Erfaringer med Beer Brew 30

Eduard

Norbrygg-medlem
Siden [iurl=http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,6983.0.html]tråden som omhandler bestilling og levering[/iurl] av Beer Brew 30 er så omfattende kan det være en god idé å fortsette diskusjonen som omhandler brukererfaringer med BB30 i en ny tråd.  :yes:

Alle som har fått BB30 i hus kan bruke denne tråden til å beskrive apparatet, hvordan bryggingen foregår, legge ut bilder og vise til modifikasjoner mm.
 
UNBOXING BB30:

Her kommer det vi alle har ventet på. BB30 er i landet og jeg er så heldig å ha den ved siden av meg akkurat nå!

På postkontoret kan du forvente å motta en slik pakke:


Når man åpner esken:


Da var BB30 ute av pakken:


Åpner man lokket ser man alt innholdet: (Det ser ut til at lokket er til dels isolert)


Da var alt innholdet tatt ut:

Det vi ser her er da BB30, silkar, kjølespiral, Ringlokk (t.h.) for meskesteget, Pale Ale maltsett, to pakker med humle og en liten pose med Nottingham gjær.

Til alle som har lurt fælt på hvordan tappekranen er montert, gode nyheter, den er fullt demonterbar og kan derfor lett skiftes ut med en kuleventil i stål. (Slik vi selvfølgelig vil ha):


Tanker etter utpakkingen:
- Jeg er svært glad for å se at tappekranen er enkel å skifte ut.
- Jeg er litt bekymret over hvordan jeg skal montere mitt "weldless-thermometer" som jeg fikk ifra Homebrewstuff, da sonden er litt for lang. Må finne på noe lurt her...
- Skal prøvekjøre BB30 iløpet av kvelden med vann for å teste termostat og varmeelement.
- Dersom man er tilhenger av ferskgjær kan man jo sette en starter når man venter på pakken. Selv har jeg en starter med Danny's favorite som skal brukes til Pale ale settet.
- Overrasket over den nye kjølespiralen, som jeg liker bedre enn den Per Inge har tatt bilde av til sin prototype. Den vi får er sylinderformet, og ser bra ut.
 
Har satt i gang en test med 25 liter vann når for å teste hvor fort det går å varme opp.

Vil tro litt isolasjon kan spare mye tid. Aluminiumsveggen lekker nok varme som ei sil.

Legger ved et bilde av fangsten hos Per Inge i dag.

IMG_20111202_214748.jpg


Btw, tapatalk sin bildestøtte er så som så....
 
Aleksander_B skrev:
- Jeg er litt bekymret over hvordan jeg skal montere mitt "weldless-thermometer" som jeg fikk ifra Homebrewstuff, da sonden er litt for lang. Må finne på noe lurt her...

Er det 2" stem på den? Isåfall går det fint an å lage eit in-line system slik som eg har på mitt meskekar. Da slipp du å lage hol i kjelen.
 
ErlendT skrev:
Er det en av de nye lekegrindene fra blichtman i bakgrunnen der?

Litt lite Blichmann bling vel? ;)

Resultat fra test: 25 liter vann tok 32 min å varme opp fra 10,5 grader til 70 grader. Termostaten er faktisk meget nøyaktig i forhold til mitt kalibrerte termometer. Satte termostaten så nøyaktig jeg kunne på 70 grader, og når BB30 slo ut varmeelementet viste termometeret 69,5.

Synes det er litt mye dødrom under kranen. Målte 3,2 liter igjen i tanken etter at det stoppet å renne vann. I tillegg er bunnen på maltrøret lavere enn kranen når det står i. Vet ikke om det har så mye å si, men man sier jo at sirkuleringen skal hentes ut under maltsengen. En eventuell hopstopper på kranen må være veldig liten, eller monteres etter mesking som kan bli noget varmt og vanskelig.

Rapport fra første bryggedag vil forhåpentligvis komme i morgen, såfremt jeg klarer å få tak i noe som kan tette igjen koblingen fra vannslangene til kjøleren. Eller at jeg får tak i noe slange med mindre diameter.
 
At termostaten slår ut nokså nøyaktig er greit nok, men er termostaten mekanisk? Hva er hysteresen på den?
Men jeg må si 25 liter på 32 minuttt fra 10-70.... Meget bra.
Jeg hverken vil ha slik eller speidel, men må si jeg synes denne etter prisen ser fin ut.
Koster ikke stort mer en hlt min :)
Morro å følge denne tråden og se hvordan slikt utsyr vil fungere i praksis.
Fordelen er jo at dette er kompakt slik som speidel.
 
Torvald skrev:
Er det 2" stem på den? Isåfall går det fint an å lage eit in-line system slik som eg har på mitt meskekar. Da slipp du å lage hol i kjelen.

Det er en 2,5" stem. Tenkte å lage inline istedet :)
 
Der skjedde det :(
Jeg svidde av hele stasen :(

Pga. tett silbunn rant ikke vannet godt nok igjennom, og ved oppvarming 68 grader var det for lite vann nede ved kokeelementet.
Dette førte til fullt kok og så svidd meske på elementet iløpet av sekunder...

Det skal sies at jeg ikke fulgte bruksanvisningen, men brukte 3l/kg, noe som tilsvarte 15 liter.
Ifølge bruksanvisningen skal det brukes mye mer vann. Rinse and reset....

Det virker som at silbunnen er veldig følsom for finkvernet korn. Begynner nå å forstå hvorfor Speidelen pumper mot gravitasjonen/tyngdekraften...  :jaha:
Silkaret går også tett når jeg prøver å få ut resten av meskevannet.
 
Halvveis I kokeskjema nå. Funker fint detta.

Klarer og fin vørter.

Jeg brukte også litt lite vann i forhold til maltmengde, men det gikk greit. Var varsom på væskenivået utenfor maltrøret hele tida. Men nå hadde jeg fin flyt gjennom maltsenga også.

Lukter herlig i heimen
 
Spesielt at det skulle føre til problemer, ja. Hva er hullstørrelsen i silkaret? Sjøl har jeg jo meska finkverna malt med falskbunn på 2mm+dørslag fra biltema uten at det har gått tett. Har kanskje noe med hvor mye man kan tappe av om gangen pga dødrommet? Litt dumt at det ikke går an å få tappa av de 3 literne under krana. Eller går det om man fester en rørstuss i krana vendt nedover i kjelen?
 
olavgn skrev:
Spesielt at det skulle føre til problemer, ja. Hva er hullstørrelsen i silkaret? Sjøl har jeg jo meska finkverna malt med falskbunn på 2mm+dørslag fra Biltema uten at det har gått tett. Har kanskje noe med hvor mye man kan tappe av om gangen pga dødrommet? Litt dumt at det ikke går an å få tappa av de 3 literne under krana. Eller går det om man fester en rørstuss i krana vendt nedover i kjelen?

Var vel noe med at silkaret gikk dypere enn kranen, og da er det sikkert mindre plass til en stuss.
Dette med høytmontert kran er forøvrig likt på Speidel også, må tilte den for å få ut mest mulig, har hendt jeg har snudd den på hodet også.
 
Hos meg var det stuck mash all the way. Men det er nok min feil, ettersom jeg satte maltrøret med malt nedi.
Tror at årsaken skyldes deigballer i bunn hvor jeg ikke kom helt til.

Noe som slo meg er at avstanden mellom kokeelement og bunnen av maltrøret er noe lite. (ca 2-3 cm) Men dette kan fikses i senere tid.

Nå skal det kvernes nytt korn og mesking begynner om igjen :)
 
I Speidelen har vi maltrøret oppi etter at i har varmet vannet, så har vi i maltet mens man rører for ungå melballer..
Nå ser det riktignok ut som BB30 og maltrøret der er endel smalere enn Speidels så mulig det er litt mindre spillerom?
Slike er iallefall hendige: http://bryggselv.no/ds_product_info.php/products_id/594
 
Tilbake
Topp