Erfaringer med høy gjæringstemp?

cjohansen

Norbrygg-medlem
En kompis og jeg brygga for en uke siden en Russian imperial stout. Delte vørteren i 2x10, og pitcha en starter i hver - 1056 i den ene, WLP500 i den andre (inspirert av De Molen rasputin). Begge starterne var på ca 1mill celler per plato/ml.

Jeg hadde ikke ledig plass i ølkjøleskapet mitt, så det ble gjæring i det kaldeste rommet i huset. Vi pitcha rundt 03:30. Da jeg sjekka ca 11:00 holdt rommet 25C. Ouch!

Det gikk helt frem til ca 01:00 samme dag før jeg kom på noe smartere (altså 22 timer etter pitch). Flytta karene til badekaret som jeg fylte i vann på 22C. På dette tidspunktet var temp i vørteren 28C(!).

Morgenen etter dro jeg tempen i vannet ytterligere ned, først til 21, så 20 litt senere.

Spørsmålet nå er selvfølgelig om noen har erfaring nok til å synse om hvorvidt ølet er "beyond saving"? Har tenkt til å modne denne over lang tid, men gidder ikke å bruke masse tid på neglelakkfjerner som ikke blir bedre. Hva tror dere? Jeg er spesielt redd for 1056-versjonen.

Er for tiden på ferie, og har ikke smakt på noe av dette enda, men regner med at den vil være vanskelig å dømme på smak så tidlig uansett (?)
 
Dette har vel blitt diskutert før
og svaret fra ekspertene er vel; ja, det har til en viss grad tatt skade, hvor mye? Vanskelig å si
men ikke tøm det ut
Det blir bra øl av dette og

Har ved et par anledninger pitcha ved rundt 30 grader og det har blitt veldig godt øl for det
Nå i Sommer har jeg ikke hat mulighet til å få tempen under 25 grader på de to siste IPA'ne mine
Opptil så mye som 27 grader på det meste (pitchet på rundt 20, dog)
men hvis de har tatt skade av det lurer jeg på hvor gode de hadde blitt ved optimal temp
 
Alle mine øl siden varmen kom har gjæret på 24C+. De har alle blitt veldig gode, men et kjøleskap er nok første pri :D Regner med det går helt fint!
 
Jeg fikk en fet diacetylfølelse i munnen av en Blonde som sto til gjæring med Wyeast 1056 i en finværsperiode. Temperaturer på mellom 25-28 grader i rommet.

Ølet var nok underpitchet i tillegg, så jeg skylder ikke på gjærtypen. Nå er jeg i gang med kjøleskap og temperaturkontroll, for jeg vil ikke bli overrasket igjen.

Blonden står på flasker nå, så jeg har fremdeles et tynt håp.
 
Jeg har kjøleskap med temperaturkontroll, men det har jo bare plass til en bøtte om gangen. Det passer ikke min grådige bryggelyst :)

Etter å brukt kvelden på å lese i Brew Like a Monk angrer jeg ihvertfall på at jeg kjølte ned tanken med WLP500. Får se på SG når jeg kommer hjem fra fjellet og eventuelt pitche mer gjær om den har stansa. Tror jeg har droppa idéen om å re-brygge ihvertfall, med mindre det smaker helt neglelakkfjerner.
 
Før jeg fikk temperaturkontroll brukte jeg våte håndklær de første dagene hvis det var veldig varmt. Det funka greit nok det, men det er ikke akkurat en prosess som er lett å reprodusere når man treffer inntertier og har lyst til å gjennta suksessen.

Uansett ville jeg ikke dumpa ølet før jeg hadde det ferdig karbonert, om ikke det smaker helt for satans ved flasking.
 
Kan fort bli endel fuselalkoholer og dritt ved å starte på høy temperatur. Er det en Imperial stout så kan det godt hende denne er så kraftig at den dekker over endel av drittsmakene.

Jeg vil si at det viktigste for en som starter med ølbrygging er å invistere i en form for temperaturkontroll i gjæringsforløpet før man invisterer i all slags fancy meskeutstyr osv. Det samme gjelder egentlig oksygentilsetning også. Oksygen, gjærkontroll og gjæringstemperatur er viktig for å få brygget rene og pene øl uten for mye usmaker.

Selvsagt kan man også brygge greit øl uten dette, men etter 1 år med å riste på dunken, tilsette ferskgjær direkte fra rør og gjære i romtemperatur gikk jeg over på ren 0ksygen, magnetrører og stc-1000+kjøleskap og ølet er absolutt blitt betraktelig bedre. Så om dette er en hobby man ønsker å bygge videre på vil jeg anbefale ren oksygen og en form for temperaturkontroll. Skal man i tilleg brygge kraftige øl er ikke ren oksygen å komme utenom egentlig.
 
Du skulle ha pitcha med samme gjærtype i begge to og latt den ene gjære i skapet og den andre utenfor. Da ville du jo fått smake forskjellen :D
 
Hmm, veldig i tvil nå. Begge tankene har stoppa opp. 1056 på 1.048 og WLP500 på 1.050. De smakte ikke veldig overdrevent fusel såvidt jeg kunne bedømme, men... Nå må jeg gjøre NOE. Så, hvem stemmer for:

1) Pitche ny starter på begge to
2) Brygge på nytt, ettersom jeg uansett må bygge ny starter (har malten)

Det var en del bitter maltsmak ute og gikk, men det er vel bare å vente i en 70 SRM øl. Antar at det rundes ut over et års tid på flaske.
 
Jeg ser ikke noen grunn til for å tilsette ny gjær, så sant denne gjærer og gjør jobben sin. Det eneste må i såfall være å smake på brygget for å se om dere har fått noen usmaker og smaker det greit ville jeg bare latt det gå som vanlig. Imperial stout er jo ganske mektige greier så det kan jo godt hende den dekker godt over eventuelle usmaker.

La brygget gå som vanlig og ta noen SG målinger underveis for å se hvordan den jobber.
 
Ganske sikker på at den var stoppet, gjærlåsen sank helt sammen etter at jeg kjølte ned gjæren, og det var ingen synlig aktivitet i vørteren. Jeg bestemte meg for at livet er for kort til å vente opp mot et år på et brygg som fikk en så skjev start, og mesker nå forsøk #2 :)
 
Spørs nok om kanskje nedkjølingen kan ha fått gjæringen til å stoppe opp. Du kan jo brygge begge på nytt, men pitch en pose us-05 i hver av dunkene, som nå har stoppet opp, for å se om de gjærer noe mer og vips så har du dobbelt så mye øl. 50% av den i vitenskapens navn
 
Eg bryggar i vaskekjelleren, men der også vart det litt i varmaste laget i sommar. Eg løyste problemet med eit håndkle rundt bøtta og lot det renne vatn nedover langs sida. Eg vart litt overraska då eg målte vanntemperaturen. 15,7 grader !! Klarte likevel å halde 16,4 grader under stormgjæringa.
Det er sjølvsagt ikkje alle som kan bruke denne kjølemetoden, men det funkar for meg.
 

Vedlegg

  • bilde 2.JPG
    bilde 2.JPG
    596,9 KB · Sett: 56
  • bilde 1.JPG
    bilde 1.JPG
    295,1 KB · Sett: 55
Har batch 2 gående nå. 1056-varianten bobler livlig på 18C i kjøleskapet. WLP500 står i badekaret, men jeg får veldig inntrykk av at den gjæren ikke liker å bli holdt igjen. Hadde 17C på vannet da jeg pitcha (vørteren var også 17). Et halvt døgn senere er vannet 21.5C. Dro det ned en halv grad, og gjæringen trappet også ned. Primadonna. Litt risting, så dro den igang igjen. Kommer til å slippe den fri (temperatur altså) i morgen.
 
Har batch 2 gående nå. 1056-varianten bobler livlig på 18C i kjøleskapet. WLP500 står i badekaret, men jeg får veldig inntrykk av at den gjæren ikke liker å bli holdt igjen. Hadde 17C på vannet da jeg pitcha (vørteren var også 17). Et halvt døgn senere er vannet 21.5C. Dro det ned en halv grad, og gjæringen trappet også ned. Primadonna. Litt risting, så dro den igang igjen. Kommer til å slippe den fri (temperatur altså) i morgen.
Hvordan ble dette ølet som hadde 28 grader?
 
Tilbake
Topp