Erfaringer med Parti-Gyle - eller ekstremøl i praksis!

Heisann,

Jeg tenkte jeg skulle dele litt av vår første erfaring med Parti-Gyle brygging.
For de som ikke er kjent med dette så går det enkelt sagt ut på å bruke hver avtapping når du kjører partiskylling fra meskekaret til en egen øl.
Rundt på nettet fins det flere gode kilder som beskriver dette mer i detalj.

For oss er årsaken til at vi brygger det slik å lage en vesentlig sterkere øl enn vi gjør ved “vanlig” brygging.
Bryggingen jeg her beskriver var først ikke tenkt gjort som Parti-Gyle, men underveis fant vi ut at det kunne være en morsom test.

For ca 4 uker siden skulle vi brygge vår "faste" Black IPA (eller hva man nå velger å kalle denne øltypen)
Bryggingen var på forhånd også tenkt å delvis være en test for en kommende brygging av ekstemstout, som ligger i planen over nyttår en gang.
Det som var planen å teste var hva vi kunne så av SG ved mesking med tykker mesk enn vi normalt gjør.
Vi bruker partiskylling, og normalt mesker vi med 2,7-3 liter per kg malt, men i dette tilfellet mesket vi med 2,2 liter for å få en mer konsentrert vørter i første avtapping.
Planen var å bare måle SG på første avtapping når vi partiskyller for å finne ut hva vi kunne jobbe videre med senere, men deretter å fortsette som vanlig med brygget.

I stedet bestemte vi oss for å gjøre en Parti-Gyle brygging tilsvarende det vi senere har tenkt å gjøre for ekstremstouten.
Som vanlig mesket vi i to Igloo kjølebokser, en på 90 liter og en på 50, og i dag med samme oppskrift i begge to.
Det vi gjorde var å ta første avtapping fra begge kjøleboksene i en kokekjele, og andre avtapping fra begge i en annen kjele.

Det var ikke alle tall som ble målt, men gjorde følgende målinger underveis.
SG på første avtapping var 1,100 fra den store kjøleboksen.
Etter 1 times koking var SG 1,112 på den samlede vørteren fra første avtapping.
Pga at jeg bommet litt på mesketemperaturen i den lille kjøleboksen måtte vi tilsette ca 4 liter ekstra med kokende vann i den slik at mesken her ble en del tynnere enn de 2,2 liter per kg som var planlagt.

For andre avtapping målte vi ikke pre-boil SG, men etter 1t45min målte vi SG til 1,060.
Denne gjæret senere ned til 1,007, så vi endre med en øl på 7,0 %, som ikke er ille for en “small beer” :)

Men tilbake til den sterke varianten.
Som sagt var denne på 1,112 etter koking. Vørtermengden etter kok var på 27 liter.
Vi valgte å gjære den med WLP007 slurry fra en porter som vi flasketappet samme kveld.
Fra andre tråder på forumet er det tydelig at denne kan tolerere høye alkoholnivåer under gode forhold.
Nå var ikke våre forhold optimale, men det er allikevel erfaringer å ta med seg.
En av ulempene vi har er at vi ikke har O2 utstyr, men det er noe vi må vurdere sterkt til neste ekstremrunde.
Denne gangen greide vi oss med den vanlige risting av gjæringsbøttene 5 minutter. God trenging for bryggerne :)

Uansett. 27 liter vørter ble satt til gjæring.
Når stormgjæringen begynte å roe seg tilsatte vi 2 kg sukker fordelt over tre dager, slik at “justert” OG endte på 1,140.
Etter 2,5 uker var denne så gjæret ned til 1,039. Dette vil si en alkoholstyrke på 13,7%. Synes ikke det var så aller verst ut fra forutsetningene.
Men for å både få FG enda litt lavere, og for å sikre at vi forhåpentligvis har levende gjær på flaskene for naturlig karbonering, tilsatte vi et rør WLP099 – Super High Gravity som hadde fått ca 1,5 døgn i en 1 liters starter. Denne trakk FG ned til 1,031 på de 3 dagene som gikk før vi flasket. Da er alkoholstyrken kommet opp til 14,7%.

Smaking under flasketapping virker lovende, men det går nok en del måneder før den er på høyden.
Første flaske skal derimot åpnes om en ukes tid i forbindelse med at smaksarrangement.
Det er nok alt for tidlig, men blir spennende å se hvordan karboneringen har gått.
Og så får vi se utover nyåret når ølen faktisk begynner å bli moden :)
 
Spennende lesning! Topp at du deler erfaringene dine!  :skitbra:

Hvor mye malt brukte dere her? Regner med det var ganske mye, men jeg er ikke erfaren nok til å skjønne sånt uten å få det med teskje... Med såpass kraftig andre avtapping og det store meskevolumet høres det nesten ut som om dere kunne laget en "knøttliten" øl av tredje avtapping... :)

Ser frem til å høre om utviklingen videre (i begge brygg)!
 
Moro med parti gyle. Jeg var ikke like treffsikker med vannmengden på mine tre Bockene Bruse som resulterte i overlapp av vørter fra en mesk til den neste, derfor fikk jeg litt jevnere gravity enn jeg burde ha fått, hhv OG 1090, 1058 og 1048. De gjæret ut til 1020,1010 og 1010. Mitt neste forsøk blir tre havrestouter (Tre Stoute Karer), der den sterkeste skal tappes på eikefat primet med Laphroig. Gleder meg til sluttresultatet etter et års lagring på den. Larzan gjør ting han ikke kan, men ikke klarer holde seg unna likevel. Igjen.. :)
 
Hannaas skrev:
Hvor mye malt brukte dere her? Regner med det var ganske mye, men jeg er ikke erfaren nok til å skjønne sånt uten å få det med teskje...
Vi brukte snaut 20 kilo malt i den store kjøleboksen og ca 11 kg i den lille.
Dette er "maksvolumene" som vi opererer med ved vanlig brygging, men pga mindre vann er det litt plass å gå på her, så jeg tenker at vi går opp til 22 eller kanskje 23 liter i den store og 12-13 i den lille neste gang vi skal presse grensene.

Hannaas skrev:
Med såpass kraftig andre avtapping og det store meskevolumet høres det nesten ut som om dere kunne laget en "knøttliten" øl av tredje avtapping... :)
Vi kunne nok fått ut en liten øl til, og evnetuelt toppet den med litt maltekstrakt om den ble i snilleste laget men vi har kun to kokekjeler og pga at vi brygger på kvelden på hverdager blir det uansett sent nok om vi ikke skulle startet en runde til etter at første kjeel er tappet over på gjæringsbøtter.

Hannaas skrev:
Ser frem til å høre om utviklingen videre (i begge brygg)!
Skal forsøke å oppdatere etterhvert som jeg får smakt på dem utover vinteren.
Den "snille" versjonen luktet og smakte allerede herlig når vi tappet den på flaske, mens den sterke tydelig trengte modning for å rundes av i kantene. Blir spennende med første smaking på Fredag, for å se hva karboneringen gjør med smaksbildet.
 
Larzan skrev:
Larzan gjør ting han ikke kan, men ikke klarer holde seg unna likevel.
Vi brygger da vel ikke for å gjøre bare det vi kan fra før.
Da blir jo utviklingen heller begrenset.

Stå på. Noen feil underveis kommer, men har da lært av det også :)
 
Larzan skrev:
Mitt neste forsøk blir tre havrestouter (Tre Stoute Karer), der den sterkeste skal tappes på eikefat primet med Laphroig. Gleder meg til sluttresultatet etter et års lagring på den. Larzan gjør ting han ikke kan, men ikke klarer holde seg unna likevel. Igjen.. :)


Hvor stort fat skal du bruke? 1 år på fat høres veeeldig lenge ut.

Vet at for ekstra lagring av f.eks whisky på minifat (<5 liter) som er primet med f.eks hetvin, så tar det bare noen få uker før det bikker over og whiskyen blir dårligere.



HansK
 
Fatet er 20 liter. Hadde tenkt å prime med Laphroig'en et par uker (snu fatet flere ganger om dagen for å sørge for jevn distribusjon) før jeg tapper over en litt sinna stout. Det kan godt hende fatet er alt for lite til å få et bra resultat, jeg kan som sagt ikke dette men synes det er et spennende eksperiment. Nøkkelen må være å fylle fatet så fullt som mulig, og prøve å fordrive den gjenværende lufta med å pumpe inn litt CO2. Jeg håper selve fatet har blitt så sterilt som mulig etter whiskyprimingen.
 
Larzan skrev:
Fatet er 20 liter. Hadde tenkt å prime med Laphroig'en et par uker (snu fatet flere ganger om dagen for å sørge for jevn distribusjon) før jeg tapper over en litt sinna stout. Det kan godt hende fatet er alt for lite til å få et bra resultat, jeg kan som sagt ikke dette men synes det er et spennende eksperiment. Nøkkelen må være å fylle fatet så fullt som mulig, og prøve å fordrive den gjenværende lufta med å pumpe inn litt CO₂. Jeg håper selve fatet har blitt så sterilt som mulig etter whiskyprimingen.

Hørte en podcast om dette en gang. Der hadde de en batch på "vanlig" gjæringstank som de etterfylte trefatet med underveis. Det forsvinner visst en del vørter mens den lagres
 
Larzan skrev:
Mitt neste forsøk blir tre havrestouter (Tre Stoute Karer), der den sterkeste skal tappes på eikefat primet med Laphroig. Gleder meg til sluttresultatet etter et års lagring på den. Larzan gjør ting han ikke kan, men ikke klarer holde seg unna likevel. Igjen.. :)

Var et juleøl på Godlia i helga som hadde vært på eikefat i 1 uke. Det var i hvert fall et kraftig innslag av eik. Typisk øl man knapt klarer mer enn et glass i slengen. Fikk også inntrykk av at det var et elsk/hat forhold til denne ølen. Personlig ble eikepreget for mye i min munn, dominerte litt i overkant.

Tom.
 
Da er første smaking gjennomført (dvs på Fredag).

Den sterke varienten var definitivt ikke drikkeklar ennå.
Her var det "røff" bitterhet, og øl ute av balanse.
Men vi har en annen utfordring her også. Den var tydeligvis ikke tilstrekkelig utgjæret når vi hadde den på flaske, for det skummet alle veier når korken ble jekket. Hvordan denne blir etter enda noen månder blir jo spennende for å si det mildt.
Så her er det et par punkter å lære:
1) Bruk oksygen og ikke risting når det settes til gjæring for å gi primær-gjæren bedre forutsetninger.
2) Tilsett "sluttgjæren" på et tidligere tidspunkt slik at denne får bedre tid til å jobbe seg ferdig (eventuelt også i en litt større dose)
3) Ikke tapp på flaske før SG er målt lik flere dager på rad.


Den "snille" versjonen derimot var helt fantastisk. Nydelig humle i smak og aroma, og akkurat passe bitterhet.
Denne kan jeg gledelig ta flere flasker på rad av allerede.

Så uansett om den sterke ikke er samarbeidsvillig har vi fått et glimrende øl ut av bryggekvelden :)
 
Tilbake
Topp