Erfaringer med bruk av coil eller induksjon

Har akkurat kjøpt en SS Brew Kettle 56L. Denne har ikke varmeelement integrert. Vurderer å kjøpe et varmeelement ala camco (som Electric Brewery bruker) eller en induksjonsplate. Noen som har erfaringer med hva som er best? Og har dere noen erfaringer med SS Brew Kettle? Relativt nytt bekjentskap for min del.
 
Det er vel mye smak og behag.
Jeg personlig ville gått for induksjonsplate. Mye lettere å rengjøre kjelen etterpå da, pluss at det er mulig å kjøre BIAB i kjelen, uten å bekymre seg for at meskeposen skal svi fast eller bli ødelagt. Induksjonsplate kan jo også brukes til mye annet, i motsetning til et varmelement som kun kan brukes i kjelen du monterer det i.
 
Jeg har montert 3.5 kw element fra camco i en 50 liters kjele. Jeg bruker den til koking kun og det funker bra for meg. Jeg vurderte induksjon, men hadde elementet liggende og derfor føltes det feil å bruke penger på induksjon. Skulle jeg gjort valget på nytt hadde jeg gått for induksjon, men element bygd inn i kjelen er ikke et dårlig valg. Det er de små tingene som gjør at induksjon kanskje er et bedre valg i lengden.
- enklere å vaske. På siden av kjelen har jeg en koblingsboks som dekker til det elektriske. Hver gang jeg flytter den og skal vaske den må jeg være forsiktig slik at den ikke får kraftig støt. Redd for at det kan bli feil på det elektriske.
- enklere å vaske. Kan være vanskelig å få vasket alle sidene av elementet og det bør skrus ut en gang i blandt for å rengjøres skikkelig.
- enklere å vaske. Kunne tenkt meg muligheten til å slenge hele kjelen i badekaret og dusjet kjelen uten å bekymre meg for vann på koblingsnboksen, selv om den skal være vanntett.
- vanskelig å bruke kjelen til mesking. Silbunn må stå høyt over bunnen på kjelen, eller ha en anordning som hindrer kontakt mellom meskepose og element.
- du lager hull i en dyr kjele. Hullet kan tettes, men blir ikke som ny.

Fordeler med element i kjele.
- god følelse med å ordne ting selv
- 1000 kr rimeligere, kanskje litt mer
- al varmeenergi går til å varme vørteren

Ville tittet på bryggmaker.no og se om katla har igjen induksjonsplatene sine. De er rimelig.
 
Tusen takk for bra svar. Skal sjekke ut bryggmaker.no Kommer til å gå for induksjon tenker jeg. Blir jo mer og mer gira av bryggingen..he he.
 
Støtter valget om induksjon. Gjør bryggeriet ditt mer modulært for fremtidige oppgraderinger.
 
Det er veldig viktig at kjelen du har er laga for å brukast på induksjon. I utlandet er det mange som brukar gass og då er kjelane ofte tynnbotna og dei egnar seg ikkje spesielt godt på korkje vanlige elektriske kokeplater og kanskje speiselt på induksjonskokeplater. Blant heimebryggjarar i Norge er det idag i hovedsak 2 fabrikat av induksjonskokeplater - Caso PRO 3500 (watt) og så er det SARO (som eg har levert ein del av og som også er 3500 watt). Desse to platene ser relativt like ut og har også like funksjonar (watt-trinn, temperatursensor og timer) men eg ser at dei gjev forskjellige resultat på forskjellige kjelar - iallefall om eg skal dømma etter kw-måling under bruk. På nokre kjelar får du mest watt ut av Caso og på andre får du mest ut av Saro. Noko logikk har eg ikkje funne i det.

Om du skulle gå for element inni kjelen må eg få leggja inn eit godt ord for Blichmann sine løysingar - BoilCoil. Dei gjev låg watt pr. cm2 og har ei svært praktisk tilkobling på kjelen slik at du enkelt kan ta av ledningen. Såvidt eg veit er dei rustfrie også. Dei krev litt straumopplegg i huset ditt - den minste kan gå på 16A sikring med eit skrik - men eg ville kanskje ha hatt minst 20A for å vera på den sikre sida. Eg har berre montert slike for ein kunde så eg har ikkje noko praktisk erfaring med dei - kanskje nokon som har BoilCoil kan dela sine erfaringar med oss andre.
 
Tilbake
Topp