Erfaringer med gjærdunk med tappekran

apeloffen

Norbrygg-medlem
Hei

Jeg har til nå brukt gjærdunker uten tappekran påmontert. Grunnen til at jeg har unngått å bruke tappekran har vært en helt irrasjonell frykt for å få humlerester og trub som synker til bunn ved tapping fra kjele, inn i tappekranen. Jeg har ofte opplevd at humlerester og trub går omtrent 4 cm fra bunnen av gjærdunken, og hadde det da vært en tappekran der, så hadde den vært full av slik gugge.

Stemmer dette, eller misforstår jeg alt? Jeg ser jo absolutt en fordel med å bruke lukkede gjæringskar med kran, da man slipper å åpne lokket annet enn ved tørrhumling... Men hva gjør dere når dere skal ta ut prøver til OG/FG? Det må være ganske greit å bare åpne krana, men hva om man da får en haug meg humle og trub gugg?

Er jeg helt idiot som bruker gjæringskar med kun et hull?? (det er lov å si ja!)
 
Sett krana høyere enn der du forventer å få trub. Da er det bare å bikke karet for å få ut det siste. Dessuten er det ikke noe problem å måle SG med trub i målerøret, får du trub i målerøret så er det mindre trub som evt ville blitt med når du tapper det for flasking/fating.
 
Og minimer mengden humle og trub som kommer med fra kok. Og så kan du putte feks en liten plankebit under den andre siden av karet. Da bunnfeller en større andel i motsatt ende.
 
Oppfølgingsspørsmål:

1) Pleier du/dere sprayte StarSan opp tappekranen før du tapper?
2) Kan du forklare meg hvordan DU tapper på flasker.
F.eks. Tapper du direkte fra gjærkaret over på flasker og tilsetter sukkerdrops eller tapper du over fra gjærkar til tappekar?
 
Vasker kranen etter at jeg har tappet et øl. På bryggedagen fyller jeg bare bøtta med StarSan og rister den som vanlig mens jeg venter på bunnfelling, og tapper av starsan innimellom gjennom krana tilbake til StarSan-norgesglasset, og heller tilbake resten av star san dit når bøtta har fått nok sanitering.
 
Ønsker du å fortsette med kar uten kran er det jo mulig å hente ut prøve ved å ta bort (S)gjærlåsen.
Og noen dråper ned på refraktometeret kan si noe om hvordan gjæringen går/har gått.

Eller, når latskapen blir for stor og allt tilsynelatende har gått greit.
Da måler du gravity etter det er kommet kapsler på flaskene.
Anbefaler ikke dette selv om jeg har hørt det blir gjort :)
 
Oppfølgingsspørsmål:

1) Pleier du/dere sprayte StarSan opp tappekranen før du tapper?
2) Kan du forklare meg hvordan DU tapper på flasker.
F.eks. Tapper du direkte fra gjærkaret over på flasker og tilsetter sukkerdrops eller tapper du over fra gjærkar til tappekar?
1) Ja. Rett før tapping sprøyter jeg litt star san inn. Sannsynligvis ikke nødvendig, men koster så lite.
2) Jeg bruker sekundærkar for å blande med sukkerlake.

Angående trub 4 cm opp i karet: Fokuser gjerne på å få med mindre trub i gjæringskar. Lag whirlpool med pumpe eller sleiv, og la vørter stå i ro i 45-60 min før tapping på gjæringskar. Jeg har rundt 0,5 cm trub og gjær i bunn.
 
Jeg tar en del prøver underveis. Ikke fordi de er helt nødvendige, men de smaker godt, og det er spennende å følge med:). Når jeg har tappet av en prøve, kjører jeg et par runder med å pumpe starsan inn i krana med spruteflaske og la det renne ut.

Jeg stikker om før jeg tapper opp, og blander inn sukkerlake (eller i mitt tilfelle vørter som jeg har spart fra kokingen). Har et eget kar til dette som jeg alltid vasker og desinfiserer godt.
 
Jeg tapper prøver fra krana underveis i gjæringen. Rengjør ikke noe, regner med at evt ulumskheter ikke klarer å komme seg forbi vørterstrømmen og inn i karet når jeg tapper neste prøve. Når ølet er ferdig bruker jeg hevert til fat
 
Tilbake
Topp