Erfaringer med Blichmann boilermaker på induksjon?

Staro

Norbrygg-medlem
Er det noen som har erfaringer med bruk av Blichmann boilermaker på induksjon?

På Bryggselv.no sine sider står det:

OBS! Boilermaker kjeler kan brukes på induksjon, men er ikke laget for induksjon. De er primært laget for gass. Det vil si at de er ikke like effektive på induksjon som de andre tykkbunnede kjelene som vi selger, men fungerer allikevel fint på induksjon.

Jeg har veldig lyst til å kjøpe meg en Boilermaker G2, men vil gjerne høre noen erfaringer før jeg løper ut og kjøper.
 
Hva er grunnen til at du vil ha BM til kokekjele? Jeg spør fordi alt etter oppsett kan det hende du betaler for noe du ikke trenger, og BM er dyre.

Har en selv til mesk, hvor jeg bruker den fullt ut med sikterør, termometer og stepped bottom m falskbunn. Til kok så trenger du egentlig ikke stepped bottom (eller termometer egentlig, hvis du har et inline et annet sted i en evt WP-sløyfe, eller bare stapper et termometer oppi). Det jeg tenker er at stepped bottom fordyrer kjelen, selv om, du ikke trenger det til kok.

Jeg skriver kok fordi du ikke kan PID'e en induksjon.
 
Jeg brygger i dag på en BB30, men er drittlei av det lave utbyttet og ønsker å bevege meg over på en slags DIY løsning. Boilermaker G2 har jo alt man kan drømme om hva meskekjeler angår.

Jeg trodde jeg kunne bruke en Caso Induksjonstopp Pro 3500. Jeg trodde den hadde finjustering nok til å kunne holde stabile temperaturer. At den ikke kan PID'es skjønner jeg. Kanskje boilermaker ikke er det jeg ser etter.

hmm... kanskje jeg skal bruke BB30 til varmtvannstank og sette en pumpe med PID til å pumpe vann gjennom kjølespiralen som kan stå oppi boilermakeren som varmekilde? er det det som kalles HERMS?
 
Er gjerne omvendt, at du tar ut vørter fra meskekjele, inn i herms for oppvarming og tilbake til meskekjele.
Sitter selv på gjerdet med å forlate BB til fordel for 3 kjeler. Vil uansett beholde BB til varming av skyllevann, om jeg ikke får en god pris for den.
Ening me miguel om å kjøre bling på meskekjele og whatever på kokekjele og skyllevannkjele. Herms lager du av en termos eller en liten beholder. Google litt så ser du.
 
Vel. Har du lest rundt omkring angpående utbytte på BB30? Det er mange triks. Men kanskje triks som er litt for mye for en enklere bryggehverdag..

Det du vil er å resirkulere, gjør du det nå?

Hvis du finner ut at du bør ha en manifold ellet falskbunn så er det iallefall dette du bør se på.
 
Det du vil er å resirkulere, gjør du det nå?
Jepp resirkulerer nå.

Vel. Har du lest rundt omkring angpående utbytte på BB30? Det er mange triks. Men kanskje triks som er litt for mye for en enklere bryggehverdag..

Det jeg sliter med i min BB30 er ikke elektronikken. Jeg er misfornøyd med selve utformingen av kjele og silkar som gir så lavt utbytte. Ikke det at jeg er gjerrig, men jeg sliter med å lage vørter med OG høyere enn 65 og da får jeg ca 18 liter ferdig øl.
 
Det virket utrolig lavt, i mine øyne, lite rom for lek.

Da kan kanskje en blingmann være greia med det du allerede har, samt at det gir rom for god oppgradering videre.

Mesk i blingmann med falskbunn, men bruk vørterkjøleren du har som herms inni BB'en. Da får du varmet opp skyllevann samtidig. Tapp til gjæringskaret ditt, og når du har tappet ut alt kan du bare helle over til BB for kok. Du vil trenge en pumpe for dette oppsettet, jeg ville gått for march eller kraftig chugger med en gang. Du vil nok sette tempen i BB mer enn mesketemperatur, da du vil miste temp i overføringen. og ikke vær redd for å skylle ut med vann varmere enn 78 å grader, tanninner er mer en effekt av ph enn temp på vannet. Ideelt sett så vil du PID'e BB'en, men hvis du får det under kontroll så vil jeg tro det funker.

Du beveger deg i en rute som ikke gjør at du senker salgsverdien ytterligere på BB ved at du ikke modder den, og oppsettet dit er fortsatt fullt oppgraderbart, Noe som høres veldig riktig ut i mine ører.
 
Sist redigert:
Jeg har ikke nye G2, men min Blichmann fungerer ikke bra på induskjon, det varmer, men bunnen bulket seg!
Som meskekjele er den helt utrolig bra, med silbunn og autosparge. Anbefaler en skikkelig kjele til kok!
 
Veldig svidd? Min wilfa jeg bruker til startere lukter og litt svidd elektronikk, men det har den alltid gjort. Aldri prøvd den på en BM dog.

Og, jeg har vært i et rom med 16x slike på samtidig, det luktet svidd elektronikk, men ikke sviddsvidd.
 
Vanskelig å beskrive en lukt, men ja de lukter ganske mye, men ikke direkte svidd-svidd, synes jeg. Lukter ikke smeltet kobling eller plastikk, men er en ganske distinkt lukt men som er "mildere" enn total meltdown.

Men lukten er forskjellig?

Har bare brukt de med kjeler med grei bunn hjemme, og da jeg dillet med de ørten som var sjekket jeg aldri stålet på kjelene.
 
Tilbake
Topp