erfaringer med Brut IPA?

Registrerer noe snikksnakk om dette, og lurer på om det kan være spennende å prøve.
Lurer da på om noen her har gjort seg noen erfaringer med dette, og om noen har noen formeninger om det skal være nødvendig med glukoamylase, eller om dette kan kanskje gjøres ved en lav mesketemperatur?
 
Registrerer noe snikksnakk om dette, og lurer på om det kan være spennende å prøve.
Lurer da på om noen her har gjort seg noen erfaringer med dette, og om noen har noen formeninger om det skal være nødvendig med glukoamylase, eller om dette kan kanskje gjøres ved en lav mesketemperatur?
Lav mesketemperatur gir ikke så mange poeng på FG. Du reduserer kanskje ugjærbart sukker med noen prosent. Vanlig ølgjær orker ikke engang å spise all maltotriosen i en vørter. Men en strain som er klassifisert som var. diastaticus vil selvsagt kunne dra utgjæringen ned mot 1.000. Det er enkelt å jobbe med enzymer – tilsett etter stormgjæring og det er det hele. Selges ofte som pilsner-enzym – både Petit og Bryggeland har dette i sortimentet. Tror Ølbrygging er utsolgt for MegaL etter at interessen for Brut IPA tok av.

Ellers har vel Fermentis en ny gjær i sortimentet. Den er tilsatt enzymer for alkoholtoleranse og ekstrem utgjæring: https://fermentis.com/wp-content/uploads/2017/12/SafAle-HA-18_EN.pdf
 
mener du det skal såpass langt ned som 1.000?
mener jeg har lest en plass at målet er rundt 0plato, som jeg vil tilsvarer rundt 1.004.
Om min gugling stemmer, så bør det kanskje være mulig å treffe en slik FG ved ekstra lav mesk...?
 
whoops...da er det vel kanskje minimal sjans for å klare dette med mesking ja...men er det noen som har noen erfaringer med slik IPA?
 
Hei
Har akkurat fått vår første brut ipa på fat å prøvesmakt. meget godt tilfreds. frisk og en anelse syrlig.
meget lettdrikkelig og dette selv om den er på ca 8%. Vi brukte en oppskrift med pils og ris, og masse mosaic.

Vi brukte ølbrygging.no sin Amigase Mega i mesken, og hadde noen gram sammen med tørrhumling, siden det var igjen noen dråper.
Fg ble helt i nærheten av 1.000.

kan finne igjen oppskriften ved interesse. Anbefaler andre å prøve brut IPA
 
da melder jeg interesse for slik oppskrift
Har akkurat brygget Ølbrygging.no sin Brut IPA, tappet på fat i dag.
Smaker veldig bra før karbonering, så denne tror jeg blir bra.
Ølbrygging.no legger ut beskrivelse og oppskrift, du finner det nederst på denne siden.
 
takker.
noen som har forsket såpass på dette at de mener hva som vil fungere best/enklest mellom tilsetting av ensymet i mesking eller tørrhumling?
 
Brukte enzymet i gjæring etter stormgjæringen ca 5 dager. Hadde i 40 dråpet i en 50 liter batch og den gjæret da ned til fg 1.000. eneste minuset jeg har lest om den metoden et vel at du ikke kan bruke opp igjen gjæren på annet type øl..
 
takker.
noen som har forsket såpass på dette at de mener hva som vil fungere best/enklest mellom tilsetting av ensymet i mesking eller tørrhumling?
Jeg har "forsket" på den måten at jeg har lest en god del om forskjellene.
Ut fra det har jeg funnet ut at om du bruker enzymet i mesken drar den kanskje ikke så lang ned som ved bruk under gjæring.

Jeg brukte det i gjæringen og den endte på 0.997, neste gang kommer jeg til å teste å bruke det i mesken eller i kokekjelen før oppvarming til kok.

Jeg er keen på å se om jeg klarer å få så lav FG med en kombinasjon av et spesielt meskeskjema og en høyt utgjærende gjær, som WLP099 eller WLP026 (tanken om å bruke WLP026 for Brut IPA kommer fra Milk the Funk).
Litt det du spør om i post 1.
Da må det meskes temperaturmessig lavt - høyt - lavt - høyt og lange tider (noe ala en Herrmann mesk link)


Edit: har også lest som @Easybrew at ved høsting av gjær fra en batch der enzymet er brukt i gjæringen, kan man få med seg aktivt enzym videre til neste øl
 
Edit: har også lest som @Easybrew at ved høsting av gjær fra en batch der enzymet er brukt i gjæringen, kan man få med seg aktivt enzym videre til neste øl
Er der så lurt å høste gjær fra Brut IPA selv om man tilsetter ensymet under mesk? Dette blir jo som en stor starter på glukose.
 
Er der så lurt å høste gjær fra Brut IPA selv om man tilsetter ensymet under mesk? Dette blir jo som en stor starter på glukose.
Jo, du har vel et poeng.
Tilsetter man enzymet under gjæring, vil man ikke høste fordi man kan få enzymet med videre selv om gjæringen har vært mer "normal" i starten av gjæringen.
Tilsettes enzymet under mesk, gjærer man en vørter med stort sett glukose.

Ville nok ikke høstet fra noen av disse, men jeg høster uansett fra starter dersom jeg skal ha gjær videre, så det er ingen viktig problemstilling for meg.
Men det er et poeng å få frem at "litteraturen" (internett) sider at det kan være en hake ved å gjenbruke gjær fra en slik batch hvor enzymet er tilsatt i gjæringen.
 
Hei
her kommer oppskriften som vi brukte på vår Brut IPA, beklager sent svar.
Ca 56 Liter før kok

9,1 kg pils
1,9 kg flaket mais
1,9 kg flaket ris
ca 11gram amigase Mega L

mesket 65 grader 60 min
mesket 78 grader 5min

kok 90 min

10 gram mosaic kok 15 min
140 gram mosaic kok 0min
420 gram mosaic tørrhumling etter 7 dager

OG 1,061


gjæret med to poser us05
samtidig med tørrhumling hadde vi i 2 gram amigase L, siden vi målte FG på 1010.
Tappet etter 14 dager. FG 1.000

ca 8% alk

Oppskriften skal brukes igjen for fatene ble fort tømt.
 
Er helt blank på dette men det høres spennende ut og jeg kommer nok til å prøve!

Ser for meg at dette kunne vært nyttig på "store" øl for å trekke ned FG litt. F.eks juleølet mitt, eller mer et forsøk på en doppelbock som gjæret fra 1.070 til 1.019. Skulle gjerne hatt den til 13-14 men prøvegjæring av en skvett i romtemperatur stoppet på 17-18 så det er nok ikke håp.
Med bruk av slike enzymer i mesken bør det gå an å styre FG ganske presist. Det vil kreve mye prøving og feiling med dose/tid for å bygge nok erfaring til å treffe godt men kanskje noen allerede har gjort det?
 
Potens i disse dråpene, jeg brukte amigase kun i gjæring og da tilsatte jeg ca 40 dråper åå 55-60 l øl. Det tilsvarer ca mellom 0,9-1,5 gram med dråper. Så en flaske holder leenge ved bruk i kun gjæring.

Ved bruk i mesk så mister den potesialet ved ca 60 grader, deror er det mange som mesker ved 55 grader.

Min brut var på ca 1.014 etter 5 dager, tilsatte så 40 dråper og brygget endte på fg 1.000.

Usikker hvilken effekt en får ved f.eks bruk av 1 dråpe i gjæringen og om du får styrt ned fra 1.019 med nokre poeng så er jo det noe en skulle ha fått testet ut. Hvis ikke da enzymet bryter ned alt uansett men bare at det bruker mer tid..
 
Tilbake
Topp