Erfaringer med filtrering.

Nesten et helt fat øl borte, litt bortkastede filter og en del banning senere var jeg i gang med andre runde filtrering.

Har nå kjørt to runder på "Rough" (5-7 micron). Ølet så etter disse fortsatt ut som eplejuice, og hadde ikke klarnet nevneverdig. Når jeg så forsøker å kjøre "polish" som skal være 0.7-1.7 micron, så går det rimelig sakte. Men det kommer jo gjennom.

Er det noen andre som har erfaringer rundt filtrering, spesielt med platefilteret fra MoreBeer? Dette ble litt "vinninga går opp i spinninga" i mine øyne, men mulig jeg fhar gjort mye feil underveis.

Ølet var tungt humlet, og måtte serveres fortere enn planlagt. Derav filtreringen.
 
Har ennå ingen erfaring med filtrering. Har tidligere kjøpt dette filteret fra MoreBeer, men har ikke fått testet det ennå. Planen var å filtrere ølet til PF en gang i januar, så om noen har tips til filtrering med dette eller annen type filter hadde det vært konge :)
 
Ja, håper noen har noen gode råd selv. Har stått i et par timer nå, og knapt noe kom gjennom. Skulle jo tro at "rough" tok unna noe mer..
 
Lar den bare stå og piple i et kaldt rom over natten, på under 10 PSI. Så får vi se hvordan det går.
 
Har brukt dette noen ganger: http://www.bryggselv.no/products/filtreringskit-til-ol. Settet fungerer teknisk sett glimrende, pumper over et cornelius fat til et annet på 5-6 minutter uten noe søl.
Ølet blir klarere og blir polert/rundere i smaken. Vil nok aldri bruke dette på annet enn pils og kölsch siden det virker som om humlearomaen blir noe endret. Fordelen slik jeg ser det er at man får et øl som blir kjappere ferdig for å drikke.
Jeg filtrerer kun øl når jeg har dårlig tid for gjester som forventer krystall klart øl og ikke har noe som er lagret lenge nok til å bli klart på den vanlige måten.
 
Ølet bør være klarest mulig før filtrering eller begynn med grovt filter, filterhuset må være tett, det kan være en prøvelse, så må filteret tette mot huset som og kan være en prøvelse. Sist jeg filtererte med 22 cm. plater brukte jeg bare høyden mellom to etager, 3 PSI, gikk sakte men bra.
Høyt trykk vil presse gjæra i gjennom filteret siden den er fleksibel.
Sist jeg brukte innsatsfilter gikk det skeis, filteret tettet ikke bra nok mot huset.
 
Forsøkte så lavt trykk at det knapt rant på groveste grad. Det merkelige var at humlerester og alt kom gjennom. Må ha blitt en feil av et eller annet slag. Kjørte gjennom to ganger før jeg forsøkte polish, som ikke gikk. Tett ble det nå i alle fall, så litt usikker på hva som gikk galt.

Som speidelbrygger sliter jeg også litt med klarning på alt som ikke flaskes, det blir krystallklart.
 
Oddvar Demmo skrev:
Hvilken filtertype?
Virker som at filteret har gått tett og så sprengt slik at humle kommer igjennom lekasjer.

Benytter dette filteret:
http://morebeer.com/products/beer-wine-plate-filter-kit.html
Sjekket for dette, men filterplatene var hele. De er av denne typen:
http://morebeer.com/products/beer-wine-filter-pad-rough-pack.html
I BAR forsøkte jeg et trykk fra 0,1-0,4, og gikk ikke over dette.

Tror kanskje jeg får forsøke et slikt akvariumsfilter fra bryggselv, hvis jeg ikke finner feilen.
 
Platene er montert rett, de slette sidene på begge ut- sidene, og øl inn i midten som presser platene ut og tapper øl på d to ytterste halv delene.
Jeg har et slikt filter og det fungerer og lager kjøpeøl krystallklart øl.
 
Grovsidene mot senter, og ring i midten. Den splittede siden på motsatt side av øl inn.

Min mistanke må være feil plassering av platene, eller noe slikt. Jeg tenkte først at fatene hadde høyt trykk, men purget før jeg koblet på filteret.
 
Nesten et helt fat øl borte, litt bortkastede filter og en del banning senere var jeg i gang med andre runde filtrering.

Har nå kjørt to runder på "Rough" (5-7 micron). Ølet så etter disse fortsatt ut som eplejuice, og hadde ikke klarnet nevneverdig. Når jeg så forsøker å kjøre "polish" som skal være 0.7-1.7 micron, så går det rimelig sakte. Men det kommer jo gjennom.

Er det noen andre som har erfaringer rundt filtrering, spesielt med platefilteret fra MoreBeer? Dette ble litt "vinninga går opp i spinninga" i mine øyne, men mulig jeg fhar gjort mye feil underveis.

Ølet var tungt humlet, og måtte serveres fortere enn planlagt. Derav filtreringen.


Hei
Du er ikke alene med de problemene der.Jeg kjenner imidlertid ikke til platefilteret du refererer til.
Jeg har hatt liknende problemer med filtrering av øl,men noen ganger har det gått over all forventning..Det som er spesielt er at det har liksom ikke vært et konstant resultat.Jeg har filtrert med standard 10 '' filter på 0,5 micron fra The Filter Store i USA og jeg har filtrert med 10'' Clas Ohlson-filter med innsats på 1 micron.Begge løsninger har til tider funket perfekt med krystallklart resultat.Men igjen noen ganger skikkelig dårlig.Det eneste jeg kan si 100% sikkert er at det er uhyre viktig at filterpatronen sitter skikkelig fastklemt i filterhuset.Ellers vil jo bare ølet ta den letteste veien og passere ufiltrert.Dette finner man som regel ut for seint så hele batchen må bare taes om igjen,jævlig irriterende.Det som er så merkelig er at det virker som om det er så forskjellig fra gang til gang hvor hardt man må skru til for å få det tett.
Det er med andre ord bare å prøve igjen om du vil ha klart ølå servere til pinglene som kommer på besøk.Litt uklart øl er jo ikke noe problem,men det er selvsagt svært delikat å helle opp et krystallklart brygg.
Lykke til videre
Hilsen Per Stenberg
 
Slutter meg opp om Oddvar. Filtrerte selv for første gang i dag. Ble noe jævla klin, og til slutt tett. Lager tysk pilsner, og er lei av at den alltid smaker gjær i starten, og er tåkete. Først når fatet nærmer seg tomt etter noen uker, er det bra. Tenkte dette skulle fikse gjærsmak og tåke fra starten. Neste gang skal jeg la brygget stå noen dager på kjøling i gjæringstanken før filtrering, slik at alt av humlerester og annet debris kan tappes ut først.
 
Slutter meg opp om Oddvar. Filtrerte selv for første gang i dag. Ble noe jævla klin, og til slutt tett. Lager tysk pilsner, og er lei av at den alltid smaker gjær i starten, og er tåkete. Først når fatet nærmer seg tomt etter noen uker, er det bra. Tenkte dette skulle fikse gjærsmak og tåke fra starten. Neste gang skal jeg la brygget stå noen dager på kjøling i gjæringstanken før filtrering, slik at alt av humlerester og annet debris kan tappes ut først.
Bruk klarning i kokekjelen og vent en time etter nedkjøling før tapping. Bruk en gjær som flokkulerer godt. Karboner så kaldt som mulig. Bruk gelatin. Så tapper du en halvliter, og fører ølet over til nytt fat som du har purget starsan gjennom. Da tviler jeg på at du trenger noe filter altså.
 
Tilbake
Topp