Erfaringer med din koniske gjæringstank.

Det er mange koner å velge mellom, bade på nett og I butikk. :)
Jeg vurderer å kjøpe meg en men det er vanskelig og velge. Vanskelig å vite om kvaliteten på matrialer, sveiser og utforming/løsniger er bra.

Hvilken kone har du ?
Hvordan er kvaliteten ?
Ulemper/fordeler på utforming/løsninger ?
Hvor er den handlet ?

Mvh Christopher :)
 
Jeg har ingen erfaring med KONE, så har ikke lest så mye om det her på forumet ;)
så kan desverre ikke hjelpe deg med
 
Det er klart at dobbelbetydningen her åpner for en uendelig rekke morsomheter. Nettopp derfor tror jeg du øker andelen konstruktive tilbakemeldinger og faglig debatt ved å endre innlegget slik at du unngår denne.

Hvis det er det du er ute etter da..
 
Eg har importkone fra Kina. Tre stk faktisk. Brukar berre den eine pr i dag, men har då to i reserve. Mine er ganske solide med sveisa triclamp fittings. Stort triclamp lok (12") og 4" og 2" i loket. Dei toler trykk, opp til to bar skal vere trygt. Det einaste som hadde vor ein fordel var å hatt med kjølekappe, men det vart for dyrt når eg fekk mine laga.
Personleg ville eg styrt unna koner med "sveiseløse" koblingar, og helst hatt ein som toler 1 bar iallefall. Då kan ein gjære under trykk om ein vil, og mottrykksfylle fat eller flasker.

Mine tre 100-liters (+25% headspace) er kjøpt her: www.hsmachine.com og er customisert slik eg ville ha dei. Prisen inkludert frakt er litt under denne: https://www.bryggselv.no/utstyr-til...n-konisk-gjæringstank-102L-400012-p0000000372 men var kjøpt på sterk kronekurs så det er vel omtrent samme kostnad.

Servicen hjå hsmachine var veldig bra. Svara på epost ganske raskt med oppdaterte teikningar etter mine ønsker. Dei ordna med frakt. Sende bilder under produksjon og trykktesting.
 
Eg har importkone fra Kina. Tre stk faktisk. Brukar berre den eine pr i dag, men har då to i reserve. Mine er ganske solide med sveisa triclamp fittings. Stort triclamp lok (12") og 4" og 2" i loket. Dei toler trykk, opp til to bar skal vere trygt. Det einaste som hadde vor ein fordel var å hatt med kjølekappe, men det vart for dyrt når eg fekk mine laga.
Personleg ville eg styrt unna koner med "sveiseløse" koblingar, og helst hatt ein som toler 1 bar iallefall. Då kan ein gjære under trykk om ein vil, og mottrykksfylle fat eller flasker.

Mine tre 100-liters (+25% headspace) er kjøpt her: www.hsmachine.com og er customisert slik eg ville ha dei. Prisen inkludert frakt er litt under denne: https://www.bryggselv.no/utstyr-til-gjaering/gjaeringskar/Koniske-tanker/Blichmann-konisk-gjæringstank-102L-400012-p0000000372 men var kjøpt på sterk kronekurs så det er vel omtrent samme kostnad.

Servicen hjå hsmachine var veldig bra. Svara på epost ganske raskt med oppdaterte teikningar etter mine ønsker. Dei ordna med frakt. Sende bilder under produksjon og trykktesting.

Takk for god info ! Jeg ser for meg at jeg også vil ha en som tåler trykk. Det å kunne flaske rett ifra tanken eller kunne bruke CO2 for å overføre til fat. Ingen kontakt med oxygen eller andre infeksjons kilder. En annen ting jeg leker litt med tanken på er å koke direkte i den. Ferdig desinfiser og lett og dumpe ut turb etter kjøling. Og mindre utstyr og rengjøre :) Noen som har noen tanker rundt dette evt erfaringer ?
 
Svært fornøyd med min fra SS Brewtech. De nye konene i brewmaster-serien som sikkert kommer snart til Norge ser svært lovende ut.
 
Har sett litt på SS brew tech sine, de ser råflotte ut !

Jeg har en SS også som jeg er fornøyd med. Vært å notere er at de tåler trykk, men bare litt, 2PSI, så det holder til co2-racking men ikke karbonering. Skjønner dog ikke poenget med Co2-racking, hvis tanken står litt høyt (f.eks i kjøleskap) så går det like greit å fylle fat med tyngdekraften, har svårt å se at det skulle bli noen enorme mengder oxygenopptak av det.

De har også i normalversjonen "bare" 1,5" triclamp, så det er i følge SS selve ikke mulighet for CIP-ball i lokket, noe jeg nekter å tro på, og skal prøve likevel. Jeg fyller for å være sikker hele tanken med starsan/saniclean og det blir noen kroner etter hvert så CIP hadde vært fint. Noen sier også de har problem med å dumpe gjær siden det kun er vanlig 3/4" port nede, jeg synes det funker fint hvis man tar den tidlig, og det er mulig å oppgradere til triclamp-ventil hvis man vil.

Min er 63-liters varianten og den får så vidt plass i et vanlig kjøleskap.
 
Jeg har en SS også som jeg er fornøyd med. Vært å notere er at de tåler trykk, men bare litt, 2PSI, så det holder til co2-racking men ikke karbonering. Skjønner dog ikke poenget med Co2-racking, hvis tanken står litt høyt (f.eks i kjøleskap) så går det like greit å fylle fat med tyngdekraften, har svårt å se at det skulle bli noen enorme mengder oxygenopptak av det.

De har også i normalversjonen "bare" 1,5" triclamp, så det er i følge SS selve ikke mulighet for CIP-ball i lokket, noe jeg nekter å tro på, og skal prøve likevel. Jeg fyller for å være sikker hele tanken med starsan/saniclean og det blir noen kroner etter hvert så CIP hadde vært fint. Noen sier også de har problem med å dumpe gjær siden det kun er vanlig 3/4" port nede, jeg synes det funker fint hvis man tar den tidlig, og det er mulig å oppgradere til triclamp-ventil hvis man vil.

Min er 63-liters varianten og den får så vidt plass i et vanlig kjøleskap.

Selve bendet er vel 1 1/2" så det skal vel være mulig å sette på ei 1 1/2" kran der om man vil, da vil sikkert trub dumping gå greiere.
 
Ja det var det jeg mente med oppgradere til tri-clamp :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
ah! Ja, har hatt planer om å handle en 1 1/2" butterflyventil for trub-dumping men er litt nærvøs for at det skal gå litt vel fort å dumpe trub når man bruker så stor kran.... At man får mye svinn...
 
Har både SSBrewtech og Blichmann ferminator.

Fornøyd med begge. Blichmann et veldig kompakt og passer i mitt benkekjøleskap. Det er et stort pluss. Trekker litt ned at dumpventilen (og bend) er noe trang.

Brewtech sin er noe større og tynnere i godset. Pluss at den har thermowell og tri-clamp. Et dog kuleventiler så skal bytte dette.

Jevnt over fornøyd med begge.
 
ser for meg at det må bli liggende gjær/trub langs den kone delen av tanken, hvordan løses det eller er det ikke så ?
 
Et relativt lite problem at det ligger et lite lag der. Jeg cold crasher og tapper klart øl på flaske og fat. Dumper underfeis.
 
Tilbake
Topp