enn ca. 16 grader. Cold crash og lager-muligheter hadde vært fint, men er ikke nødvendig.

Jeg kunne selvsagt sett etter kjøleskap, men tviler på at jeg finner ett som har plass til så mange dunker.
2 store kjøleskap tar mye plass og trenger dobbelt opp av alt (men åpner for to forskjellige temperaturer, som hadde vært fint)
De fleste andre løsninger jeg har lest om krever en god del utstyr eller mye mekking med ting jeg ikke kan.

I dag kom jeg over en kjekk lav-tek-løsning som appellerte til meg, så da tenkte jeg om noen her kjenner til metoden og har gode innspill.

Skapet kalles Son of Fermentation og baserer seg på en hjemmelaget kjøleboks med to kammere. I det ene står ølet, i det andre står x antall flasker/beholdere med is. En isolert vegg skiller kammerene fra hverandre. De forbindes ved hjelp av en vifte. Viften styres av termostaten. Blir det for varmt i ølet så flyttes kald luft fra is-kammeret over til det andre.

Den originale Son of Fermentation er designet for EN gjærings-dunk. Jeg har sett utgaver med plass til to dunker: "Mother of Fermentation"

Men hvor mye is vil man egentlig trenge for å kjøle ned 5 dunker?
Jeg har ikke noe problem med å fryse ned noen 5-litere med is og bytte disse hver eller annenhver dag mens det gjærer, men om det blir for mye så gidder jeg ikke.

Det jeg liker med dette er at jeg kan bygge skapet i den formen jeg vil, og dermed tilpasse det fint i boden.
To kjøleskap med plass til 5 dunker blir fort 2 skap (120x60x180cm)

Klønete løsning? Hvilke andre lav-tek, eller ferdigkjøpte løsninger kan kjøle ned ett lite rom?
En liten frittstående ac?

På forhånd takk.
 
Etter å ha tenkt litt videre så kunne man jo bruke ett lignende oppsett ved å koble ett kjøleskap med plass til to gjæringsbøtter, sammen med ett hjemmesnekret isolert skap via en vifte. Prinsippet blir noe av det samme, men nedkjølingen blir litt mindre knotete. Utfordringen blir jo da å holde lik temperatur i begge skap.
 
Etter å ha tenkt litt videre så kunne man jo bruke ett lignende oppsett ved å koble ett kjøleskap med plass til to gjæringsbøtter, sammen med ett hjemmesnekret isolert skap via en vifte. Prinsippet blir noe av det samme, men nedkjølingen blir litt mindre knotete. Utfordringen blir jo da å holde lik temperatur i begge skap.
Jeg ser at det er flere som har gjort som du tenker her. Da slipper man den biten med å hele tiden etterfylle med is. Selom jeg tror med et godt isolert "rom" så vil nok litt store klumper med is holde noen dager. Å holde gjevn tempratur tror jeg ikke blir så stor problem så lenge man har en eller 2 små vifter. det skal ikke så mye sirkulasjon til. vis skapet blir stort så ville jeg nok gått for min 2 vifter, en I hver ende av skapet, Vis ikke så kan du jo bruke en fryser, men å få en stor nok fryser byr nok på noen utfordringer. For å få plass til 5x30liters dunker krever uansett endel plass :)
 
http://www.gotta-brew.com/
Har en dobbel kappe du setter rundt bøtta og kobler på kaldt vann.. Og på 16grader hadde du vel kommet unna med vann rett fra springen, eller isbryter og pumpe om nødvendig


Sent from my iPhone using Tapatalk

Ser ut til at det koster 70dollar++ per stk.
Så kommer vel frakt og mva i tillegg. Tipper det fort blir rundt 3500kr?

Dessuten så blir det vel litt knot med vann som skal parallell kobles til 5 slike kapper?
 
Ville serie koblet dem..
Men det går jo an å stjele ideen... Bruk tynn plastslange i steden for og et teppe rundt..


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Har du snekker tilgjengelig er det også mulig å få tak på et gammelt kjøleskap, så stort som mulig, ta av dørene og "bygge på" en kasse foran. Også styre temp med en st1000 eller brewpi


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Eller et påbygg på en halvstor (gammel) fryseboks? En slik har kanskje litt større kjølekapasitet enn et kjøleskap.
Ta av lokket og bruke det på ene påbyggsida. Boksen må ikke være større enn at det er plass til tre bøtter i påbygget og to nede på bunnen ved siden av kompressoren. Og et par vifter for luftsirkulasjon tror jeg kan være lurt å montere med det samme.
 
Du kan jo lage en hjemmelaget varmeveksler. Finnes tusenvis av eksempler på folk som har gjort dette med en kjøleboks med is, kobberrør, vifte og en liten pumpe. Søk Homemade airconditioner.
Hvor mye is du eventuelt bruker avhenger mye av starttemperaturen..
Dette er vel også noe du kan kjøre med vann fra springen, istedenfor is, siden du kun skal ned i ca 16 grader.
 
Takker alle for konstruktive innspill. Drukner i arbeid nå siste uken før jul, så jeg skal bruke romjulen til å planlegge litt mer. Første jeg trenger nå er å få kjøpt en STC 1000, en temperatur-probe og finne ut hvordan jeg setter opp dette, hvor er den absolutte nybegynner guiden for dette? (med handleliste, koblingsskjema etc..)
 
Probe følger med stc-1000. Bare ikke kjøp de aller billigste for da kan du ende opp med en stc som kun har ett relé, og ikke to

Er en tråd her et sted som heter noe med koblingskjema stc1000, eller deromkring. Google finner den tråden for deg.
 
Har lekt litt med tanken om å bygge noe sånt selv. Som nevnt av mange så er det jo endel muligheter. Luft sirkulasjon og en god tempstyring er ihverfall et must på alle.

1: slakte et kjøleskap og bygge kompressor/kjøledel inn I et hjemmesnekkret stort kjøleskap. her må du nok ha et kjøleskap(lite?) som har kjøleribben inne I kjøledelen og ikke bygd inn I veggen, slik at det er mulig å få demontert dette I en del ved å skjere istykker skapet.

2: dra av døra på et kjøleskap og bygge en kasse utenpå.

3 bruke en fryser, ta av locket og bygge en kasse på toppen. Denne vil ha bedre kjølekapasitet(cold crash, lager) da vil ikke kjølekompressor bli så hardt belastet heller. Her blir det jo da litt mer greier med å få inn å ut bøttene som står I fryseren, serlig vis det er andre bøtter I nivået over som ikke skal ut med det første. Det som jeg også da har tenkt litt på er hvor mye vekt tåler selve veggene I en fryser, det blir fort endel kg med 60liter ? vørter, reisverk og plater/dører/isolasjon. Da må man evt støtte opp boksen som er på fryseren med egene bein ned til gulvet. Jeg vet ikke hvordan veggene er oppbygd, men regner med det er et relativt "lett" reisverk som er dekt med stålplater, vil tro de ikke tåler så mye.

4. Skaffe et kjøleroms agregat og montere dette inn. (angrer nå på at jeg at jeg avviklet kjølerommet og rev ned å kastet mitt 1 år før jeg begynte med øl brygging ;)

Jeg tenkte også på å evt vippe en fryser på høykant og bygge en kasse på utsiden, slik som på forslag 2. Men jeg kom raskt på at dette vil nok bli et problem for kjølesystemet. Jeg kom på at kjøleskapene må jo ofte stå oppreist et stund før man setter disse på etter frakt.

Flott med innspill ifra flere på disse områdene, er det noen som har bygget et selv så(ikke for å kuppe tråden) hadde det vært flott med forklaring, erfaring og bilder :)
 
Takker alle for konstruktive innspill. Drukner i arbeid nå siste uken før jul, så jeg skal bruke romjulen til å planlegge litt mer. Første jeg trenger nå er å få kjøpt en STC 1000, en temperatur-probe og finne ut hvordan jeg setter opp dette, hvor er den absolutte nybegynner guiden for dette? (med handleliste, koblingsskjema etc..)
https://forum.norbrygg.no/threads/stc1000-v1-07-og-v1-09-brew-selges.31149/
Vis du velger 1000+ så får du muligheten til å sette opp flere tempratur step. Mener det er en som selger disse her på formumet. husker ikke hva brukernavnet hans er men du finner sikkert tråden om du søker.
 
Tipper side/endeveggene i en fryser holder mer enn tre tredve liters bøtter.
Setter man seg midt på en langveggene (lokket åpent) så belaster man nok veggen mer enn det tre bøtter vil gjøre.
Er man fortsatt i tvil får man kona til å sette seg ved siden av :)
 
Jepp, skiftet fra STC-1000 til BrewPi fornen stund siden. Den største forskjellen er vel at BrewPi er MYE enklere å programmere. Mere jobb å koble opp, men hvis du har litt peiling så anbefaler jeg BrewPi på det varmeste. Du vil ha et display ved gjæringsskapet, lettere å følge med. Programmeringen gjør du på nettsiden. Har en probe nedi ølet og en inni skapet. Tilsammen sørger de for +-0.1 graders nøyaktighet, selv under stormgjæring.
 
Tilbake
Topp