Erfaringer med mini-keg / Beerkingfat

Bo Pedersen

Norbrygg-medlem
Hej!

Har litt erfaring omtrent noe av det du linker til. Da jeg bodde i Nederland fikk jeg kjøpt disse fatene i både Nederland (dyrt) og Tyskland (billig), med øl oppi altså :). Disse fatene har da en innebygd tappekran men kan også brukes gjennom støpselet i bunnen/toppen slik man gjør med Beer King 2000. Det er rimelig greit å bruke Beer King 2000 med CO2-patroner, du trenger én sånn per fat.

Dette gjelder imidlertid engangsbruk av fat som kom med øl fra butikken (til snille 50 kr/fat). Når du begynner å bruke fatene om igjen med hjemmebrygg er det imidlertid noen greier man bør være oppmerksom på:
  • Når man fjerner gummistøpselet så noenlunde uforsiktig med en skrutrekker eller en kniv, så skal det ikke mye til før det blir riper i skiktet på fatet, som da snart begynner å ruste. De som bruker fatene jevnlig og ér forsiktige melder om at de kan bruke ett sånt fat 5-10 ganger maks.
  • Man må kutte ned på 'priming'-sukker; altså bruke mindre sukker til ettergjæring, 3-5 g/l istedenfor 6-9 g/l. Ellers så blir trykket for høyt og fatet blåst opp som en ballong eller begynner å lekke ved støpselet.
  • Det kan være vrient å rengjøre fatet. Man kommer ikke lett til med børste siden åpningen er liten, omtrent som en norsk tier. Har fatet innebygd tappekran blir det enda vanskeligere. Da trenger man nok å vaske fatet så fort det er tomt, samt at man må ty til vaskemidler.
  • Med Beer King 2000 er det ikke alltid like lett å justere kullsyretrykket, men det går så noenlunde greit. Det finnes ingen trykkregulator, bare en liten skruknapp.

Fordeler finnes det jo også:
  • Fatet rommer en del øl og det går an å finne plass i et vanlig kjøleskap til ett eller to fat
  • Fatene er stabelbare (med mindre de deformerer til ballonger, da ramler de)
  • Du kan bruke dem i anlegg som Biermaster :)
  • De er bærbare, greit å ta med til venner/fest
  • Anskaffelse koster ikke skjorta

Tappeanlegget ser forøvrig snerten ut, vil ta seg bra ut ved siden av espressomaskinen :)! Generelt sett bruker slike anlegg et Peltier-element for å få kjølt ned fatet, dette innebærer at det fat må stå i anlegget i opptil et døgn før ølet er kaldt nok. Men som sagt kan man jo ha fatet i kjøleskapet også slik at det er kaldt når du setter det i anlegget. For å få kjølt Peltier-elementet på baksiden brukes det som regel en vifte, ikke ulik den man har i strømforsyningen til en vanlig datamaskin. Ulempen er da at lyden kan være generende når du har anlegget i stuen (eller på nattbordet dersom du er ihuga ølfan :)). Fordelen med et slikt anlegg, i kontrast med andre anlegg som selges i utlandet, f eks Heinekens Beertender eller Perfect Draft, er at det ikke finnes en luftpumpe i anlegget som må pumpe luft i (en lomme i) ølbeholderen, noe som kan bråke ganske så mye. Jeg finner forøvrig overraskende lite om dette anlegget på nettet, bortsett fra et oversiktsbilde.

Kanskje noen andre som har tips, forslag eller noe annet å si om bruk av disse fatene?
 
Jo, jeg tror nok det vil hjelpe. Men det blir kanskje litt vanskelig å justere ventilen for det må jo først gå galt en gang da... Og da ender man fremdeles opp med øl som er like passe karbonisert som når du tilføyer avpasset mengde sukker. Kanskje greit å ha når ølet ikke fullt og helt er gjæret ut allerede. Sleng den med i handlekurven :)
 
Hei!
Er det noen som  har erfaring å dele angående disse fatene? De virker fristende med tanke på  å slippe vasking og korking av flasker. Ser at f. eks "Vin og Bar" selger disse her i Norge. Det ser ut som de mer passer i et kjøleskap og virker definitivt mer mobile enn Cornelius fat. Ser fra andre tråder på forumet at de kan svelle opp ved ettergjæring, det finnes gummipropp med trykkventil, er det noen som har prøvd denne?

Setter stor pris på erfaringer her, før jeg går til anskaffelse av noen form for fat.
hilsen Kjetil
(snart på juleøltest)  :beershove:
 
Jeg tok meg friheten til å slå sammen trådene for å bevare oversikten for de som leter etter dette på forumet.  ;)

Kanskje dette er noe som vil fremme anskaffelse og bruk av slike fat?  ;D

homepub-t.jpg
FF060094.jpg
Homepub_oltonneidoor_rgb.jpg.jpg


Asko Home Pub
 
Kanskje det er greit å nevne at det finnes Corneliusfat i forskjellige størrelser, også ned til 9 l. Jeg mener å huske at jeg engang leste et innlegg av en ivrig hjemmebrygger som hadde laget sitt eget corneliusfat ved å sveise sammen noen små stålplater!  :brygging:

Ja, det var visst Nøisom som gjorde dette:

181_30062007001_1.jpg

Bilde småsmuglet fra bryggeri.net sin hjemmeside

Etter å ha brukt corneliusfat, og også etter å ha anskaffet alt som hører til, vil nok ikke jeg gå tilbake til rustbombene  :kool:
 
Du må ettergjære eller fylle karbonert øl på fatene, regulatoren greier kun å drive ut ølet av fatet.
Jeg synes ikke dette er noe bra system og anbefaler det ikke.
Oddvar
 
Tatt i betraktning at du nettopp har startet med hobbyen ville jeg nok ikke bruke penger på et slikt sett, skjønt det er noen som er fornøyd med det. Bruk heller pengene dine på å bygge utstyr for å lage del/helmaltbrygg ;D. Da vil behovet for corneliusfat med CO2 (samt bedre mulighet til å regulerere karboneringsnivå og evt filtreringsmuligheter) følge etter hvert.
 
Det var nesten det jeg tenkte meg. Må bare begynne å samle flasker (og det er jo moro - bare synd utvalget av godt øl på flasker er så dårlig her).
Satser på å starte i det enkle og å lære litt mer før jeg gjør noen store innkjøp...

Takk for raske svar..
 
Du kan også bare be lokalbutikken om flasker som er pantet. Da betaler du bare pant (24+16=40 kroner for en ølkasse). Det er kjedelig å måtte vaske alle disse flaskene i første omgang, men når du har tatt dem i bruk og skyller dem etter bruk er de mye greiere å vaske og gjenbruke. Sånn har jeg gjort i de få årene før jeg skaffet meg 4 corneliusfat.

Og hvis du ikke liker å vaske flasker så kan du jo også få takk i disse 1,25 liters plastflasker som bl a Ringnes og CB bruker. Litt høyere 'alkisfaktor' men funker likevel greit ;D.
 
Tilbake
Topp