Erfaringer med Fermentis WB-06?

Av plassmessige årsaker er jeg for tiden henvist til å brygge når jeg en gang imellom er på helgebesøk hos min bror. Dette gjør at det er lite hensiktsmessig å bruke tid på å lage gjærstarter, da en helg går svært fort, og det som regel er enkelte andre ting å henge fingra i enn brygging. Jeg har derfor gått over til tørrgjær for en stund.

Jeg har tenkt å sette et par gode hveteøl til sommeren. Friskt og godt med høy waf faktor. Har tenkt både i retning wit og kanskje også noe nærmere en hefe weizen. Fermentis WB-06 er etter det jeg ser det eneste alternativet for hvete-tørrgjær, med unntak av et produkt fra brewferm, men tørrgjæren deres ser jeg blir frarådet i en annen tråd her inne.

Er det noen her som har erfaring med Fermentis WB-06, og kan si meg om den er brukbar, og om den kan passe til mine prosjekter? Er mer opptatt av godt øl enn av typeriktighet, selv om det også er litt artig.
 
Jeg har også brukt Fermentis WB gjær to ganger, og må si at det er helt kurant å bruke. Hveteølet som stod lengre mistet riktignok litt av preget, men det er vel vanlig til den type øl å være. Kjør på! :)
 
Da jeg brukte WB-06 lot jeg hovedgjæringen foregå på 28C(ved feiltagelse) noe som resulterte i et kraftig fenolisk krydderpreg med en tydelig røkt avslutning. Som om jeg hadde brukt røkmalt. Veldig spennende smak :)
 
Hva slags hveteøl er det WB-06 passer godt til? Tysk weissbier, belgisk wit eller noen annet?
 
Fra nettsiden til Fermentis:

Safbrew WB-06
A specialty yeast selected for wheat beer fermentations. The yeast produces subtle ester and phenol flavor notes typical of wheat beers. The choice of Wheat or Weizen bier fans. Available in 11.5g sachets.

Og i den tyske pdf-en står:

Eine spezielle Hefe für Weizenbiere (Weißbier).

Forresten, på denne siden til Fermentis leste jeg noe annet interessant også (under gjær for industriell anvendelse):

Toll manufacturing
Breweries' own yeast strains can be manufactured and dried using Fermentis technology given sufficient volumes. This is done under a confidentiality agreement. Contact us at fermentis@lesaffre.fr for more information.
 
Sært! Så har du et tilstrekkelig volum lager de en custom tørrgjær for deg? Eller har jeg jobba for mange timer i strekk nå?  ;)

Anyways: Takk for tilbakemeldinger!  :amen: Da blir det friskt hveteøl i år også! Det blir uansett ikke stående lengre enn over sommerferien (om det overlever så lenge  ;D ). Kanskje uansett en ide å oppskalere krydderbruken noe om f.eks brygger en wit, så sant man gjærer noenlunde kjølig?
 
Beklager å børste støvet av en gammel tråd, men det er akkurat erfaringer med WB-06 jeg er ute etter.

Har brygget med denne gjæren et par ganger i et forsøk på å lage tysk hefe weizen. Begge gangene har ølet blitt svært friskt, på kanten til syrlig. Mer som en belgisk wit da det er alt for friskt og syrlig for en bayersk hveteøl. Er ganske sikker på at jeg ikke har fått infeksjon for de andre batchene brygget på samme tid har ikke hatt syrlig smak og jeg har samme prosedyre ved all brygging.

Er det flere her som har samme erfaring eller er det noe jeg gjør feil? Neste gang blir det nok flytende gjær for min del.

Oppskriften jeg har brukt, brygget med BIAB-metoden:

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 31,38 l
Post Boil Volume: 26,00 l
Batch Size (fermenter): 25,00 l
Bottling Volume: 21,00 l
Estimated OG: 1,051 SG
Estimated Color: 9,2 EBC
Estimated IBU: 13,3 IBUs
Brewhouse Efficiency: 75,00 %
Est Mash Efficiency: 75,0 %
Boil Time: 60 Minutes

Ingredients:
------------
Amt Name Type # %/IBU
2800 g Wheat Malt, Bel (3,9 EBC) Grain 1 50,5 %
1800 g Pilsner (2 Row) Bel (3,9 EBC) Grain 2 32,4 %
22,00 g Tettnang [5,50 %] - Boil 60,0 min Hop 4 13,3 IBUs
1,0 pkg Safbrew Wheat (DCL/Fermentis #WB-06) [50 Yeast 5 -
950 g Wheat Malt, Dark (Weyermann) (13,8 EBC) Grain 3 17,1 %


Mash Schedule: BIAB, Light Body
Total Grain Weight: 5550 g
----------------------------
Name Description Step Temperat Step Time
Saccharification Add 34,68 l of water at 68,4 C 65,0 C 70 min
Mash Out Add 0,00 l of water and heat to 75,6 C 75,6 C 10 min


OG: 1.052
FG: 1.008

Gjæret på 20 grader (i rommet) med nokså bra temperaturkontroll.

Takker for alle tips!
 
Tilbake
Topp