Erfaringer med konisk gjæringstank

Er det noen av dere her på forumet som har noe erfaring med bruk av konisk gjæringstanker som f.eks. disse som selges her (http://www.northernbrewer.com/conical.html)?
Jeg kan jo helt klart se fordelene med at man kan tappe ut fersk gjær direkte for et nytt brygg eller fjerne den uten å rote opp vørteren. Men er det andre fordeler med denne type tanker? Vil dette være med på å endre smaken på det ferdige resultatet ettersom overflaten mellom vørteren og gjæren da blir mindre?

Aasmund
 
Hei,

Jeg og FEI har hentet to stykker hver nå som vi fikk hus først i dag.. Stilige saker, og jeg gleder meg helt vilt :)

Tenkte først å kjøpe en 27 gallon, men vi endte med to stk 14,5 gallon i stedenfor en stor. Da kan man brygge 40-50 liter og får nok øl til fylle to cornelius-fat. Den store var for bred til å komme inn gjennom kjøleromsdøren, og slikt må man tenke på.

Jeg vet at tidligere så har folk fått sendt de direkte fra John Blichmann, men dette ville ikke John gjøre for oss. Han tipset oss om et annet firma som heter http://www.brewcitysupplies.com/171/cat171.htm?799 , de sendte ikke til Norge. Etter litt googling fant jeg ut at vi kunne bruke www.jetcarrier.com . Vi brukte dems sjøfrakt og hentet varene i Tistedal (Halden). Fire stykker ble dermed samlet og frakten ble ikke så ille, rundt 2200 for alle fire. Totalt sett kom det på ca 5000 per tank. Synes faktisk det er verdt hver krone så langt.

Skal du sende en koster frakten 900 kroner, men det blir billigere per volum når det blir større. Så det lønner seg og samle alt du kan tenke deg og sende samtidig til JetCarrier.

Kan dessverre ikke si så mye om bruken siden jeg fikk den i hus i dag, men det blir i alle fall jomfrutesting i påsken.
 
Vi har to sånne 27 gallon tanker fra MoreBeer hos Den Gyldne Draabe. De fungerer fint og det er lette å rengjøre. Det at man kan tappe litt dødt gjær fra bunnen er en fordel siden man da kan motvirke sjans på autolyse, samt at den lille kranen på siden kan brukes for å ta gravity-målinger. Forresten, så er våre tanker også for store til at vi kan ta dem gjennom døren til kjølerommet, så vi har bare brukt dem til overgjæret øl. Kanskje Espen eller Lars kan skrive litt mer om disse tankene siden de har litt mer erfaring med dem. :)
 
Har ingen erfaring annet enn å sitte å sikle foran dem nå, men tror det vil fungere ganske bra.  :D


2005363032434837267_rs.jpg



2005309020069724825_rs.jpg
 
Ja, enig med Eduard i at de er veldig greie å bruke. Slipper å tenke på hevert, omstikking, etc. Men synes det med selve konen er litt oppskrytt, det henger jo igjen endel gjær på sidene inni tanken uansett, så det er ikke akkurat slik at man tapper ut gjærgrumset og så har man krystallklart øl, liksom... Og det å tappe av litt gjær for å bruke om igjen, har vi nesten aldri gjort. Hvis man brygger veldig ofte og med samme gjær hele tiden er nok dette praktisk, men jeg synes nå litt av moroa er å prøve nye gjærtyper, ingredienser etc. Men hvis man ikke har det prinsippet at hjemmebrygging skal være en lavkostnadshobby, er konisk gjærtank absolutt å anbefale! Men om ølet blir så mye bedre, tviler jeg på...

Lars
 
I siste nummer til Zymurgy står det noe om forskjellige gjærtanker, altså form, material, osv.

BuBS skrev:
Conical rustfritt, plast, glass åpent, glass med gjærlås.

De delte ett brygg opp i fire deler og tilsatt like mye gjær til hver del, beluftet dem like lenge, lot dem gjære på samme temperatur. Til og med brukt samme rensemiddel for å rense fatene.

Rustfritt kom lengst ned, til 1012, åpent glass til 1014 og plastfatet og lukket glass til 1015. Ølene ble smakt i blindtest, med ølet fra rustfritt som referense. To ølsmakere foretrakk ølet fra plastfatet, ølet var tørrere og hadde en sterkere humleprofil. Den tredje foretrakk ølet fra åpent glass, ølet var maltigere og i bra balans, plastfatet stemte han til andre plass. Den siste smaker foretrakk også åpent glass.

Det ble vist på faktorene som kan ha noe å si om forgjæringen. Som varmekoeffisient, formen på fatet, kullsyretrykk (åpen/lukket forgjæring), oksigenopptak gjennom plast vs lukket glass og rustfritt.

Der har dere det på norsk (ihvertfall en variant av norsk).

:brygging:
 
At ølen gjærer lengre ned høres bra ut, og at det blir mer humleprofil er hurra. Har jeg forstått det korrekt Eduard?
 
Humleprofilen gjaldt rart nok plastfatet... Men jeg lurer på om forskjellene er så store.
 
Har brukt ein 14.4 gal fermenator til 5 brygg og er veldig fornøyd. Har og erfaring med gjæringstank frå Sabco som er eit ombygd 60l ølfat. Fordelen med fermenatoren i forhold er det store lokket og at det er tappeventil i bunn.

Fordeler:

1: Kan ta av heile lokket (og at lokket er buet oppover), dette gjer reingjering og desinfisering mykje enklare.
2: Størrelsen. 14.5 gal (55l) er bedre enn 12 gal (45l) som mange andre har, viss du vil lage 2 corny fat (40l) i slengen.
3: Ventilene kan enkelt demonteres for reingjering.
4: Den er lett i vekt
5: Tappe ventil i bunn, dette er ein generell fordel som koniske gjæringstanker har, vil berre nevne det fordi at når utstyret blir større og tyngre så er det ein stor fordel å slippe å løfte på tanken for å tømme ut siste rest av vaskevann.

Ulemper:
1: Sikkerhetsventilen i lokket er berre eit laust lodd som er lett å miste oppi ølet.
2: Bunnventilen er festet inni tanken med ein stor mutter og det legger seg væske bak denne som du ikkje får tappet ut. Den burde heller vore festa med
triclamp på utsida.
3: Prisen, har du først kjøpt ein så får du snart lyst på ein til.

Løp og kjøp

Skål
Tore
 
Tore, har du kjøpt med benforlengere? Jeg og FEI kjøpte uten, men tenker veldig på å bestille dette nå.. Bunnventilen er jo helt nede ved gulvet uten disse benforlengerne.

Har du prøvd å tappe ut bunnfallet noen gang under gjæring eller gjær? Har hørt at man ikke må vente for lenge, for da pakker det seg for godt.

Richard
 
Har ikkje beinforlengere, men det kan ikkje brukes inni kjøleskap, det blir for høgt. Når du setter fermenatoren inni kjøleskap så må du lage ei "hylle" i bunn oppå kompressoren. Då kjem bunnventil ca 0.5m over gulvet og det er tilstrekkelig for å tappe ut bunnfall, det følger med ein kort slange for å sette på bunnventil. Benforlengere er kjekt å ha ved gjæring i romtemperatur, men fermenatoren kan alltids settes oppå ein benk etc. Ved omtapping til corneliusfat bruker du Co2 og trykker det over (lukket system er best), då betyr høyden over gulvet ingen rolle.

Ja gjæren kan pakke seg, men du kan sette på litt trykk då løsner det eller du kan tappe ut bunnfall i fleire omganger slik at det ikkje samler seg så mykje.

Skål
Tore
 
Takk for svar Tore, vi får bruke denne tråden til å dele erfaringer på.

Ikke så mange har ønsker å bære kostnaden til en konisk gjæringstank, og det skjønner jeg gi og for seg. Men rustfritt fra Blichmann er snadder, og vi får dele kunnskapen ja.

Richard
 
Takk for alle tilbakemeldingene. Svært verdifult.
Angrer litt på at jeg ikke fikk med meg et par slike tanker når jeg shippet en container fra USA med flyttelass i våres :(
Men fikk ihvertfall med litt annet utstyr og endel Cornelius kegs :)
 
Tilbake
Topp