Erfaringer med Brewer's Clarex

Finn Berger

Moderator
Det dukker fra tid til annen opp spørsmål om Brewer's Clarex. Sånn jeg ser det er det to poeng med å bruke det:
  • Det tar enten knekken på kjøletåka, eller reduserer den i det minste en god del.
  • Du får et glutenredusert øl. (NB! Ikke glutenfritt.)
Jeg mener det er ganske effektivt mot kjøletåke, men det tar tid før du får full effekt av det. Dette er et bilde av en pils som blei tappa opp 5. desember:

Gykden pils.jpg

NB! Jeg kjølekræsjer ikke, og filtrerer ikke. Jeg lar ølet gjøre seg ferdig i romstemperatur, tapper det på flaske, og lar det stå 14 dager før jeg setter det kaldt. Lagerøl setter jeg i kjøleskap. Ingen lagering, altså - bortsett fra at jeg altså lagrer i kjøleskap.
 
Sist redigert:
Det var klart øl får en si.
Jeg har brukt BC på de siste batchene. Sålangt så ser jeg ingen virkning, men hvis det tar et par-tre mnd så er det litt for tidlig å si noe om ev. virkning.
Jeg gjør det mest for å redusere gluten i ølet da noen i familien har følsom mave.
Har ikke testet det på de enda. Venter til jeg ser at ølet blir klart.
 
Jeg bruker det i alt av undergjæret og har omtrent samme framgamgsmåte og erfaringer som @Finn Berger. Fungerer både på trykkgjæret øl, i flaske og fat. Altså mot kjøletåke. Bruker ordinært klaringsmiddel i tillegg. Har ingen negative erfaringer med det
 
Burde kanskje spørre i tråden for dumme spørsmål men, jeg glemte clarex når jeg satt til gjæring. Har det noe for seg at tilsette ved tørrhumling? Står nok 7 dager etter tilsatt humle før Ølen går på fat.
Uten at jeg har noe særlig grunnlag for å mene noe om det, vil jeg tru at du godt kan prøve. Det er mulig at enzymet ikke er så effektivt når det er alkohol i ølet, men egentlig trur jeg ikke det er så farlig. Virkningen av det fortsetter i alle fall under lagringen; det tar tid før du har full effekt på klarheta. Så jeg kan tenke meg at instruksen om å tilsette det sammen med gjæren, er begrunnet i hensynet til å gi det lengst mulig virketid. Det er en god nok grunn i seg sjøl, og behøver ikke antyde at det vil være uheldig/medføre dårligere effekt å tilsette det seinere.
 
Tilbake
Topp