Erfaring og tanker rundt første brygg :)

Hei forum :) Da har jeg kommet meg i gang!

Liten digresjon først: Fikk med litt flaks tak i veldig mye brukt utstyr til en god pris fra en som skulle selge alt. Her var det jeg fikk for 11 lapper:
Grainfather, 1 Ss Brewbucket (rustfritt gjæringskar), 1 Speidel 30 l gjæringskar, 3 ekstra 30l gjæringskar.
2 refraktometere, 2 hydrometere, digitalt termometer, 12 liter vannkoker, 9l, 12l og 19l Corneliusfat + Co2 flaske, ca 150 ølflasker, bordkorker, masse korker + litt diverse. Veldig fornøyd med det kjøpet.

Så til den store bryggedagen. Ville gå for en enkel Pale Ale første gangen for å holde meg til få ingredienser, det ble en Brewolution Spitfire clone (ølsett) kjøpt på bryggeland (med en ekstra pose tørrgjær).
  1. Stusset litt over at det ikke var oppgitt noe sted mengde malt og humle i pakken. veide meg frem til 5,5 kg malt og 70g + 50g Golding humle. Men står ikke hvor mye som er Vienna malt og hvor mye Cara Red, det var ferdigblandet..
  2. Som oppskriften sier, varmet jeg etter endt mesking opp til 77º og begynte å skylle straks. Grainfather appen vil her at man skal "utmeske" på 75º i 10 minutter. Bør man alltid gjøre dette selv om det ikke står i oppskriften?
  3. Angående skyllevann, tror jeg at jeg bommet litt. Ifølge Grainfathers formel for utregning av dette kom jeg frem til 11,05 l skyllevann. Ifølge appen skal det være 15,72l... Rotet meg litt vekk i tellingen, og mistenker jeg bare brukte 10l.. Ihvertfall ble Preboil gravity 1.052
  4. Etter koking målte jeg OG til 1.060, med hydrometer (med 20º vørter), skulle vært 1,052 ifølge oppskrift. Glemte å måle med refraktometeret mitt her, men det tilsvarer vel ca 14,9 Brix. Fikk også bare 20 liter på gjæringskaret, og det er jo en 25 liters oppskrift. Burde jeg vanne ut sukkerlaken mye når jeg skal flaske? 2l? 3l?
  5. Har målt med refraktometer på dag 7 (7.5 Brix) og dag 9 idag (7.2 Brix). La oss si at det stopper der, hva er FG? (Forventet FG skal være 1,014)
    Ifølge Grainfathers kalkulator får jeg OG 1.061, FG 1,012 og ABV på 6,56%
    Ifølge Northern Brewers kalkulator får jeg OG 1.061, FG 1,009 og ABV på 6,63%
    Her er kanskje hydrometer safeste måte å regne ut sikker FG på?
    EDIT: målte nå med 1,018 med hydrometer, det måler 0,002 for mye på vann fra springen så regner med FG da er på 1,016 ca :) kommer ikke til å bruke refraktometer etter gjæring lenger..
  6. Ifølge oppskriften skal det stikkes om til nytt gjæringskar etter 7 dager, noe jeg tenkte jeg skulle droppe første gang for "å safe". Valgte å bruke Speidel gjæringskaret i plast første gang fremfor det i stål, vet ikke helt hvorfor da :p Ble litt stressa for at jeg glemte å vaske det med såpe og vann før jeg desinfiserte det, selv om det så mekanisk rent ut. Regner med at det er noe man alltid gjør? Bør jeg være redd for infeksjon, hvordan VET jeg om det er det?
  7. Videre står det at det bør lagres kjellerkaldt i 3-6 måneder før den drikkes. Syns det var litt vel lenge. Hva tenker folk om det? Er det noe som står på alle Pale Ale oppskrifter eller er det bare tull? Holder det ikke med 1 måned? smakte på det idag (dag 9), og i tillegg til å være flatt var det ganske så surt og udrikkelig. Igjen, infeksjon?
Litt langt innlegg, men veldig hyggelig om du gadd å lese alt og evt svare på ett eller flere av punktene ovenfor :)
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp