Erfaringer med WLP 810?

Jeg har brygget en California Common med WLP 810, men synes det er veldig moderat aktivietet i gjæringskaret. Allgrain Biab, utbytte 79,8%, OG 1060, tilsatte 2 rør med 810 best før 20 juni ved 15 grader. Ingen oksygentilførsel, men rørte kraftig med stavmikser as ususal. Regnet med at den ville starte litt tregt, det bruker de jo å gjøre på så lav temperatur, men den var i gang allerede etter 12 timer, hadde kraus etter 24 timer, ca en cm. Ser jo greit ut, men det plopper så lite og så skjelden i forhold til hva jeg er vant med fra andre gjærtyper, er dette vanlig?  SG etter 3 dager er 1024, fremdeles skum på toppen og det plopper i gjærlåsen, men det er som sagt veldig moderat...?
 
Er selv en stor tilhenger av Anchor Steam etter å ha "oppdaget" dette i pub i San Fransisco for 8 år siden. Når jeg brygger dette starter jeg på 13,5 °C første uken for så å øke til 14,5 °C. Min erfaring er at det oppfører seg mye likt en lager, sikkert grunnet temperatur som du påpeker. Bruker både gjærnæring, starter og lufter med rent oksygen. To rør sier ikke mye da du ikke skriver OG og volum, men med OG på 1.048 og 20l trenger ti 2,34 helt ferske rør...

Tror dette går bra jeg :)

PS jeg lar alltid hybrider stå 3 uker...

EDIT beklager, ser du skriver at du har OG på 1060. Da trenger du i følge Mr. Malty 293 milliarder celler eller 2,93 helt ferske rør uten starter på 20l vørter.
 
Har brukt WLP 810 kun en gang selv og satte da en starter til dampølet mitt. Fikk bra med aktivitet i gjærlåsen men gjæret på 16-17 grader. Ut i fra det du beskriver (basert på OG og SG etter 3 dager) så virker det som du har et normalt gjæringsforløp? Kan det være at du har en lekasje på gjæringsspannet? CO2 siver ut et annet sted?

Hvilken oppskrift brukte du på CC din?
 
Takk for tilbakemeldinger!  Ser jeg må rette litt, 1060 var etter kok og 19 liter, jeg vannet ut 2 liter og havnet på 1052. Lager vanligvis starter, men siden jeg kjøpte 2 rør og glemte å lage starter, så...
Oppskrift var 4500g pale, 200g Pale Crystal 75 ebc og 100g Brown 200ebc. Sikkert ingen trad oppskrift.
Humle var Magnum på 60 og EKG på 15, 5 og 1.

Jeg tror nok dette går greit, synes bare gjæringen er veldig rolig sammenlignet med 001, 002, 007 og 530 som jeg bruker til vanlig.
 
Tilbake
Topp