1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Erfaringer med Brewer's Clarex

En tråd i 'Råvarer' startet av Finn Berger, 12 Apr 2020.

1. Finn Berger

Finn Berger
    Expand Collapse
    Moderator

Det dukker fra tid til annen opp spørsmål om Brewer's Clarex. Sånn jeg ser det er det to poeng med å bruke det:
    • Det tar enten knekken på kjøletåka, eller reduserer den i det minste en god del.
    • Du får et glutenredusert øl. (NB! Ikke glutenfritt.)
    Jeg mener det er ganske effektivt mot kjøletåke, men det tar tid før du får full effekt av det. Dette er et bilde av en pils som blei tappa opp 5. desember:

Gykden pils.jpg

NB! Jeg kjølekræsjer ikke, og filtrerer ikke. Jeg lar ølet gjøre seg ferdig i romstemperatur, tapper det på flaske, og lar det stå 14 dager før jeg setter det kaldt. Lagerøl setter jeg i kjøleskap. Ingen lagering, altså - bortsett fra at jeg altså lagrer i kjøleskap.

#1 Finn Berger, 12 Apr 2020
    Sist redigert: 12 Apr 2020
    Lystad og JEG liker dette.
  2. Mc.

Mc.
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det var klart øl får en si.
    Jeg har brukt BC på de siste batchene. Sålangt så ser jeg ingen virkning, men hvis det tar et par-tre mnd så er det litt for tidlig å si noe om ev. virkning.
    Jeg gjør det mest for å redusere gluten i ølet da noen i familien har følsom mave.
    Har ikke testet det på de enda. Venter til jeg ser at ølet blir klart.

3. Steinar Huneide

Steinar Huneide
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Dette er en kveika IPA som er 10 dager gammel. Brukt clarex. Hjalp ikke! (/sarkasme) Men mine glutenallergiske bekjente kan drikke den. Selv han vi kaller "glutenspruten".

upload_2020-4-12_21-38-16.png

4. Pål Heide Kielland

Pål Heide Kielland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg bruker det i alt av undergjæret og har omtrent samme framgamgsmåte og erfaringer som @Finn Berger. Fungerer både på trykkgjæret øl, i flaske og fat. Altså mot kjøletåke. Bruker ordinært klaringsmiddel i tillegg. Har ingen negative erfaringer med det

Finn Berger liker dette.
  5. hansbt

hansbt
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Bruker gelatin i lyse øl som skal være klart. Funker hver gang.

6. Pål Heide Kielland

Pål Heide Kielland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Etter et par mnd på fat så kan en nesten se Peaky Blinders gjennom den tyske pilsneren. Tilsatt Brewers Clarex sammen gjæra image.jpg

Janea liker dette.

Del denne siden