Erfaringer med WLP002 gjær

Reinhard10

Norbrygg-medlem
Jeg kjøpte en pakke wlp002 fra Bryggselv, Asker. Jeg har brukt flytende gjær i mange år og normalt er den flytende. Denne var imidlertid meger tykk, nærmest som tannpasta. Jeg laget en 2 liter starter. Starteren viste liten aktivitet selv om gjæren var forholdsvis fersk og gjæren i starteren klumpet seg slik at starteren så ut som surmelk. Jeg kontaktet Bryggselv og snakket med en som hadde mye erfaring med denne gjæren og han sa dette var vanlig fordi denne gjæren er meget flokkulerende.

Basert på dette svaret brygget jeg en Irsk Extra Stout (OG 1060/FG 1011). Jeg mesket inn ved 64C holdt denne temperaturen i 60 min og økte så temperaturen til 68 som jeg holdt i 30 min. Jeg resirkulerte i 5 minutter og så sparget jeg i ca 90 minutter.

Vørteren ble kokt i 90 minutter med "rolling boil", deretter kjølt ned til 20C og tilsatt gjæren fra starteren.

Gjæringstemperatur var 20C

Vørteren gjæret normalt i 7 dager til FG1025. Da stoppet gjæringen. Jeg prøvde alle normale metoder for å få gjæren i gang igjen, men til ingen nytte.

Har noen andre hatt lignende erfaringer med denne gjærtypen?
 
Dette er relativt typisk for wlp 002. Den flokkulerer som tannpasta. Den er så flokkulerende at når den stopper så er det stopp. 1060-1025 er litt lav utgjæring selv for wlp 002. Det burde være mulig å komme mellom 1015 og 1020. Men dette er en gjær med en lav utgjæringsgrad. Dersom du vil ha engelske estere og høy utgjæring er wlp 007 den riktige gjæren. Det er faktisk svært lite du kan gjøre med wlp 002 i din situasjon. Ølet kan likevel berges (tror jeg) Jeg vill satt en starter på wlp 007 og satt denne til batchen. Tipper du kan få ølet ned i alle fall 2 plato slik.

Wlp 002 er en fantastisk smakfull og god gjær til bitter og old ale. Men den er ikke egnet dersom man vil ha "tørre" øl.

mvh
Bårdd
 
Jeg har pleid å få ganske god utgjæring med WLP002. Det er bare å følge de vanlige triksene, med rikelig, frisk gjær, begynne litt kaldt og deretter passe på at temperaturen ikke får falle etter at stormgjæringen er i ferd med å avta. En FG på 1011 er nok litt optimistisk, men 1014 burde være innen rekkevidde. På Speidel synes jeg at jeg får dårligere utgjæring med et mesketrinn på 68 °C, selv etter en time på lavere temperatur. Men jeg tror ikke mesken har skylden her, iallfall ikke alene.
 
Takk for innspill.

Jeg har nå tilsatt en pakke Fermentis Safale 04 (skal være samme som wlp007), så får vi se om noen dager.
 
Et annet spørsmål om denne gjæren - skjønt med Imperials versjon, A09 Pub:

Jeg lot en Robust Porter stå litt lenge - over 3 uker - før jeg flasket. Nå, etter ei uke på flaske, er ølet helt nydelig, men det har skjedd fint lite har i retning av utvikling av kullsyre. Det burde jeg vel egentlig ha forutsett, og sørget for ekstra gjær, men det gjode jeg altså ikkee. Så nå lurer jeg på om noen har erfaring med samme tabbe - og om det er håp. Jeg kan jo til nød spinne opp noe gjær, og jekke opp flaskene og dryppe oppi litt, men vil sjølsagt helst unngå det.
 
Et annet spørsmål om denne gjæren - skjønt med Imperials versjon, A09 Pub:

Jeg lot en Robust Porter stå litt lenge - over 3 uker - før jeg flasket. Nå, etter ei uke på flaske, er ølet helt nydelig, men det har skjedd fint lite har i retning av utvikling av kullsyre. Det burde jeg vel egentlig ha forutsett, og sørget for ekstra gjær, men det gjode jeg altså ikkee. Så nå lurer jeg på om noen har erfaring med samme tabbe - og om det er håp. Jeg kan jo til nød spinne opp noe gjær, og jekke opp flaskene og dryppe oppi litt, men vil sjølsagt helst unngå det.
Du må fate, så kan du justere trykk i løpet av de første par serveringene... Ellers tar det seg nok opp om du gir det litt tid, etter bare en uke kan det nok være litt flatt ja. Har opplevd det med både denne gjæren og andre.
 
Du må fate, så kan du justere trykk i løpet av de første par serveringene... Ellers tar det seg nok opp om du gir det litt tid, etter bare en uke kan det nok være litt flatt ja. Har opplevd det med både denne gjæren og andre.

Takk, da får jeg litt håp:).

- og dette er heldivis et lagringsøl. Den siste flaska av den første batchen med denne oppskrifta drakk jeg like før jul. 5 år gammel, og den var helt på høyden. Så da kjenner jeg meg roligere. Fat prøver jeg nok ikke. Jeg får teste igjen om et halvt år, og har det ikke skjedd noe da, får jeg tilsette litt gjær på flaskene.

Og i verste fall kan det faktisk drikkes flatt, også:).
 
Vend flaskene innimellom og sett dem ‘varmt’.
Du kan også sette en testflaske på varmekabler for å se om det skjer noe. Dette vil trolig påvirke smaken negativt, men som en kullsyre-test funker det fint
 
Vend flaskene innimellom og sett dem ‘varmt’.
Du kan også sette en testflaske på varmekabler for å se om det skjer noe. Dette vil trolig påvirke smaken negativt, men som en kullsyre-test funker det fint

Jeg har dårlige erfaringer med det der fra tidligere. Så jeg satser nok på å ta tida til hjelp. Tar det lang nok tid, kan det jo bli et fint gravøl:D. Det er i alle fall godt - og som sagt; et tidligere brygg greide fint 5 år:).
 
Tilbake
Topp