Erfaringer med Vermont Ale Yeast (Conan)

Tenkte det kunne være greit å samle litt erfaringer rundt denne gjæren en plass siden den nå er tilgjengelig her til lands og det er en del hype knyttet opp til den.

Jeg satt en pale ale på denne gjæren på søndag. OG: 1.053. Gjærer på mitt standard pale ale regime.

18-20: 48t
20: 216t
20-4: 48t

The Yeast Bay anbefaler en høyere gjæringstemp, men jeg ville se hvordan den presterte på min standardtemp. Nådde FG på onsdag (1.011) og dumpet gjæren i dag. Meget lavtflokkulerende gjær, så jeg burde nok ha ventet lenger før jeg dumpet. Pleier å dumpe på dag 4 når jeg brygger pale ale.

image.jpg
Fin og lys gjær

FG-prøven luktet fruktig og smakte av gjær (var enda en del i suspansjon) og alkoholtoner.

Synes ikke gjæren hadde noe tiltalende lukt når det stod på magnetrøreren. Minnet om gjærende brøddeig.
 
Leste på siden: http://www.theyeastbay.com/brewers-yeast-products/vermont-ale
We also recommend mashing at 148-149 ºF and adding a small percentage of the fermentables (~ 5-10%) as sugar.
Hvorfor denne anbefalingen? Dette må vel være helt opp til den som brygger å avgjøre, vel?
Jeg mener:
dont-tell-me-what-to-do_1296.gif
 
Jeg leser dette i konteksten "In order to achieve high attenuation"
Det er vel et råd som kan følges uansett gjærstamme dersom man ønsker det ?
 
Noen oppdatering eller flere erfaringer med denne til APA/IPA? Gjerne med sammenligninger mot wlp001 og andre. (Regner jo uansett med at den gir mer særpreg enn chico .)
 
Brygget en citrabombe av en ipa med den på søndag. Har gjæret den på 18-20, og den ser ut til å oppføre seg bra. Hadde gått fra 1.058 til 1.020 i går, og regner med den gir seg rundt 1.015, som er roughly det jeg vil for en østkyst-IPA. Smaksprøver / SG-tester hittil har vært bra, uten det helt enorme gjærbidraget. Minner noe om US04, ut fra min begrensede testing. Noen Tree House - Julius blir det nok ikke på første forsøk, men godt kommer det til å bli.
 
Det var en usmak på brygget jeg ikke klarte å tilskrive prosess, malt eller humle. Har ingen interesse av å beholde en pale ale som er godt under par. Derfor gikk det i sluket.
 
Akkurat smakt på en løs clone etter heady topper, og kan si meg godt fornøyd med gjæren. Litt lunefull som jeg opplever også andre like engelske gjærstammer typ 007 etc. pleier å være. Jeg har flaskekarbonert denne og vil si den trenger tid for å bygge co2 ved høy OG.
Videre er det viktig at gjæringen får gå sin gang under riktige forhold med konstant lyd fra følgende band:

 
De har den på Bryggeland i Sarpsborg vet jeg.
Har en Heady topper clone med conan gjær til gjæring nå, blir spennende.
 
Citrabomben min ble bra den, men skal ikke si jeg kjenner noe stort bidrag fra gjæren. Noe mer spenstig enn 001, i alle fall
 
Hvilket temperaturregime kjører dere under gjæringen? Gjære på 18 og øke som foreskrevet, eller for eksempel kjøre jevn temperatur hele veien som med wlp001, ev. med et lite oppsving helt mot slutten?

Ser produsenten også anbefaler å pitcher varmere enn gjæringstemperatur, men det gjør nå ofte amerikanerne uansett, har jeg sett.

Så altså, behandler dere denne akkurat som chico, eller er det noe spesielt å ta hensyn til?

Jeg brygger en DIPA med denne til helgen.
 
Jeg satte gjærstarter på denne i går, og er overrasket over at den tilsynelatende er helt ferdig på under et døgn.

To liter på to rør fra 29. april. I morges var det kraftig bobling langs sidene og godt med skum, nå er fargen blitt lys og det er ingen aktivitet å se i det hele tatt.
 
Tilbake
Topp